printlogo


کد خبر: 252126تاریخ: 1401/5/30 00:00
رشد 6 درصدی تولیدات صنایع در تیر 1401 پس از 2 سال روند نزولی در تابستان
آرامش صنعت در سایه تأمین پایدار برق
تأمین پایدار برق و «برنامه مدیریت مصرف» روند تولید صنایع را در تابستان 1401 صعودی کرد

گروه اقتصادی: رشد تولیدات صنایع بورسی پس از 2 سال که در تابستان‌های متوالی به دلیل محدودیت گسترده تامین برق روند نزولی را طی می‌کرد، تابستان سال 1401 مثبت شد. بر اساس آمار ارائه شده در آخرین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص صنعتی شرکت‌های بورسی در تیر 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 6 درصد رسیده است. 
 
* جزئیات وضعیت تولید صنایع بورسی در تیر 1401
این شاخص که با پایش 280 شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس به دست آمده، بیش از 50 درصد تولید کشور را نمایندگی می‌کند، لذا با بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تولید صنعت کشور را رصد کرد. 
در همین راستا، صنایع کانی‌های غیرفلزی که صنعت سیمان به عنوان یکی از راهبردی‌ترین صنایع کشور در این بخش قرار دارد، در تیر 1401 نسبت به سال گذشته رشد 2.9 درصدی را به ثبت رسانده است. 
همچنین تولید صنعتی فلزات اساسی از جمله فولاد، مس و آلومینیوم نیز که 20 درصد از صنایع کشور را به خود اختصاص می‌دهند در تیرماه 8 درصد افزایش پیدا کرده است. 
در صنایع شیمیایی نیز که عمده آنها در شهرک‌های صنعتی متمرکز شده‌اند، رشد 4.2 درصدی به ثبت رسیده و از سوی دیگر در صنعت خودرو و قطعات که بخش عمده صنایع خرد کشور در خارج از شهرک‌های صنعتی در این بخش واقع شده است، 15.7 درصد رشد در آمار تولید صنعتی بورسی به ثبت رسیده است. 
در تولید صنایع دارویی نیز 3.4 درصد در تیر 1401 نسبت به تیر 1400 افزایش تجربه شده است. 
 
* دلیل رشد تولید صنایع کشور چیست؟
توجه به جزئیات رشد صنعتی یک مساله را مشخص می‌کند؛ بسیاری از کارشناسان بخش صنعت دلیل افت تولید در فصل تابستان طی سال‌های گذشته را مساله تامین انرژی عنوان کرده‌اند. در این ارتباط، صادق شمسایی، کارشناس حوزه صنعت در بیان تاثیر تامین برق در تامین انرژی گفت: «تامین انرژی و خصوصا برق برای صنایع کشور مشابه نقش خون در حیات انسان است و قطعا محدودیت‌های تولید برق بر تولید اثرگذار است».
کارشناس حوزه صنعت ادامه داد: «رشد 6 درصدی شاخص تولید صنایع بورسی به عنوان یک شاخص مهم در پایش صنایع یعنی صنعت برق به این بخش مهم از اقتصاد در تیر سال جاری سیگنال مثبت را مخابره کرده است».
با توجه به جزئیات ثبت شده در روند افزایش شاخص تولید صنعتی صنایع بورسی، بهتر است سری به بخش تامین برق بزنیم و تامین برق در سال جاری را نسبت به سال گذشته پایش کنیم. 
 
* 92 درصد صنایع کشور یک ثانیه محدودیت برق نداشتند
 بر اساس آمار به دست آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت 630 هزار واحد صنعتی فعال در کشور وجود دارد. 
بر این اساس از کل صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده، از یک واحد ساخت قطعه خودرو یا یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، 580 هزار واحد اساسا بدون هیچ محدودیتی در فصل گرم سال نسبت به تولید خود ادامه می‌دهند. 
به معنای دیگر 92 درصد واحدهای صنعتی کشور در فصل گرم سال بدون هیچ محدودیتی در تامین برق و در واقع بدون برنامه مدیریت مصرف برق، تولید داشته‌اند. 
 
* افزایش 83 درصدی تأمین برق شهرک‌های صنعتی
از 8 درصد صنایع دیگر که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، 49 هزار و 558 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به صورت روزانه از ساعت 11 ظهر تا 9 شب به مدت 10 ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملا تولید آنها در 3 ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود. بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع 83 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. 
مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی گفت: «میزان مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک صنعتی در سال جاری به 12 ساعت در هفته کاهش یافته که مطابق برنامه از قبل تعیین شده اعمال می‌شود».
در این رابطه، سیدمصطفی ولی‌پور به عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی شمس‌آباد ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت: «اگر با همین روند و بدون خاموشی غیرمترقبه حرکت کنیم، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقا به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تامین انرژی به صفر رسیده است».
 
* رشد 13 درصدی تأمین برق صنایع بزرگ
علاوه بر 580 هزار واحد صنعتی بدون محدودیت و 49 هزار و 558 واحد واقع در شهرک‌های صنعتی، 442 واحد صنعتی بزرگ در کشور شامل صنایع فولادی، سیمانی، آلومینیوم، مس و سایر وجود دارد که جزو واحدهای بسیار پرمصرف برق رده‌بندی می‌شوند. 
مرور برنامه مدیریت مصرف برق این 442 واحد بزرگ به نحوی تعیین شده که هر صنعت مطابق برنامه هماهنگ‌شده با بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ماه از 3 ماه فصل گرم را با مدیریت مصرف برق مواجه شده و این امکان در نظر گرفته شده تا تعمیرات تابستانی در این یک ماه اعمال شود. در همین رابطه یکی از مسائل مهم در نظر گرفته شده در برنامه 442 واحد صنعتی بزرگ، توجه ویژه به مساله مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش تولید این صنایع است. 
بر این اساس، سیدرسول خلیفه‌سلطانی‌، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به هماهنگی انجام شده با وزارت نیرو به منظور مدیریت مصرف برق و مدیریت بازار گفته بود: «در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور که بار عمده تولید این محصول را به عهده دارند، با هماهنگی وزارت نیرو مقرر شده است محدودیت انرژی با بازه زمانی تعمیرات اساسی یک ماهه تابستانی منطبق شود تا از این طریق آثار منفی سال گذشته به صفر برسد».
همچنین عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مساله تامین برق فصل تابستان اظهار داشت: «با توجه به هماهنگی انجام شده با دولت و وزارت نیرو، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد».
لازم به ذکر است در تیر سال جاری بر اساس آخرین آمار مدیریت شبکه برق کشور، صنایع بزرگ بیش از 13 درصد نسبت به سال گذشته از انرژی برق استفاده کرده‌اند. 
با توجه به مجموع برنامه مدیریت مصرف برق صنایع، شرایط تامین این حامل انرژی با اتکا به رشد 6 هزار مگاواتی تولید برق و همچنین برنامه سختگیرانه کاهش 30 درصدی مصرف برق ادارات به بهترین نحو انجام شده و آمار مثبت رشد تولید نیز اخبار صنعت برق در این بخش را تایید می‌کند. 
***
آخرین گزارش از اقتصاد ایران
از عقب‌ماندگی صنایع صادرات محور تا رشد تولید کالای نهایی
بر اساس گزارش ماهانه تولیدات صنعتی پژوهشکده پولی و بانکی، در ادامه روند صعودی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی، رشد این شاخص در تیرماه (نسبت به مدت مشابه سال قبل) به ۶ درصد رسیده است. رشد بالای ۴ درصدی شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی، رشد ۸ درصدی شاخص تولید فلزات اساسی و رشد بالای ۱۵ درصدی در صنعت خودروسازی در تیرماه نشان می‌دهد وضعیت تولید در بیشتر صنایع بزرگ در این ماه مطلوب بوده است. البته موجودی انبار در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی روند افزایشی داشته است که نشان می‌دهد احتمالا از شدت رشد این صنایع در ماه‌های آتی کاسته خواهد شد. در بین صنایع، صنعت محصولات غذایی بیشترین کاهش تولید را در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل (8.1 درصد) داشته است. همچنین در این گزارش وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی در بهار ۱۴۰۱ بررسی شده است. بر این اساس سود اسمی در صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که سال ۱۴۰۰ بالای ۵۰ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت، در ۳ ماهه ابتدای ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال گذشته تنها حدود ۲۰ درصد رشد داشته است که پایین‌تر از تورم و رشد سود اسمی سایر شرکت‌ها در این مدت بوده است. همچنین سود صنعت محصولات غذایی که سال ۱۴۰۰ رشدی نداشت، بهار امسال بالای 37.4 درصد رشد داشته است.
 
* صادرات و رشد صنعت
رشد تولید در برخی صنایع بشدت به بازار صادراتی وابسته است؛ از این رو تغییرات فرآیندها و رویه‌های صادراتی و گسترده یا محدود شدن بازار صادراتی یکی از عواملی است که بخشی از تغییرات را توضیح می‌دهد. به منظور بررسی اثر صادرات بر رشد تولید، شرکت‌ها بر اساس درجه صادرات‌محوری به ۲ گروه تقسیم شده‌اند (ملاک در اینجا درصد محصول صادراتی به کل فروش در هر شرکت بوده است). در تصویر ۳ رشد تولید این ۲ گروه مقایسه شده است. از آبان‌ ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۴۰۱ برخلاف دوره قبلی رشد تولید صنایع صادرات‌محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌تر بوده است. اردیبهشت ۱۴۰۱ با وجود اینکه رشد شاخص تولید شرکت‌های صادرات محور شدید منفی بود، رشد شاخص تولید شرکت‌هایی که کمتر به صادرات اتکا داشتند به بیش از ۶ درصد و اختلاف رشد این ۲ گروه به ۱۰ درصد رسید که نشان از این دارد در این ماه شرکت‌های صادراتی رشد کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها داشتند. این اختلاف در خرداد کمتر شد و در تیر رشد تولید هر ۲ گروه تقریبا برابر شد.
 
* واردات و رشد صنعت
چون درجه وابستگی به واردات در بین صنایع و حتی شرکت‌های مختلف، متفاوت است، بدیهی است که مشکلی مانند تحریم که واردات را مختل می‌کند روی صنایع وابسته‌تر اثر بیشتری دارد. برای اینکه اثر واردات بر رشد تولید صنایع مشخص شود، شرکت‌ها بر اساس درجه وابستگی به واردات- در اینجا نسبت نهاده‌های وارداتی به تولید تعریف شده است- به ۲ گروه واردات‌محور شدید و واردات‌محور کم تقسیم شده‌اند و رشد تولید در این ۲ گروه در دوره‌های مختلف با هم مقایسه شده است که نتیجه آن در تصویر ۴ نمایش داده شده است. از سال ۱۳۹۶ به بعد رشد شرکت‌های واردات‌محور بالاتر از سایر شرکت‌ها بوده است به طوری که از آبان‌ تا اسفند ۱۴۰۰ در حالی رشد شرکت‌های با درجه واردات‌محوری بالا در بازه مثبت 2.6 تا ۴ بوده، رشد سایر شرکت‌ها در بازه منفی 1.8  تا منفی  3.8 درصد بوده و روند نزولی داشته است. اردیبهشت و خرداد در حالی که رشد شرکت‌های کمتر وابسته به واردات منفی بوده، رشد تولید شرکت‌های واردات‌محور به طور متوسط بالای ۶ درصد بوده است. در تیر نیز این الگو تکرار شد و در حالی که گروه شرکت‌های کمتر وابسته به واردات در این ماه رشد نزدیک به صفر داشتند، رشد شرکت‌های واردات‌محور به بالای ۱۰ درصد رسید.
 
* کالاهای واسطه‌ای، مصرفی و سرمایه‌ای
تولید صنایع را می‌توان بر اساس ماهیت و کارکرد محصولات به ۳ گروه کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای تقسیم کرد. از آنجایی که عوامل اثرگذار روی این کالاها با یکدیگر متفاوت است، طبیعی است که روندهای متفاوتی داشته باشند. از این رو بررسی تولیدات در این طبقه‌بندی‌ها می‌تواند به درک عوامل موثر بر روند تغییرات تولید کمک کند. تصاویر ۵ و ۶ روند رشد تولید کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای را در دوره‌های اخیر نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، تولید صنعتی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با کاهش روبه‌رو شد و بیشترین کاهش تولید در این دوره مربوط به کالاهای نهایی مصرفی و سرمایه‌ای بوده است و تولید کالاهای واسطه‌ای در این دوره کاهش به مراتب کمتری را تجربه کرده است اما از ابتدای سال 1399 وضعیت تغییر کرد به گونه‌ای که از اردیبهشت ۹۹ تا انتهای سال ۱۴۰۰ رشد تولید کالاهای نهایی اعم از مصرفی و سرمایه‌ای به دلیل محدودیت‌های وارداتی روی این محصولات (ناشی از تحریم‌ها و محدودیت ثبت سفارش) و همچنین رشد نرخ ارز (که منجر به ارزان‌تر شدن کالاهای داخلی نسبت به کالاهای وارداتی شده است)، در بیشتر دوره‌ها بیشتر از رشد کالاهای واسطه‌ای بوده است. نکات قابل توجه که از مقایسه رشد شاخص تولید ۳ گروه مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای در ماه‌های اخیر به دست می‌آید عبارت است از: 
- رشد تولید کالاهای مصرفی که از نیمه دوم سال 1399 تا انتهای سال ۱۴۰۰ همواره مثبت بوده، در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ منفی شده است. اما در خرداد رشد تولید این نوع محصولات مثبت شده و در تیر به رشد حدود ۵ درصد رسیده است. 
- رشد تولید کالاهای واسطه‌ای در نیمه دوم سال قبل بین منفی ۳ تا منفی 1.5 درصد بوده است. شاخص تولید این محصولات در فروردین بعد از ۱۰ ماه به رشد مثبت ۴ درصد رسید و در ۲ ماه اردیبهشت و خرداد نیز رشد تولید این محصولات مثبت و زیر 2.5 درصد باقی ماند. در تیر نیز رشد این محصولات به حدود ۵ درصد رسید. 
- رشد کالاهای سرمایه‌ای در ماه‌های اخیر نوسانات قابل توجهی داشته است. در ۳ ماه اخیر (اردیبهشت‌ تا تیر) با توجه به مثبت بودن رشد تولید در صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات، رشد تولید کالاهای سرمایه‌ای نیز مثبت و قابل توجه بوده است.
 
* سودآوری در صنایع
اگرچه سودآوری در شرکت‌ها و صنایع مساله مالی به حساب می‌آید ولی باید به این نکته توجه کرد که برای تداوم تولید و پایداری رشد در صنایع، داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات به شمار می‌آید. در تصویر ۶ وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی در بازه‌های عملکردی ۶ ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه سال مالی ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار، رشد اسمی سود شرکت‌ها در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد بوده است اما بر اساس گزارش‌های 12 ماه سود اسمی ۴۸۴ شرکت بورسی در سال ۱۴۰۰ حدود 42.8 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. در ۳ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز رشد سود اسمی شرکت‌ها نسبت به سال قبل به 45.4 درصد رسیده است. روند سودسازی شرکت‌های بورسی را می‌توان از طریق تعداد شرکت‌های زیان‌ده نیز دنبال کرد. بر اساس اطلاعات تصویر۶ در 9 ماهه ۱۴۰۰، ۵۶ شرکت سود خود را منفی گزارش کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ واحد بیشتر بوده است اما بر اساس گزارش‌های 12 ماهه ۱۴۰۰ تنها 34 شرکت زیان‌ده شناسایی می‌شوند که نسبت به سال قبل یک واحد کمتر شده است. بر اساس گزارش سودآوری ۳ ماهه ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌های زیان‌ده ۶۸ شرکت بوده که نسبت به سال قبل از نظر تعداد تغییری نکرده‌ است. برای اینکه مشخص شود رشد سود در کدام صنایع بیشتر بوده، در تصویر ۶ عملکرد سودآوری شرکت‌ها به تفکیک صنایع نیز آورده شده است. مانند سنوات اخیر در بین صنایع مهم، شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سودآوری دارند، به صورتی که تنها صنعتی است که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود. در این صنعت مجموع زیان ایجاد شده در سال مالی ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. اما در ۳ ماهه ۱۴۰۱ زیان ساخته شده صنعت خودروسازی 37.4 درصد کمتر از زیان ساخته شده در فصل مشابه سال قبل است. صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات‌‌محور هستند به ترتیب با ۵۳ و 52.3 درصد رشد سود اسمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن بیشترین رشد در سودآوری در بین صنایع را داشتند اما رشد سودآوری این صنایع در بهار ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ درصد رسیده است که بسیار کمتر از تورم و همچنین رشد سودآوری سایر شرکت‌هاست. به علاوه تعداد شرکت‌های زیان‌ده نیز در بهار ۱۴۰۱ در این ۲ صنعت افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ جز صنعت خودروسازی، تنها صنعتی که رشد اسمى مجموع سودهای شرکت‌های آن نسبت به سال قبل کمتر شده است، صنعت محصولات غذایی است اما سودآوری در ۳ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ برای صنعت مواد غذایی بهتر از سال قبل بوده است و رشد 37.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. آزادسازی قیمت‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی یکی از عوامل اثرگذار بر سودآوری در این صنعت بوده است. سود شرکت‌های صنعت محصولات دارویی نیز در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بیش از 47.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

 


Page Generated in 0/0074 sec