printlogo


کد خبر: 252159تاریخ: 1401/5/31 00:00
دور دنیا

آغاز اعتصاب 8 روزه کارگران بزرگ‌ترین بندر کانتینری انگلیس
بیش از 1900 کارگر در بزرگ‌ترین بندر کانتینری انگلیس از دیروز اعتصاب 8 روزه خود را آغاز کردند. اتحادیه و شرکت‌های کشتیرانی هشدار داده‌اند که این اعتصاب‌ می‌تواند معاملات تجاری و زنجیره تامین را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. کارکنان فلیکساستو در سواحل شرقی انگلستان، به علت اختلاف بر سر دستمزدها تصمیم دارند اعتصاب کنند و جدیدترین گروه کارگرانی خواهند بود که در انگلیس اعتصاب‌ می‌کنند، زیرا اتحادیه‌ها برای اعضایی که با بحران هزینه‌‌های زندگی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، خواهان دستمزد بالاتر هستند. بابی مورتن، مسؤول بخش اسکله در اتحادیه Unite گفت: اعتصاب، اختلال بزرگی ایجاد خواهد کرد و شوک عظیمی را در سراسر زنجیره تامین انگلستان به وجود خواهد آورد. گروه کشتیرانی مرسک که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کانتینری جهان است، هشدار داد که این اقدام تبعات چشمگیری خواهد داشت و باعث تأخیرهای عملیاتی‌ می‌شود و این شرکت را مجبور‌ می‌کند تا تغییراتی در صف کشتی‌های خود ایجاد کند. 
***
تیراندازی به سمت اتوبوس صهیونیست‌ها در کرانه باختری
رسانه‌های عبری‌زبان بامداد دیروز یکشنبه از وقوع عملیات تیراندازی فلسطینیان علیه شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری خبر دادند. وب‌سایت روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در خبری فوری نوشت رزمندگان فلسطینی در منطقه «وادی الحرامیه» واقع در شمال شهرک «عوفرا» به سمت اتوبوس حامل شهرک‌نشینان صهیونیست تیراندازی کردند. دقایقی بعد سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تایید این خبر گفت: «دقایقی پیش گزارشی مبنی بر تیراندازی به یک اتوبوس اسرائیلی در نزدیکی روستای سلواد در منطقه بنیامین دریافت شد. نیروها در حال جست‌وجوی منطقه برای یافتن مظنونان هستند». رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش دادند که در این عملیات به اتوبوس حامل صهیونیست‌ها آسیب رسیده و ارتش رژیم اشغالگر ورودی اصلی جنوبی روستای سلواد در شرق رام‌الله را مسدود کرده است. منابع عبری‌زبان با ادعای اینکه هیچ صهیونیستی در این عملیات مجروح نشده، گفتند حداقل ۱۰ گلوله به سمت این اتوبوس شلیک شده است. 
***
ائتلاف سعودی 10 میلیارد دلار  نفت یمن را به یغما برد
احمد دارس، وزیر نفت دولت نجات ملی یمن شامگاه شنبه خبر داد که از سال ۲۰۱۸ تا جولای سال جاری میلادی، بالغ بر ۱۳۰ میلیون و ۴۱ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت این کشور غارت شده است. دارس به شبکه خبری المسیره گفت: ارزش پولی نفت غارت شده یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی، فقط از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۱۵ دلار برآورد شده است. وی ادامه داد: آنچه فقط در سال ۲۰۱۸ غارت شد، از مرز ۱۸ میلیون و ۸۰ هزار بشکه با متوسط قیمت ۷۲ دلار در هر بشکه، به ارزش یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار گذشت. وزیر نفت یمن تصریح کرد: آنچه در سال ۲۰۱۹ غارت شد، بیش از ۲۹ میلیون و ۶۹۲ هزار بشکه به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار با متوسط قیمت هر بشکه ۷۷ دلار بود. دارس در پایان خاطرنشان کرد که ائتلاف سعودی در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۱ میلیون و ۶۲۷ هزار بشکه به قیمت هر بشکه ۴۹ دلار به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون و ۱۴۹ هزار دلار نفت را از یمن غارت کرده است. درباره ارقام واقعی حجم صادرات و درآمد نفت خام یمن توسط دولت مستعفی وابسته به عربستان سعودی و تحت حمایت آمریکا، شک و شبهه‌های بسیاری وجود دارد؛ به گونه‌ای که بسیاری از گزارش‌ها از غارت مستمر منابع این کشور حکایت دارد. 
***
رئیس پلیس سوییس: باید برای شورش مردم در زمستان آماده باشیم
 فردی فاسلر، رئیس پلیس سوییس روز شنبه هشدار داد در صورتی که کمبود انرژی در زمستان آتی روی دهد،‌ ممکن است مردم در سوییس به سوی اغتشاش بروند. وی که با روزنامه بلیک صحبت می‌کرد، افزود: «قطع برق پیامدهای بسیار جدی به همراه خواهد داشت. شرایطی را تصور کنید زمانی که ما دیگر قادر به خارج کردن پول از خودپردازها نبوده و قادر به پرداخت بهای کالای خریداری شده در فروشگاه یا بنزین در پمپ بنزین‌ها نیستیم. گرمکن‌ها دیگر کار نمی‌کنند و خیابان‌ها همگی در تاریکی باشند. در این شرایط امکان دارد که تصور کنیم مردم شورش کنند». اگر چه وی گفت انتظار ندارد چنین اتفاقی بیفتد اما افزود که مردم باید برای بدترین سناریو آماده باشند. فاسلر اضافه کرد: سوییس به صورت فعال خود را برای تهدید کمبود انرژی در زمستان آماده می‌کند. تامین انرژی در مرکز توجه قرار دارد. مقام‌های سوییس هشدار داده‌اند در صورتی که فصل زمستان با کمبود گاز و برق مواجه شوند، محدودیت‌هایی برای مصرف ایجاد خواهند کرد. 

Page Generated in 0/0095 sec