printlogo


کد خبر: 252135تاریخ: 1401/5/30 00:00
اخبار

گزارش کامل تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه منتشر شد
تعلیق نماد معاملاتی فولاد در بورس
در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه اصفهان، ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد شناسایی قرار گرفته است. همچنین مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از تعلیق نماد معاملاتی فولاد مبارکه در این بازار خبر داد. محمود گودرزی‌ درباره گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از فولاد مبارکه که در آن از تخلفات گسترده این شرکت پرده برداشته است، گفت: فقط همین را بگویم که بورس تهران با توجه به ابهامات شفافیت اطلاعاتی ناشر (شرکت فولاد مبارکه) با هماهنگی سازمان بورس اقدام به تعلیق نماد معاملاتی فولاد در بورس کرد و تا بعد از اینکه اطلاعات لازم به صورت شفاف از سمت ناشر اخذ شود، بازگشایی نماد انجام نخواهد شد. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره اینکه چه زمانی نماد معاملاتی فولاد مبارکه باز می‌شود،‌ گفت: بستگی به اطلاعات شفاف‌سازی شرکت دارد و تا زمانی که اطلاعات لازم از ناشر گرفته نشود، نماد بازگشایی نمی‌شود. گودرزی همچنین درباره اینکه آیا بورس تهران نظارتی برگزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌ها می‌کند، گفت: این گزارش‌های ارائه شده از سوی ناشران بورسی توسط سازمان بورس رصد می‌شود، البته طبق قانون مسؤولیت صحت و شفافیت گزارش‌های انتشار یافته برای هر یک از شرکت‌های بورسی بر عهده هیأت مدیره و خود ناشر یعنی شرکت بورسی است. در نشست علنی سه‌شنبه 25 مرداد مجلس شورای اسلامی، گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن درباره تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با 168 رأی موافق، 13 رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع 212 آرای مأخوذه با ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه‌ قضائیه موافقت کردند. در بخش‌هایی از این گزارش تحقیق و تفحص آمده است: عمده مسائل و مشکلات به وجود آمده در شرکت فولاد مبارکه ناشی از تغییر ساختار شرکت از دولتی به نیمه‌خصوصی می‌باشد؛ به گونه‌ای که با ایجاد سرمایه مرکب از دولت و بخش عمومی و بخش خصوصی و سرمایه‌های مبهم نهادهای مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، مالکیتی کاملا مبهم و مدیریتی کاملاً دولتی بر آن حاکم است؛ بنابراین به دلیل مدیریت دولتی، مسؤولیت تمام رخدادهای این شرکت با دولت است و از این رو است که اعضای هیات مدیره آن توسط نهادهای دولتی مانند وزارت صمت و وزارت رفاه تعیین می‌شود. در گزارش این هیأت، 90 عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صدها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای اصلاح ساختار و قوانین و مقررات موجود برای رفع مشکلات در شرکت فولاد مبارکه ارائه شده است.
***
بدهی 1000 میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی به سهامداران
92 شرکت بورسی حدود 1000 میلیارد تومان از سود سنواتی سهامداران را هنوز پرداخت نکرده‌اند. آخرین آمار منتشر شده از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد حدود یکهزار میلیارد تومان سود رسوبی در شرکت‌های بورسی وجود دارد که باید به حدود 4 میلیون سهامدار پرداخت شود. تعداد 92 شرکت بورسی در این فهرست قرار داشته و هنوز سود سنواتی خود را از طریق سامانه سجام پرداخت نکرده‌اند. طی یک سال گذشته این میزان سود رسوب شده بشدت کاهش یافته است. این مساله نیز به دلیل پرداخت سودهای جاری و سنواتی در این مدت و از طریق سامانه سجام بوده است. طی ماده 240 قانون تجارت، شرکت‌ها تا 8 ماه پس از تصویب میزان سود پرداختی به سهامداران باید این سود را پرداخت کنند و عبور از این زمان تخلف محسوب می‌شود. قانون بودجه امسال مدیران شرکت‌های بورسی را ملزم کرده سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند و مدیران شرکت‌هایی که از این رویه قانونی تخلف کنند، از 6 ماه تا ۲ سال از خدمت منفصل خواهند شد. حالا سهامدارانی که سود سهام خود را در سال‌های گذشته دریافت نکرده‌اند یا از میزان سود سنوات خود آگاهی ندارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. 
***
ثبات قیمت نفت در کانال 90 دلاری
قیمت نفت در معاملات روز جمعه ثابت بود اما تحت تاثیر صعود ارزش دلار آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی و تقاضای ضعیف برای سوخت، به کاهش هفتگی تن داد. بهای معاملات نفت برنت با ۱۳ سنت افزایش، در ۹۶ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲۷ سنت افزایش، در ۹۰ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص برای کل هفته حدود 1.5 درصد کاهش ثبت کردند.  قیمت نفت پس از اینکه «توماس بارکین» رئیس بانک فدرال رزرو ریچموند اظهار کرد اقدام برای افزایش نرخ‌های بهره باید متعادل شود تا افزایش نرخ‌ها، رشد اقتصادی را متأثر نکند، در معاملات پرنوسان روز جمعه، برای مدت کوتاهی افزایش یافت اما به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران درباره افزایش آتی نرخ‌های بهره، رشد قیمت نفت ضعیف شد. رشد ارزش دلار آمریکا که به بالاترین حد در ۵ هفته گذشته صعود کرد هم رشد قیمت نفت را محدود کرد، زیرا نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد. «جیم ریتربوش» از شرکت مشاوره تجارت نفت «ریتربوش ‌اند آسوشیتس» در یادداشتی نوشت: اگر چه مجموعه بازار نفت تاکنون توانسته است دلار قوی را نادیده بگیرد اما ادامه روند رشد ارزش دلار، مانع بزرگی برای رشد مستمر قیمت‌های نفت ایجاد خواهد کرد. عرضه نفت ممکن است با اجرای ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت خام از روسیه در پنجم دسامبر، محدودتر شود. همچنین شرکت مشاوره FGE نوشت: محاسبات ما نشان می‌دهد اتحادیه اروپا باید 1.2 میلیون بشکه در روز واردات نفت دریابرد از روسیه را با نفت مناطق دیگر جایگزین کند. اطلاعاتی که چندی پیش منتشر شد، حاکی از آن بود که ذخایر نفت آمریکا در پی صادرات ۵ میلیون بشکه نفت در روز طی هفته گذشته، به میزان چشمگیری کاهش یافته است و شرکت‌های نفتی با درخواست از کشورهای اروپایی روبه‌رو هستند که منابع دیگری برای واردات نفت را جست‌و‌جو می‌کنند.

Page Generated in 0/0067 sec