printlogo


کد خبر: 252128تاریخ: 1401/5/30 00:00
آب به شهرکرد رسید، به همدان هم می‌رسد
رشد ۳۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

گروه اجتماعی: کمبود آب در استان‌هایی مانند چهارمحال‌و‌بختیاری و همدان موجب شده این تصور شکل بگیرد که علت اصلی این اتفاق، کاهش بارش‌هاست و حامیان پروژه خشکسالی کمبود آب شهری را شاهد مدعای خود اعلام کنند؛ این در حالی است که گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است. وضعیت بارشی سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) اگرچه از نظر میزان بارش‌ها یکی از خشکسال‌ترین سال‌های آبی به شمار می‌رود اما بروز پدیده مونسون طی هفته‌های اخیر سبب بهبود نسبی وضعیت بارش‌ها نسبت به سال آبی پارسال شد. گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران ‌نشان می‌دهد ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل201.9 میلیمتر از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۲۰ مردادماه امسال است. این مقدار بارندگی نسبت بـه میـانگین دوره‌های مشـابه درازمـدت (243.9 میلیمتر) ۱۷درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (155.5 میلیمتر) ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
  میزان کل بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۲۰ مردادماه به 201.9 میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) از رشد ۳۰ درصدی برخوردار شده است.
 
* بیشترین و کمترین بارش‌ها در کدام مناطق کشور روی داد
استان گیلان با دریافت 919.6 میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ مردادماه پربارش‌ترین منطقه کشور به شمار می‌رود. بعد از آن استان کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد با 641.4 میلیمتر بارش مقام دوم پربارش‌ترین نقاط کشور را از آن خود کرده است.
استان چهارمحال‌وبختیاری نیز با دریافت ۶۴۰ میلیمتر بارش، مقام سوم پربارش‌های کشور را تصاحب کرد و استان‌های گلستان با 429.7 و لرستان با 425.9 مقام‌های بعدی پربارش‌ترین استان‌های کشور را دارا هستند.
استان سمنان نیز  با 80.9 میلیمتر بارش، کم‌بارش‌ترین نقطه کشور در سال آبی جاری (مهر 1400 تا آخر شهریور 1401) است.
 
* آب به همدان می‌رسد
 وزیر نیرو با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: در همین ارتباط مرحله اول طرح آبرسانی بین‌حوضه‌ای به همدان در ۲ تا ۳ هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
علی‌اکبر محرابیان ظهر دیروز در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی بین‌حوضه‌ای به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان، در جمع خبرنگاران در تصفیه‌خانه آب همدان افزود: این طرح یک ابرپروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است. وی ادامه داد: این طرح فراز و نشیب زیادی داشته است و با توجه به وضعیت تامین آب همدان و خشکسالی ممتد این استان بویژه در سال آبی جاری، قرار شد این طرح جزو طرح‌های‌ ویژه و اولویت‌دار دولت قرار گیرد و هر چه سریع‌تر برای تکمیل آن اقدام شود. البته سال گذشته که قرار بر این شد این طرح تکمیل شود بخش قابل توجهی از طرح باقی مانده بود. 
وزیر نیرو با تشریح جزئیات این طرح گفت: اجرای این طرح با طول ۱۴۰ کیلومتر و خط انتقال ۱۶۰۰، لوله‌ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتیمتر، ۳ ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می‌شود و طی یک مسیر صعب و مشکل این آب به تصفیه‌خانه می‌رسد و به شهر همدان منتقل می‌شود.
محرابیان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌هایی که این پروژه در ماه‌های اخیر داشته و با توجه به سرعت و بسیج همه امکانات در کشور و تامین اعتبار، سعی شده این طرح در اسرع وقت راه‌اندازی شود.
وی اظهار داشت: در بازدید از این طرح و بر اساس گزارش‌های مهندسان و متخصصان طرح، امیدواریم شاهد افتتاح فاز یک آن طی هفته‌های آینده باشیم و بتوانیم آب همدان را به طور کامل تامین کنیم.
وزیر نیرو در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از آب همدان از محل سد اکباتان تامین می‌شود و بخشی از آب شهر همدان نیز از محل چاه‌ها تامین می‌شود که با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس تلاش شده آب این چاه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم آب مورد نیاز مردم تا زمان بهره‌برداری از این طرح را تامین کنیم. محرابیان ابراز امیدواری کرد: بزودی شاهد افتتاح این ابرپروژه و خدمت‌رسانی به مردم همدان و شهرهای مسیر و روستاهای داخل مسیر باشیم.
وزیر نیرو گفت: به خاطر کمبود بارش‌ها نیمی از خروجی آب به سد را از دست دادیم و امیدواریم با افتتاح فازهای بعدی این طرح، مساله آب همدان برای همیشه رفع و در سال‌های بعد آب مطمئن و پایداری برای همدان تامین شود.
به گزارش ایرنا، طرح آبرسانی بین‌حوضه‌ای به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است. این پروژه که در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت، پیشرفت قابل توجهی داشته است، چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی استان همدان است.
 
* ۱۲ حلقه چاه کشاورزی برای تأمین آب شرب این شهر وارد مدار شده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: در ۳ روز گذشته ۱۲ حلقه چاه کشاورزی طی توافق با کشاورزان وارد مدار تامین آب شرب شهر همدان شده است و این روند تا زمانی که ظرفیت اجاره وجود داشته باشد ادامه دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر با اشاره به پیگیری‌های استاندار همدان به منظور استفاده از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و جایگزینی این منابع آبی افزود: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای پیگیری‌ها به منظور اجاره چاه‌های کشاورزی و تامین آب شرب شهر همدان ادامه دارد.
وی از کاهش ۴۴ درصدی حجم بارندگی و رواناب‌های حاصله در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: از آنجا که ۶۵ درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهد، کاهش روان‌آب‌ها و به تبع آن کاهش حجم سد موجب افت منابع تامین آب شرب این شهر شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه بر همین اساس برخی اقدامات ضربتی به منظور تامین اضطراری آب شرب شهر همدان در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: از جمله این پروژه‌ها حفاری چاه‌های جدید در منطقه «آق حصار» بود که این پروژه از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد.
بختیاری‌فر اظهار داشت: به منظور حل این مشکلات با استفاده از حفر ۳ حلقه چاه در سایت جنوبی آق حصار، درصد تامین آب شرب از آب‌های زیرزمینی برآمدیم، ضمن اینکه چاه چهارم سایت جنوبی نیز در حال حاضر با خروجی ۳۰ لیتر بر ثانیه آماده بهره‌برداری است. وی با بیان اینکه ۳ حلقه چاه دیگر نیز در سایت شمالی این منطقه حفاری و تجهیز شده است، گفت: خط انتقال آب و برق این ۳ حلقه چاه نیز هم‌اکنون به اتمام رسیده و خط وارد مدار شده است که پیش‌بینی  می‌کنیم این ۳ حلقه چاه نیز با آبدهی ۱۳۰ لیتر در ثانیه کسری آب شرب همدان را تا حدودی تامین کنند.
 
***
    ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب در شهرکرد وارد مدار شد   
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی و اجرای خطوط اضطراری ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد مدار شهرکرد شده اما از آنجا که مصرف آب ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است در برخی محلات افت فشار همچنان پابرجاست. احمدرضا محمدی  در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بین تولید و مصرف آب در شهرکرد همچنان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کسری وجود دارد که با ذخیره آب در شب، تلاش می‌شود این کسری تا حدی جبران شود اما از آنجا که مصارف مردم پس از یک هفته قطعی افزایش یافته از این رو مصرف بیش از حد معمول است. وی ادامه داد: طرح‌های پدافندی انتقال آب به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست به‌طوری‌که طرح عمان وارد مدار شده است و طرح فدک نیز در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده وارد مدار شود، همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه سامان نیز افزایش یافته است و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد انتقال می‌دهد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال‌و‌بختیاری با بیان اینکه ۱۷ چاه جدید برای تامین آب شهرکرد اجاره شده است، تصریح کرد: پیش از این نیز بخشی از آب شرب شهرکرد از طریق ۳۲ چاه تامین می‌شد که تمام این چاه‌ها در مدار قرار دارد. محمدی با اشاره به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ اظهار داشت: با تجهیز گردنه خلک به فیلترهای سرامیکی و پکیچ رفع کدورت آب، در حدود ۵۰ لیتر بر ثانیه، آب چشمه تصفیه شده است. وی از توزیع بیش از ۴۰۰ هزار بطری آب معدنی در استان طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: علاوه ‌بر آن تانکرهای آبرسانی نیز در محلات شهر فعال هستند و ۳ دستگاه بسته‌بندی آب نیز به صورت شبانه‌روزی آب بهداشتی و استاندارد را بسته‌بندی می‌کنند تا در اختیار شهروندان قرار داده ‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال‌و‌بختیاری با بیان اینکه بخشی از کسری آب شرب در شهرکرد برطرف شده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که مخازن خالی از آب است و مدتی زمان می‌برد تا پر شود، از همین رو فشار آب در برخی نقاط شهر با افت روبه‌رو شده است. محمدی در پایان همچنان بر صرفه‌جویی در مصرف آب برای ایجاد تعادل بین تولید و مصرف تاکید کرد و گفت: توصیه می‌شود در مناطقی که آب از فشار بهتری برخوردار است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا آب به دیگر مناطق نیز انتقال داده شود.
 

 


Page Generated in 0/0142 sec