printlogo


کد خبر: 252063تاریخ: 1401/5/29 00:00
دور دنیا

ارادت شهید ابراهیم نابلسی به  امام علی(ع)
مادر شهید ابراهیم النابلسی از فرماندهان گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح در نابلس در کرانه باختری گفت: وقتی ابراهیم ۱۵ ساله بود، دوستانش روی دست خود چیز‌هایی خالکوبی می‌کردند، ابراهیم از این ایده خوشش آمد اما او در عوض روی دستش این جمله را خالکوبی کرد: «لافتی إلا علی ولا سیف إلا ذوالفقار». ابراهیم نابلسی از شهدای اهل سنت و از مبارزان مقاومت در شهر نابلس بود که هفته گذشته در درگیری مسلحانه با نظامیان اشغالگر صهیونیست به شهادت رسید.
***
حریم هوایی عمان به روی صهیونیست‌ها بسته است
منابع فلسطینی از مخالفت مسقط با عبور هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فراز عمان خبر دادند. یک رسانه صهیونیست فاش کرد سلطان‌نشین عمان با گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی به منظور کوتاه کردن مسافت و صرفه‌جویی در زمان پروازها مخالفت کرده است. روزنامه اسرائیل تودی در گزارشی با اشاره به اینکه سلطنت عمان از صدور اجازه عبور هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوایی خود امتناع کرده است، مدعی شد این تصمیم عمان در نتیجه «فشار شدید ایران» گرفته شده است. نویسندگان این گزارش آورده‌اند: امتناع عمان از عبور هواپیماهای اسرائیلی به معنای آن است که هنوز نمی‌توان از گشودن حریم هوایی عربستان سعودی به روی هواپیماهای اسرائیلی به منظور کوتاه کردن مسیر بهره برد. در ادامه گزارش این روزنامه اسرائیلی آمده است: اسرائیل امیدوار بود عمان حریم هوایی خود را باز کند. مقامات اسرائیلی پس از اقدام عربستان مبنی بر گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی، به این اقدام عمان به عنوان اقدامی صوری نگاه می‌کردند. به ‌رغم امکان پرواز هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوایی عربستان اما برای صرف جویی در زمان پرواز به کشورهای آسیایی نیاز دارند از حریم هوایی عمان نیز بگذرند. همین روزنامه اسرائیلی افزوده است تنها کشوری که هم‌اکنون مانع پروازهای اسرائیلی برای کوتاه کردن مسیر می‌شود، عمان است. 
***
مقام اسبق آمریکایی: 
زلنسکی دروغگو و متوهم است
«داگ باندو» مشاور «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مقاله‌ای از دولتمردان فعلی این کشور خواست تا به جای گوش فرا دادن به درخواست‌ها و سخنان دولت زلنسکی، منافع مردم آمریکا را مدنظر قرار دهند. او در وبسایت «امریکن کانسرویتیو» نوشت مقامات آمریکایی در ارتباط با بحران اوکراین، به طور کامل بر پایه اطلاعات غلطی اقدام می‌کنند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به آنها ارائه می‌کند. باندو افزود: «مسائل بسیاری است که نمی‌توان براحتی از کنار آنها گذشت و انتقاد نکرد، داستان‌‌پردازی‌های دروغین درباره قهرمانی‌های نیروهای اوکراینی و ارائه اطلاعات غیردقیق درباره تلفات ارتش روسیه یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت کی‌یف به شمار می‌رود. اینها تا حد زیادی عجیب نیست اما بخش مهم ماجرا اینجاست که سیاستمداران آمریکایی باید در تصمیم‌گیری‌های خود بر اساس واقعیت‌ها و نه بر اساس سخنان مقامات کی‌یف عمل کنند». این مقام اسبق آمریکایی با بیان اینکه آمریکا بارها در سیاست‌گذاری‌ها متأثر از کشورهای دیگر بوده، اظهار داشت: «مداخله آلبانیایی‌ها در پایان دهه 80 قرن گذشته منجر به درگیری در کوزوو شد و در دهه ۹۰ میلادی قرن بیستم سیاستمداران آمریکایی که اصالت اروپای شرقی داشتند، سیاست مخرب گسترش ناتو به سوی مرزهای روسیه را تشویق کردند که با همه وعده‌های غرب به مسکو در این زمینه مغایرت داشت». 
***
اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه
 «بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، شبکه «سی‌ان‌ان تُرک» به نقل از وزیر دادگستری آنکارا خبر داد: «انتخابات ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و مخالفان نمی‌توانند تاریخ آن را تعیین کنند». بوزداغ در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود خاطرنشان کرد این دومین انتخابات در نوع خود خواهد بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی در آن شرکت خواهد کرد. ۲ ماه قبل اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی خود در جریان شرکت در نشست مشورتی «حزب عدالت و توسعه» در استان «ازمیر» نامزدی مجدد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور اعلام کرد و گفت کاندیدای ائتلاف مردمی برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترکیه خواهد بود. در مقابل «انگین آلتای» معاون فراکسیون پارلمانی حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) در ترکیه، نامزدی «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس این حزب را برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد تا رقیب اردوغان مشخص شود. 
***
ژنرال صهیونیست: 
به ارتشی ضعیف تبدیل شده‌ایم
«اسحاق بریک» ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی درباره عواقب منفی سیاست‌های سران این رژیم در عدم به‌کارگیری نیروهای زمینی و تکیه صرف بر نیروهای هوایی در برابر گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه هشدار داد و خواستار تغییر رویکرد سران تل‌آویو شد. بریک در این باره گفت: «جنگ‌های پی‌درپی با حماس و جهاد در غزه به عقبگرد اسرائیل منجر خواهد شد و افزون بر خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی به ساکنان شهرک‌ها در بلندمدت بویژه کاهش مدت زمان آتش‌بس بین جنگ‌ها، [تل‌آویو] قدرت مانور زمینی یا اقدام در چند جبهه را از دست خواهد داد». 

Page Generated in 0/0059 sec