printlogo


کد خبر: 252112تاریخ: 1401/5/30 00:00
دور دنیا

والده‌ای دیگر شبیه مادر شهید نابلسی
یک جوان فلسطینی به نام «وسیم خلیفه» ۱۸ ساله در شرق نابلس در حمله مبارزان فلسطینی به نیرو‌های مهاجم صهیونیست که به کمک شهرک‌نشینان صهیونیست در تعرض به آرامگاه یوسف(ع) در شرق نابلس آمده بودند، به شهادت رسید و شماری نیز زخمی شدند. پایگاه اینترنتی شمس‌نیوز ویدئویی از مشارکت نیرو‌های مقاومت در مراسم تشییع پیکر شهید وسیم خلیفه از نابلس منتشر کرد. شرکت‌کنندگان شعار می‌دادند: «به سگ‌های شاباک بگویید با ما درگیر شوند». حضور با اقتدار مادر شهید وسیم خلیفه در این مراسم زیر تابوت فرزندش همه را به یاد مادر شهید ابراهیم نابلسی انداخت. به نظر می‌رسد این روند در فلسطین به یک عمل نیکو تبدیل شود.
***
روسیه: 20 مزدور آمریکایی در اوکراین کشته شدند
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد نیروی هوایی این کشور در یک حمله با دقت بالا حدود ۲۰ مزدور آمریکایی را در منطقه «خارکیف» کشته است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: بیش از ۱۰۰ شبه‌نظامی، از جمله ۲۰ مزدور آمریکایی در [روستای] «آندریفکا» منطقه خارکیف، در نتیجه حمله نیروی هوایی روسیه به مواضع رزمی تشکیلات ملی‌گرای «کراکن» و یک واحد مزدوران خارجی کشته شدند. وزارت دفاع روسیه پیش‌تر هم از هدف قرار دادن پایگاه مزدوران خارجی در نزدیکی «زولوچف» در منطقه خارکیف و کشته شدن بیش از ۱۰۰ شبه‌نظامی از لهستان و آلمان و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر خبر داده بود. در حالی که کمک‌های همه‌جانبه تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی غرب به اوکراین ادامه دارد، اخیرا رئیس اداره «چالش‌ها و تهدیدات جدید» در وزارت خارجه روسیه گفت چند کشور عضو ناتو بی‌سر و صدا در حال حمایت از اقدامات کی‌یف در زمینه جذب مزدوران خارجی هستند. وی به خبرگزاری ریانووستی گفت: «روسیه از نزدیک بر جذب اتباع خارجی که توسط مقامات اوکراین با حمایت بی‌سر و صدای برخی کشورهای ناتو برای جنگیدن در شرق اوکراین در کنار رژیم کی‌یف انجام می‌شود، نظارت می‌کند». این مقام ارشد روس هشدار داد اقدامات رژیم کی‌یف در تناقض با توافقات و معاهدات بین‌المللی از قبیل کنوانسیون وین ۱۹۶۱ درباره روابط دیپلماتیک است. 
***
متهم جنایت اسپایکر و فامیل صدام بازداشت شد
سرتیپ «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان از بازداشت «عبدالله یاسر السبعاوی» نوه برادر ناتنی صدام یعنی «سبعاوی ابراهیم تکریتی» بنا به دستور اینترپل خبر داد. رسانه‌های لبنانی از بازداشت نوه برادر صدام به دست پلیس اینترپل در بیروت خبر دادند. رسانه‌های محلی و عربی نیز از انتشار یک ویدئوی ضبط شده از «سعد سبعاوی ابراهیم الحسن» برادرزاده صدام خبر دادند که در آن از سازمان‌های عربی و بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر خواست برای اطلاع از سرنوشت عبدالله یاسر السبعاوی وارد عمل شوند که به ادعای او توسط مقامات امنیتی لبنان دستگیر شده است. به نوشته وبگاه «النشره» لبنان، سرتیپ عباس ابراهیم درباره دستگیری عبدالله یاسر سبعاوی الناصری، متهم به دخالت در جنایت اسپایکر توضیح داد که اداره امنیت عمومی لبنان این فرد را بر اساس حکم بازداشت صادر شده از سوی اینترپل به دلیل اتهامش در دست داشتن یک عملیات جنایتکارانه که به کشته شدن هزاران بی‌گناه منجر شده، بازداشت کرده است. پایگاه اسپایکر (ماجد التمیمی) در نزدیکی شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین عراق قرار دارد که تروریست‌های داعش ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ پس از یورش به شهر تکریت و اشغال این شهر، نزدیک به ۲ هزار نفر از دانشجویان پایگاه نیروی هوایی اسپایکر را اعدام و در گور جمعی دفن کردند. 
***
ماهاتیر محمد: بایدن ناکارآمد و ضد اسلام است
ماهاتیر محمد که ۲ دوره نخست‌وزیری مالزی را بر عهده داشته و مدت‌ها به عنوان منتقد غرب شناخته می‌شد، هشدار داد آمریکا از طریق سفرهای اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و دیگران به تایوان، در حال دشمنی با چین است. ماهاتیر ۹۷ ساله افزود: چین، تایوان را قلمرو خود و اینگونه بازدیدها را مداخله در امور خود می‌داند. اگر [چین] می‌خواست حمله کند، می‌توانست حمله کند. آنها این کار را نکردند اما آمریکا تحریک می‌کند تا جنگی رخ دهد تا چینی‌ها مرتکب این اشتباه شوند و تایوان را اشغال کنند، سپس بهانه‌ای وجود دارد که ایالات متحده به تایوان کمک کند، حتی با چین بجنگد و تسلیحات زیادی به تایوان بفروشد. محمد همچنین بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را یک رهبر «ناکارآمد» دانست و گفت: او به نوعی بسیار ضد اسلام است و منصفانه رفتار نمی‌کند. او به اسرائیل اجازه می‌دهد انواع جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها را انجام دهد و هیچ کاری نمی‌کند. او از آنها حمایت می‌کند. وی همچنین از اتحادیه اروپایی در رابطه با جنگ روسیه علیه اوکراین انتقاد کرد و گفت: کاری که ناتو انجام می‌دهد، اتحادیه اروپایی انجام می‌دهد، تحریک بیشتر و درخواست از اوکراینی‌ها برای جنگ است. آنها قول دادند اوکراین را [به عضویت ناتو] بپذیرند اما نکردند. 

Page Generated in 0/0250 sec