printlogo


کد خبر: 252097تاریخ: 1401/5/29 00:00
اولین برد استقلال مدل ساپینتو خارج از خانه و مقابل ملوان رقم خورد
کامبک آبی در بندر

زهره  فلاح‌زاده: تیم استقلال پس از شکست در هفته اول و از دست دادن رکورد بدون باخت فصل گذشته، در هفته دوم در انزلی میهمان ملوان تازه به لیگ صعود کرده بود. آبی‌ها در زمین تختی انزلی که مورد اعتراض ریکاردو ساپینتو، سرمربی آنها هم قرار گرفته بود، در دقیقه ۲۷ با گل سجاد بازگیر عقب افتادند‌ اما در نهایت در شبی که مهاجمان باز هم پای‌شان به گلزنی باز نشد، با گل‌های عارف غلامی (مدافع)، مهدی قائدی (وینگر) و مهدی مهدی‌پور (هافبک دفاعی) به برتری دست یافتند. 
 
* روزبه، هافبکی که نمی‌تواند مدافع باشد
خط دفاع استقلال نسبت به فصل گذشته دچار تغییراتی شده است تا جایی که آبی‌ها در ۲ بازی این فصل ۳ گل دریافت کرده‌اند. این تیم در همه فصل گذشته (30 بازی) تنها ۱۰ گل دریافت کرده بود و عنوان بهترین دفاع تاریخ لیگ را از آن خود کرد. اما این فصل با توجه به دیر اضافه شدن محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی (۲ مدافع از سربازی معاف شده تیم) ساپینتو مجبور به استفاده از روزبه چشمی در کنار عارف غلامی و رافائل سیلوا شده است. نکته مهم این است که چشمی در قلب دفاع استقلال بسیار کند و غیرقابل اعتماد ظاهر شده و گل خوردن استقلال در هر ۲ بازی برگزار شده این فصل از ضعف او حکایت دارد‌. چشمی نیمه دوم درست در همان پستی قرار گرفت که می‌تواند نقش پررنگی در زمین مسابقه داشته باشد. او نیمه دوم در پست هافبک دفاعی به میدان رفت و در کنار مهدی‌پور به وضع نابسامان کمربند میانی استقلال سامان بخشید. به احتمال قوی ساپینتو با اضافه شدن مرادمند و یزدانی، جای چشمی را در همان خط هافبک تعیین می‌کند و باری از دوشش برای پیدا کردن عناصر لازم برای ساختن خط دفاع مستحکم برداشته می‌شود. 
 
* قائدی، فرشته نجات آبی‌ها
مهدی قائدی پس از یک سال دوری از استقلال به خانه‌اش بازگشت تا بتواند کمک حال ساپینتویی که نیاز مبرم به وینگر چپ داشت، باشد. قائدی از راه رسیده یک گل به ثمر رساند و یک پنالتی هم گرفت تا مهره ارزشمند استقلال هواداران را برای رسیدن به روزهای اوج امیدوار کند. خرید قرضی و دقیقه ۹۰ استقلال حالا تاثیرگذارترین بازیکن در این تیم شده و شاید در صورت نبودش در این دیدار کار ساپینتو و دستیارانش سخت می‌شد‌. قائدی پس از نمایش ناامیدکننده در تیم الاهلی امارات به استقلال بازگشت تا نشان دهد هنوز هم می‌تواند دفاع حریف را بهم بریزد و در تیمش آقایی کند. 
 
* مهاجمان استقلال همچنان بدون گل زده
استقلال بیشترین خرید را در خط دفاع و حمله داشته است‌‌. آبی‌ها ۶ مهاجم در تیم خود دارند که به نصف آنها بازی نمی‌رسد و حتی ارسلان مطهری را در لیست خروج خود قرار داده است. با این حال پای مهاجمان آبی‌ها نه در بازی‌های پیش‌فصل و نه در ۲ بازی لیگ به گل باز نشده است. تنها یک گل به نام مهاجم استقلال ثبت شده که آن هم ارسلان مطهری از روی نقطه پنالتی در بازی دوستانه بوده است. حالا همان مهاجم بتازگی از تیم کنار گذاشته شده است. استقلال با وجود داشتن مهاجمان زیاد و باز بودن دست مربی اما در هر ۲ دیدار از سجاد شهباززاده استفاده کرده که کم‌اثر و خنثی در ترکیب بوده است‌. باید دید مشکل گلزنی مهاجمان استقلال که فصل گذشته در تیم فرهاد مجیدی هم بخوبی قابل لمس بود، رفع می‌شود یا باز هم بازیکنانی در خطوط دفاع و هافبک جور خط حمله را می‌کشند. 
 
* تغییر سیستمی که ساپینتو به آن علاقه ندارد
سیستم مورد علاقه ریکاردو ساپینتو در تمام دوران مربیگری‌اش ۳-۴-۳ است اما این سیستم در استقلال جواب نداده است. مربی پرتغالی با دفاع ۳ نفره آن هم با نفراتی همچون روزبه چشمی نمی‌تواند مقابل خط حمله حریفان ایستادگی کند و در خط حمله هم او از یامگا و جلالی در کنار شهباززاده استفاده می‌کند که ۲ بازیکن در خط حمله تخصص چندانی ندارند. در واقع ساپینتو تنها از یک مهاجم تخصصی در این سیستم استفاده می‌کند که حلال مشکل گلزنی تیمش نمی‌تواند باشد‌. او در نیمه دوم بازی با ملوان دفاع تیمی‌اش را ۴ نفره کرد و با تغییر سیستم تیمش را به برتری رساند‌. به نظر می‌آید مربی آبی‌ها خیلی زود متوجه ایراد سیستم بازی تیمش شده و از این پس باید با سیستم جدید و کمتر آشنا ترکیب او را ببینیم‌. 
 
* ساپینتو؛ مربی پرسروصدای لیگ
طبق ‌شناختی که از قبل روی ریکاردو ساپینتو داشتیم، می‌دانستیم او مربی کم‌حرف و ساکنی کنار زمین نخواهد بود. او از همان لحظه ورودش به ورزشگاه تختی انزلی و بازدید از چمن مسابقه اعتراض خود را به گوش مسؤولان رساند‌؛ اعتراضی که بحق بود اما می‌توانست بدون خشونت باشد‌. سرمربی پرتغالی آبی‌ها در زمان برگزاری مسابقه بارها رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود به نمایش گذاشت و حتی یک مرتبه لگدی به برانکارد هلال‌احمر زد که موجب اعتراض مسؤولان شد. 
این حرکت تا جایی دیده شد که کمیته انضباطی درست چند ساعت پس از اتمام مسابقه به او ۴۸ ساعت فرجه داد توضیحاتی در این کمیته ارائه دهد‌. ساپینتو اگر بخواهد برای هر دیدار رفتار نامناسب انجام دهد، بدون شک تیمش دچار مشکلات بزرگی می‌شود. به نظر می‌رسد مدیران استقلال باید به او متذکر شوند تا مراقب حرکات خود باشد.
***
محمد نوری: ساپینتو بر اعصاب خود مسلط باشد
قائدی در استقلال راحت‌تر است

پیشکسوت تیم فوتبال استقلال می‌گوید آبی‌پوشان پایتخت در بازی مقابل ملوان در نیمه دوم بازی شرایط بهتری برای خود رقم زدند. محمد نوری، پیشکسوت استقلال در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره پیروزی ۳ بر یک آبی‌پوشان پایتخت مقابل ملوان در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر اظهار کرد: استقلال در نیمه دوم توانست شرایط متفاوتی برای خود رقم بزند. آمدن سیدابوالفضل جلالی در سمت چپ، باعث شد شرایط برای استقلال فرق کند. ما در نیمه اول خوب بازی نکردیم اما در نیمه دوم از تمام بضاعت خود استفاده کردیم و تعویض‌های بازی، کفه ترازو را به نفع استقلال سنگین کرد. ملوان بد بازی نکرد اما استقلال تجربه‌اش بیشتر بود. او ادامه داد:‌ با توجه به نبود زبیر نیک‌نفس، استقلال از سعید مهری استفاده کرد. ‌مهدی‌پور، با مهدی‌پور فصل قبل تفاوت دارد و این بازیکن هنوز آمادگی ایده‌آلی ندارد. استقلال به مهره‌ای احتیاج دارد که نبض بازی را به دست بگیرد. از سویی حضور یزدانی و مرادمند می‌تواند شرایط را برای استقلال تغییر دهد. همچنین نبود یک بازیکن بازیساز در استقلال احساس می‌شود. در این بازی برای مهاجمان استقلال بازیسازی نمی‌شد و امیدوارم در این زمینه تدبیری اندیشیده شود. پیشکسوت تیم فوتبال استقلال خاطرنشان کرد: استقلال یک تیم روی نیمکت دارد و چند بازیکن استقلال هم همچنان به آمادگی‌ نرسیده‌اند. استقلال در نیمه اول، شرایط خوبی را سپری نکرد اما در نیمه دوم شرایط خوبی برای خود رقم زد. نوری درباره عملکرد مهدی قائدی در این بازی هم گفت: مهدی قائدی در استقلال راحت‌تر است و می‌تواند از فضا استفاده کند. این بازیکن، بازیکن خلاق و ریزنقشی است و نبردهای یک در مقابل یک را به راحتی می‌تواند پشت سر بگذارد. به نظر من محبی و قائدی همچنان آمادگی ۱۰۰ درصد ندارند اما می‌توانند تاثیر خود را در بازی بگذارند. وی در پایان گفت: ما از استقلال حمایت می‌کنیم اما آقای ساپینتو مقداری بر اعصاب خود مسلط باشد. ایشان تنها یک لگد به برانکارد زد و بهتر است روی این مسائل حساس نشویم و این مربی هم بهتر است روی اعصاب خود کنترل داشته باشد و تمرکز کند. 


Page Generated in 0/0060 sec