printlogo


کد خبر: 252151تاریخ: 1401/5/31 00:00
دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره عنوان کرد
تنوع در ژانر؛ غذای تازه جشنواره فیلم کوتاه!

گروه فرهنگ و هنر: دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: ما رصدی روی فیلم‌ها به صورت نسبی داشته‌ایم و فیلم‌های متفاوتی با ژانرهای متفاوت در رویداد حضور دارند و شعار امسال جشنواره تنوع و توجه به «ژانر» است. به گزارش «وطن‌امروز»، نشست رسانه‌ای سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار، دبیر و جمعی از مدیران جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد. آذرپندار بیان داشت: ما سعی کردیم امورات جشنواره را با تأکید سازمان سینمایی و حکمی که زودتر از دوره‌های گذشته برای من صادر شد، زودتر آغاز کنیم. این جشنواره امروز بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است و برای این رویداد معتبر باید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرد. از این رو جلسات ستاد جشنواره ما از سال گذشته آغاز شد و تصمیم‌گیری درباره زمان و فراخوان جشنواره در دستور کار قرار گرفت؛ در قدم اول سعی کردیم زمان برگزاری را ثابت کنیم. مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: فصل تراکم تولید فیلم کوتاه از فروردین تا مردادماه هر سال است و تلاش کردیم با اعلام زودتر فراخوان، سیاست‌ها را هم زودتر اعلام کنیم تا شاید در جشنواره راحت‌تر پذیرفته شوند، در نتیجه این اتفاق زودتر افتاد. در بخش بین‌الملل ۵۰۱۲ اثر از ۱۳۱ کشور جهان ثبت‌نام داشتیم و این سرمایه‌ای است که در بین جشنواره‌های داخلی بی‌همتا و محصول زحمت همه است. آذرپندار درباره بخش بین‌الملل تصریح داشت: جشنواره قرار است به شکل حضوری برگزار شود و سعی‌مان این است میهمانان داخلی و خارجی را داشته باشیم. در سال‌های کرونا جشنواره متمرکز بر تهران بود و آنچنان میهمان نداشتیم. امسال تاکیدمان این است که فیلمسازان استان‌ها و روسای دفاتر و داوران بین‌المللی و... را دعوت کنیم. مهم این است که فضای گرمابخشی مانند دوره‌های گذشته داشته باشیم. در حوزه اسپانسرها باید بگویم امسال حتما جشنواره در ایران‌‌مال برگزار نمی‌شود، دلیلش هم حواشی سال گذشته نیست بلکه خیلی از بچه‌های فیلم کوتاه دانشجو هستند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف است. 
 
* هر سال ۴۰۰ فیلم کوتاه
آذرپندار بیان کرد: تاکنون دفتر تهران چیزی به نام تولید نداشته است. انجمن سالانه ۴۰۰ فیلم می‌سازد که کیفیت‌های متعددی دارند. ضمن اینکه انجمن یک نهاد آموزشی هم هست که ممکن است در بین تولیداتش فیلم بد هم باشد. حتی می‌گفتم روی همه فیلم‌ها لوگوی انجمن را نزنیم چون از آن فیلم‌ها نه حمایت چندانی شده و نه یک اثر حرفه‌ای است، زیرا برخی از فیلم‌ها به عنوان یک فیلم پایان دوره آموزشی ساخته می‌شود. تعداد افرادی که نمی‌خواهند دیگر به جشنواره فیلم بدهند بسیار اندک است که این نشان از اعتبار جشنواره دارد. 
دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه درباره گزارش عملکرد و شفافیت مالی گفت: من در دسترس رسانه‌ها و پاسخگو هستم و در حوزه مالی هم باید بگویم ما گزارش مالی را به سازمان سینمایی داده‌ایم و اگر سازمان سینمایی اجازه بدهد حتما گزارش مالی را به رسانه‌ها ارائه می‌دهیم. درباره جشنواره سال گذشته هم من نباید پاسخگو باشم اما در آنجا هم سوءاستفاده نشده است؛ آن جشنواره با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برگزار شد و بخش مربوط به سالن‌های ایران‌مال و غذا همان موضوع اسپانسر بوده که رایگان درآمده است، امسال اما حتما جشنواره با هزینه بالاتری برگزار خواهد شد. یکی از گرفتاری‌های همه سازما‌ن‌های تابعه این است که چیزی به عنوان بودجه پشتیبانی وجود ندارد و بودجه‌ای که به عنوان عدد تولیدی داده می‌شود شامل همه موضوعات است و خالص صرف تولید نمی‌شود اما طی گفت‌وگوهایی که با سازمان سینمایی داشته‌ایم قرار شده است امسال آمارها واقعی‌تر شود.

Page Generated in 0/0058 sec