printlogo


کد خبر: 252087تاریخ: 1401/5/29 00:00
اخبار

سامانه جدید برای درخواست یارانه
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معرفی سامانه‌ای جدید اعلام کرد: هموطنانی که قبلا درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند اکنون می‌توانند ضمن مشاهده نتایج رسیدگی، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هر کدام از زیربخش‌ها را نیز ثبت کنند. در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی
 http://hemayat.mcls.gov.ir/ فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات درباره علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در ۳ بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند. از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف درباره مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است. با این توضیح که برای خدمت‌رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه کنند. سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه کنند.
***
ضرورت ورود ناشران به موضوع قیمت‌گذاری دستوری
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران گفت: قانون تجارت به ناشران اجازه داده هر نوع زیانی را که به سهامداران وارد می‌شود پیگیری کنند، بنابراین نخستین قدم در احقاق حق سهامداران این است که ناشران به تخلفاتی نظیر قیمت‌گذاری دستوری ورود کنند. علیرضا تاج‌ عنوان کرد: یکی از مسائلی که موجب شده است حقوق صاحبان سهام در شرکت‌های بورسی ضایع شود این است که بسیاری از مدیران‌عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورسی منتخب سهامدار خرد نیستند و مدیران شرکت‌ها از سمت وزارت اقتصاد و وزارت صمت یا اینکه از سوی سهام عدالت به مدیرعاملی و یا عضویت هیات مدیره تعیین می‌شوند، بنابراین طبیعی است این مدیران با قیمت‌گذاری دستوری مخالف نیستند. وی اظهار داشت: یکی از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار طبق اساسنامه، حمایت از حقوق سهامدار خرد است، بنابراین سازمان بورس باید وارد عمل شود و هم در مجامع و هم در سایر موارد به دستورالعمل‌های حاکمیت شرکتی عمل کند. کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه باید برای سهامداران خرد حداقل یک صندلی هیات مدیره اختصاص دهیم، در پاسخ به این گفته که ما در بازار سرمایه شرکت‌های به معنای واقعی خصوصی هم داریم اما این شرکت‌ها نیز نمی‌توانند مانع دخالت‌های دولت در شرکت و صنعت شوند، گفت: شرکت‌ها به چند طریق زیر فشار دولت هستند که موجب می‌شود برای احقاق حقوق صاحبان سهام کوتاه بیایند، یکی از این فشارها تامین مواد اولیه است، زیرا شرکت‌های خصوصی مواد اولیه خود را ممکن است با واسطه یا بی‌واسطه از دولت تامین کنند. ضمن اینکه برق، آب و گاز نیز به طور کامل در دست دولت قرار دارد. کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ماده 30 اصل 44 قانون اساسی گفت: این ماده قانونی برای جبران خسارت‌هایی است که دولت به طرق مختلف به شرکت‌ها آسیب می‌زند، مانند قیمت‌گذاری دستوری؛ طبق قانون تجارت هر عاملی که موجب زیان سهامداران و زیان شرکت شود‌، ناشران می‌تواند به زیان رسیدن شرکت و سهامداران را پیگیری کنند. 
***
چرا جزئیات واگذاری سهام عدالت به نوزادان اعلام نمی‌شود؟
پرداخت سهام عدالت به نوزادان خبری است که سخنگوی دولت چند روز پیش اعلام کرد. به گفته علی بهادری‌جهرمی، به متولدان سال ۱۴۰۰ یک میلیون تومان و به متولدان ۱۴۰۱ یک‌و‌نیم میلیون تومان سهام عدالت تعلق می‌گیرد. به گفته سخنگوی دولت، واگذاری سهام عدالت به نوزادان در راستای قانون حمایت از فرزندآوری در خانوارهاست. این قانون مشخص کرده که سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل 1.5 میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱ از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود. اما واگذاری سهام عدالت به نوزادان تنها مربوط به متولدان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیست و گویا قرار است این سهام در سال‌های آینده هم به نوزادان تازه متولد شده پرداخت شود و مبلغ آن سالانه بر اساس تورم بیشتر می‌‌شود. دلیل اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت متولدان امسال با متولدان سال گذشته هم محاسبه نرخ تورم است و چون تورم امسال رشد کرده، سهام عدالتی هم که به این افراد داده می‌‌شود، متفاوت است. آنچه درباره واگذاری سهام عدالت برای کودکان عنوان شده، تنها اعلام مبلغ این سهام است و هنوز هیچ جزئیاتی درباره ثبت‌نام سهام عدالت مطرح نشده است. اینکه افراد برای دریافت این سهام باید به کجا مراجعه کنند و چه مدارکی را همراه داشته باشند، هنوز مشخص نشده است.

Page Generated in 0/0051 sec