printlogo


کد خبر: 252147تاریخ: 1401/5/30 00:00
خوابی که دموکرات‌ها برای حزب «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری دیده‌اند
پاکسازی ترامپ از حزب جمهوری‌خواه

ثمانه اکوان: لیز چنی، دختر بزرگ «دیک چنی» معاون جورج بوش (پسر) که از معروف‌ترین جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ در واشنگتن است، در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، موفق به پیروزی نشد و رقیب او که از حامیان اصلی ترامپ در ایالت وایومینگ است توانست پیروز رقابت برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باشد. 
لیز چنی در دور قبلی انتخابات کنگره توانست ۷۳ درصد رأی جمهوری‌‌خواهان در ایالت وایومینگ را از آن خود کرده و بدین ترتیب به مجلس نمایندگان آمریکا راه پیدا کند. او با این حال از یک جمهوری‌خواه، تبدیل به بزرگ‌ترین حامی دموکرات‌ها در استیضاح ترامپ شد و در ۲ مرتبه استیضاح ترامپ در کنگره، نقش اصلی برای جلب حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه را برعهده گرفت. 
همین مساله باعث شد ترامپ با عصبانیت شدید با او رفتار و عنوان کند حزب جمهوری‌خواه باید از «شر چنی راحت شود» زیرا او دیگر بر اساس خطوط سیاسی حزب رفتار نمی‌کند. چنی با این حال به عنوان عضو حزب جمهوری‌خواه در کمیته بررسی حوادث
۶ ژانویه نیز حضور یافت و در این کمیته به نقش ترامپ در تشویق معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برای حمله به ساختمان کنگره پرداخت. 
این مسائل اما باعث شد ترامپ قسم یاد کند که اجازه نمی‌دهد او و ۹ نماینده جمهوری‌خواه دیگر که مواضعی مانند او داشتند و علیه ترامپ فعالیت می‌کردند، دوباره به کنگره راه پیدا کنند. گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد از این 10 نفر، در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان تنها یک نفر توانسته به مرحله نهایی راه پیدا کند و همه از دور رقابت‌ها خارج شده‌اند. نکته جالب اینجاست که همه این ۹ نفر، رقابت را به فردی باخته‌اند که ترامپ اعلام کرده بود جمهوری‌خواهان باید به او رأی دهند. خارج شدن لیز چنی و سایر جمهوری‌خواهان ضدترامپ از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، این گمانه را برای رسانه‌های آمریکایی ایجاد کرده است که احتمالا حزب جمهوری‌خواه تا قبل از برگزاری کنگره و اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴، به یک پاکسازی بزرگ درون‌حزبی دست می‌زند؛ پاکسازی‌ای که باعث می‌شود منتقدان ترامپ و جمهوری‌خواهان سنتی مانند حامیان بوش و ریگان، به آرامی از حزب خارج شده و نومحافظه‌کاران و افراد تندروی دیگری جای آنها را پر کنند. کسانی که به تئوری‌های توطئه مانند «کیوانان» باور دارند، زمینه‌های عقیدتی راست افراطی داشته، از برخورد با مهاجران و پناهجویان حمایت می‌کنند، تا حد زیادی به گروه‌های سفیدبرترپندار نزدیک هستند و با اصلاحات اجتماعی بشدت مخالفند. 
لیز چنی با این شکست اما اعتماد‌ به‌ نفس خود را از دست نداده و اعتقاد دارد حزب جمهوری‌خواه، حزبی فراتر از ترامپ است و در نهایت به اشتباه خود در حمایت افراطی از ترامپ پی می‌برد. او بر همین اساس تشویق شده که برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ اقدام کند و خود را حتی با آبراهام لینکلن نیز مقایسه کرده است. چنی بعد از شکست در رسیدن به مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد: «یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان حزب ما یعنی آبراهام لینکلن، در راهیابی به مجلس نمایندگان و سنا شکست خورده بود و سرانجام برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو شد و توانست این مقام را به دست بیاورد. او توانست «مهم‌ترین» انتخابات آمریکا را ببرد و همین مهم است». او همچنین اضافه کرده است که لینکلن با این کار هم حزب جمهوری‌خواه را نجات داد و هم اتحاد ایالات را حفظ کرد. 
لیز چنی حالا با شکست در مقابل هواداران ترامپ، خود را آبراهام لینکلنی می‌بیند که برای نجات حزب جمهوری‌خواه و تلاش برای ایجاد و حفظ اتحاد در ایالات مختلف، باید به صورت قهرمان در صحنه سیاست کشورش حاضر شود. صحبت‌های اخیر لیز چنی اما درس‌های جالبی برای شناخت جامعه آمریکا دارد. او جامعه و شرایط و فضای سیاسی آمریکا را مانند آمریکای زمان آبراهام لینکلن می‌داند؛ آمریکایی دوپاره و بشدت دوقطبی شده که در نهایت اختلافات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن را به سمت جنگ داخلی کشاند و البته حزب جمهوری‌خواهی که به شدت ضعیف است و باید با رهبری یک قهرمان، دوباره از نو احیا شود. حتی اگر این احیا هزینه‌ای مانند جنگ داخلی داشته باشد. 
نکته جالب توجه در این ماجرا این است که دموکرات‌ها قرار است تا حدی از ریاست‌جمهوری لیز چنی و نامزد شدن او از طرف حزب جمهوری‌خواه حمایت کنند. آنها که می‌دانند در درون حزب، این تنها ترامپ است که بالاترین آرای اعضای حزب و حامیان مالی آنها را با خود به همراه دارد، ترجیح می‌دهند با ایجاد چند دستگی در حزب جمهوری‌خواه، این حزب را به سمت درگیری داخلی پیش ببرند؛ همان معضلی که خود به خاطر کهولت سن بایدن با آن رو‌به‌رو هستند و حزب دموکرات را بشدت آسیب‌پذیر کرده است. آنها در شرایطی در حال ابرقهرمان ساختن از لیز چنی هستند که در درون حزب جمهوری‌خواه، بعد از ترامپ (در صورتی که اتفاق خاصی بیفتد و در نهایت نتواند به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ انتخاب شود) ران دسانتیس فرماندار فلوریدا، مایک پنس معاون ترامپ و مایک پمپئو وزیر سابق خارجه آمریکا در زمان ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و همه آنها در نهایت تفکرات ترامپی را در آمریکا رواج خواهند داد. 
لیز چنی در این مرحله یک قهرمان است اما نه قهرمان مردم آمریکا یا حزب جمهوری‌خواه؛ ابرقهرمانی خیالی برای حزب دموکرات که دوست دارد به پاکسازی حزب جمهوری‌خواه بپردازد و تمام آثار و رد پای ترامپ را از این حزب پاک کرده و حزبی جدید برای این کشور برپا کند.

Page Generated in 0/0060 sec