printlogo


کد خبر: 252137تاریخ: 1401/5/30 00:00
قیمت دلار در بازار آزاد به پایین‌ترین میزان در 3 ماه اخیر رسید
دلار در کانال 28 هزار تومانی
نرخ دلار در یک هفته اخیر بیش از 2 هزار تومان کاهش یافته است

روز گذشته دلار در بازار آزاد برای نخستین‌بار از اردیبهشت‌ماه وارد کانال 28 هزار تومان شد و با نرخ 28 هزار و 800 تومان معامله شد. در روز‌های اخیر با افزایش عرضه در بازار و کاهش تقاضا، دلار سیر نزولی داشته است به طوری که تنها در 7 روز گذشته، دلار کاهش قیمت 2 هزار تومانی را تجربه کرده و از حدود 31 هزار تومان به قیمت‌های کنونی رسیده است. 
هر دلار روز گذشته در صرافی‌های بانکی با ۱۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه ۲۷ مردادماه) با قیمت ۲۸ هزار و ۳۷ تومان به فروش رسید. هر یورو نیز دیروز در صرافی‌های بانکی با ۲۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته ۲۹ هزار و ۴۴ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی دیروز ۲۷ هزار و ۷۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۷۵۵ تومان اعلام شد. 
علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۳۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۶۹۲ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۱۰ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۶۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۵۸ تومان معامله شد. 
 
* دلار توافقی به 27 هزار و 500 تومان رسید
روز گذشته دلار در معاملات توافقی به کانال ۲۷ هزار تومان نیز رسید. دیروز در آغاز به کار معاملات توافقی بازار ارز، معاملات دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان شروع شد اما از ساعت ۱۲ به کانال ۲۷ هزار تومان عقبگرد داشت و با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. 
اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد. 
با اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز چند ماهی است که دیگر خبری از رفتارهای هیجانی در بازار نیست و افراد برای سرمایه‌گذاری سراغ نرخ ارز نمی‌روند. 
پیش از این نیز فعالان بازار ارز با اشاره به ریزش نرخ ارز در روزهای گذشته از پیشی ‌گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار خبر دادند و اعلام کردند که افراد دیگر تمایلی به خرید ارز ندارند و تنها تماشاچی هستند. البته در روزهای گذشته قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی نیز کاهشی بوده است.
***
    افت ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه     
قیمت سکه طرح جدید روز گذشته با ۵۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ‌روز کاری گذشته (پنجشنبه ۲۷مردادماه) ۱۳میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۲۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا 5 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد. قیمت اونس جهانی طلا نیز روز جمعه در آخرین روز کاری هفته میلادی نیز در بازارهای جهانی با ۱۵ دلار کاهش قیمت نسبت به‌ روز کاری قبل از آن به یکهزار و ۷۴۸ دلار و ۴۳ سنت بود.

 


Page Generated in 0/0069 sec