printlogo


کد خبر: 252141تاریخ: 1401/5/30 00:00
موضع برخی مقامات آمریکایی درباره مذاکرات احیای برجام: به حصول توافق در وین نزدیک‌تر شده‌ایم اما هنوز نتیجه نامشخص است
دور و نزدیک توافق!

گروه سیاسی: خبری از پاسخ واشنگتن به پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اروپا که هر روز می‌گوید در حال بررسی آن است نشده اما برخی مقامات آمریکایی طی روز گذشته اظهار نظرهایی مبهم درباره پیشرفت مذاکرات و شانس احتمالی توافق انجام دادند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری ‌سی‌ان‌ان با بیان اینکه اکنون نسبت به گذشته به حصول توافق در وین نزدیک‌تر هستیم، تاکید کرد: پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد. 
این مقام آمریکایی درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: اکنون در مقایسه با ۲ هفته پیش به حصول توافق در وین نزدیک‌تر شده‌ایم اما هنوز نتیجه نامشخص است، زیرا برخی شکاف‌ها به قوت خود باقی است. پرزیدنت بایدن تنها توافقی را تایید خواهد کرد که منافع ملی ما را تامین کند. وی افزود: حصول توافق در وین نسبت به ۲ هفته قبل نزدیک‌تر شده اما نتیجه نامشخص است، چرا که برخی اختلافات هنوز به قوت خود باقی است. این مقام آمریکایی ادامه داد: پیشرفت از این نقطه به بعد ممکن است کند باشد اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر شتاب بیشتری نسبت به سال گذشته وجود دارد. همچنین یک مقام وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای کاملا نادرست است. این مقام آمریکایی افزود: «ما در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحادیه اروپایی را حفظ کرده‌ایم». 
 
* سنگ‌اندازی کنگره؟
در همین حال تعدادی از قانونگذاران آمریکا طرحی را برای دائمی کردن یکی از قانون‌های تحریمی علیه ایران ارائه کرده‌اند. گروهی متشکل از چند سناتور آمریکایی از هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات طرحی را موسوم به «مستحکم کردن قانون تحریم‌های ایران» ارائه‌کرده‌اند که هدف آن لغو انقضای قانون تحریم‌های ایران است که سال 1996 به تصویب رسیده بود. این قانون تحریمی که به عنوان «قانون آیسا» نیز شناخته می‌شود به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه ایران در حوزه انرژی را می‌دهد. 
تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی که یکی از امضاکنندگان این طرح است با تکیه بر ادعاهای نخ‌نما و خصمانه مقامات واشنگتن علیه کشورمان در این باره گفت: ایالات متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما همچنان نگران تهدید قریب‌الوقوع ایران هسته‌ای برای ثبات منطقه هستند. بنا بر گزارش العربی‌الجدید، وی در ادامه ادعاهای خود افزود: تحریم‌های آمریکا یک عامل بازدارنده ضروری برای ایران به شمار می‌آید، به همین دلیل است که لایحه من سنگ بنای تحریم ایران را دائمی می‌کند. 

Page Generated in 0/0062 sec