printlogo


کد خبر: 252142تاریخ: 1401/5/30 00:00
اخبار

وزیر کشور: 
به طالبان یادآوری کردیم در مرزها حساسیت درست نکند
احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست خبری که در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) برگزار شد، گفت: هدف دولت این است که تعاملات اقتصادی با کشورهای همجوار را بیشتر کنیم. از طرف دیگر مرزنشینان برای معیشت از تجارت مرزی بهره بگیرند و مهم‌تر اینکه این امر به بحث‌های امنیت کشور در مرزها هم می‌تواند کمک کند. 
وی در ادامه درباره درگیری مرزی در مرزهای شرقی کشور اظهار داست: بیشتر تیراندازی‌های مرزی از سوی مرزبانان طالبان انجام شده است، این موضوع به دلیل این است که مسؤولان مرزی طالبان توجیه نیستند، البته همه موارد درباره همکاری با طالبان بررسی شده است. 
وی تاکید کرد: لازم است این مسائل به نرمی حل شود و با مردم مستقر در مرزها و نیروهای طالبان صحبت شود، در مرزها نیز در تلاش هستیم حساسیت مضاعف درست نشود و امیدواریم موضوع مدیریت و کنترل شود. 
وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره مشخص کردن خطوط مرزی، بیان داشت: ستاد کل نیروهای مسلح موظف شده طرح انسداد مرزی و بعضی ابهاماتی که ممکن است در لبه مرزی وجود داشته باشد را پیگیری کند. وحیدی تصریح کرد: در برخی مواقع ممکن است خط مرزی با دیوار فاصله داشته باشد، برخی تصور می‌کنند که دیوار کشیده شده به عنوان مرز محسوب می‌شود و لذا این اشتباهات قابل قبول نیست اما در برنامه انسداد مرز مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات و اینکه آیا دولت تصمیمی برای ارسال این لایحه به مجلس دارد، گفت: طرحی در مجلس برای اصلاح قانون انتخابات تهیه شده است، در دولت سابق نیز لایحه‌ای در این باره پیگیری شده بود اما با توجه به اشکالاتی که داشت، پیگیر تهیه لایحه جدیدی هستیم. وزیر کشور افزود: در مرحله فعلی کارهای مرتبط با لایحه جامع انتخابات در وزارت کشور انجام می‌شود و سپس به دولت ارائه خواهد شد. 
وی یادآور شد: لایحه جامع انتخابات شامل موضوعات متعددی است، اگر بخواهیم لایحه‌ای جامع برای اصلاح قانون که انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها را شامل می‌شود، تهیه کنیم، زمان زیادی لازم دارد. ما اگر بتوانیم، انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها را در جریان اصلاح قانون انتخابات پوشش خواهیم داد و لایحه جامع انتخابات شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراها را تهیه کرده و به مجلس می‌فرستیم. 
وحیدی تصریح کرد: لایحه باید منطبق با سیاست‌های کلی انتخابات تهیه شود که این موضوع چندین سال است مغفول مانده است و از مسائل مهم وزارت کشور است تا طبق بیانات رهبر معظم انقلاب انجام شود و دوستان در تلاشند سرعت انجام آن بیشتر شود. 
***
شیخ نعیم قاسم: 
توافق هسته‌ای ایران ربطی به مذاکرات لبنان ندارد
شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر هر گونه ارتباط میان توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی لبنان را تکذیب کرد. معاون دبیرکل حزب‌الله در این باره گفت: «مواضعی که سیدحسن نصرالله آنها را اعلام می‌کند، فهم سیاسی را درست می‌کند». شیخ نعیم قاسم در ادامه تصریح کرد: «میان توافق هسته‌ای یا عدم توافق و مهلت زمانی برای زیر بار رفتن اسرائیل و آمریکا و دست برداشتن آنها از حق لبنان در مرزهای دریایی، حفاری و استخراج گاز و نفت هیچ ارتباطی وجود ندارد». سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود تأکید کرد که هیچ ارتباطی میان توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات ترسیم مرزهای لبنان وجود ندارد. دبیرکل حزب‌الله در این باره گفت: «ما چیزی نداریم که با توافق هسته‌ای [ایران] مرتبط کنیم. موضوع مرزهای دریایی، میدان کاریش، نفت، گاز و حقوق لبنان هیچ گونه ارتباطی با توافق هسته‌ای [ایران] ندارد، خواه این توافق امضا شود یا نشود».
***
سردار نقدی: 
نیروی زمینی حزب‌الله قادر به نابودی ارتش صهیونیستی است
سردار سرتیپ محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با وبگاه «العهد» لبنان چهلمین سالروز تشکیل مقاومت اسلامی لبنان را تبریک گفت. سردار نقدی گفت: «حزب‌الله و مقاومت اسلامی، امروز در اوج عظمت و قدرت قرار دارند و نمی‌توان قدرت امروز مقاومت را با دهه‌های گذشته مقایسه کرد. حزب‌الله امروز قدرتمندترین نیروی زمینی در منطقه را در اختیار دارد که می‌تواند ارتش صهیونیستی را نابود کند».
***
شورای نگهبان قانون تحویل قیر به دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد
«هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «لایحه دوفوریتی اصلاح بند «ز» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور» درباره تغییر سازوکار تأمین مالی تحویل مواد اولیه قیر به دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون، در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد». 
پیش از این ۲۴ مرداد امسال «علی نیکزاد» نایب‌رئیس مجلس با اشاره به جلسه تعیین تکلیف قیر حواله‌ای، گفته بود: در این باره جلسه‌ای با حضور وزیر نفت و معاونان ایشان و همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس و تعدادی از نمایندگان شکل گرفت تا موضوع قیر حواله‌ای تعیین تکلیف شود. نمایندگان مجلس روز بیست‌و‌سوم فروردین در جلسه‌ای علنی، کلیات و جزئیات طرح تمدید زمان تحویل قیر سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱ را تصویب کردند که موضوع بند «ز» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور است. 

Page Generated in 0/0073 sec