printlogo


کد خبر: 252178تاریخ: 1401/5/31 00:00
چگونه از افراد مشکوک به آبله تست می‌گیرند
شباهت علائم آبله میمون و آبله مرغان

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درباره موارد مشکوک ابتلا به آبله میمون که باید مورد رصد و آزمایش بیشتر قرار گیرند، گفت: آزمایش با کیت‌های تشخیصی آبله میمون از کسانی گرفته می‌شود که جزو موارد محتمل بیماری باشند. موارد مشکوک شامل کسانی است که دارای علائم بالینی تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشند. 
دکتر بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر این که در حال حاضر از نظر کیت تشخیصی بیماری آبله میمون در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: پیش‌بینی‌های لازم جهت تهیه و تامین امکانات تشخیصی آبله میمون از جمله کیت‌های تشخیصی پس از مدت کوتاهی بعد از اینکه سازمان جهانی بهداشت مواردی از این بیماری را در سایر کشورها گزارش داد، در کشور فراهم شد. در حال حاضر این امکانات در حدود ۱۲ قطب دانشگاهی و آزمایشگاه انستیتو پاستور فراهم است. 
وی در ادامه افزود: در آینده نزدیک این قطب‌های آزمایشگاهی در کشور افزایش خواهد یافت تا ان‌شاءالله در همه مراکز استانی امکانات تشخیصی فراهم شود. 
امیری تاکید کرد: آزمایش با کیت‌های تشخیصی آبله میمون از کسانی گرفته می‌شود که جزو موارد محتمل بیماری باشند. موارد مشکوک شامل کسانی است که دارای علائم بالینی تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشند. در صورتی که یک رابطه اپیدمیولوژیک میان بیمار و بیماری وجود داشته باشد، یعنی بیمار با این علائم، مسافرتی به خارج از کشور داشته باشد یا تماس با موارد محتمل یا قطعی آبله میمون داشته باشد و یا فردی رابطه جنسی خارج از خانواده داشته باشد، مورد محتمل شمرده شده و حتما نمونه آزمایشگاهی از این افراد گرفته می‌شود. رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره احتمال تبدیل شدن بیماری آبله میمون به پاندمی جهانی تصریح کرد: با توجه به اینکه راه انتقال آبله میمون متفاوت از کرونا است و شرایط انتقال آن به سهولت کرونا نیست، اگر این الگوی فعلی تغییری نکند، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت شیوع جهانی بالای این بیماری را متصور نیستیم. 
امیری با اشاره به شباهت علائم آبله میمون و آبله مرغان بیان کرد: ۴۰ درصد کسانی که آزمایش شدند موارد مبتلا به آبله مرغان بودند. اگر رابطه اپیدمیولوژیکی برای انتقال بیماری وجود نداشته باشد،‌ وجود علائم بالینی به تنهایی برای ما مشخص‌کننده بیماری نیست. آبله میمون برخلاف کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود که قرار باشد تعداد افراد زیادی در معرض خطر باشند. وی درباره نحوه نمونه‌گیری از افراد مشکوک این بیماری، گفت: اگر هنوز بثورات پوستی ایجاد نشده باشد ولی فرد علائم عمومی مانند تب،‌ بدن‌درد یا تورم غدد لنفاوی داشته باشد،‌ نمونه‌گیری مشابه کرونا از حلق و بینی خواهد بود اما زمانی که بثورات پوستی ایجاد شود از محل زخم نمونه‌گیری می‌شود. 
وی درباره راه‌های انتقال ویروس آبله میمون نیز تصریح کرد: این بیماری از طریق هوابرد انتقال داده نمی‌شود اما احتمال انتقال به شکل دراپلت یا قطرات تنفسی وجود دارد. 
وی تاکید کرد: انتقال ویروس از طریق دراپلت یا قطرات تنفسی حداکثر تا ۲ متر امکان‌پذیر است.

Page Generated in 0/0065 sec