printlogo


کد خبر: 252181تاریخ: 1401/5/31 00:00
وزیر بهداشت: مراکز درمان ناباروری باید مجهز به تمام امکانات و خدمات مورد نیاز زوجین باشند
دولت سیزدهم قرارگاه جوانی جمعیت

 گروه اجتماعی: زوج‌های نابارور این روزها خبرهای خوشی از سوی دولت و مجلس می‌شنوند؛ از اعطای هزینه‌های درمان تا تجهیز مراکز درمان. 
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز در سیزدهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت که به ریاست وزیر بهداشت و با حضور رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی، معاونان و جمعی از مدیران ارشد وزارت بهداشت برگزار شد، گزارشی از وضعیت اجرا و پیشرفت‌های مصوبات قبلی و گزارش اقدامات این قرارگاه ارائه شد. 
وزیر بهداشت در این نشست با اشاره به نقش‌آفرینی وزارت بهداشت در سیاست‌های جمعیتی گفت: اولویت اول تخصیص و توزیع منابع در پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید با طرح‌های حوزه جمعیت و خدمات درمان ناباروری باشد. 
دکتر بهرام عین‌اللهی تاکید کرد: مراکز درمان ناباروری باید مجهز به تمام امکانات و خدمات مورد نیاز زوجین باشد و همه امور از جمله آزمایش‌های تخصصی باید در همین مراکز انجام و از ارجاع زوجین به بیرون از مراکز، پرهیز شود. 
وی با بیان اینکه لازم است وضعیت موجود و برنامه گسترش مراکز درمان ناباروری توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تهیه شود، گفت: اقدامات تشویقی جهت حمایت از مراکز و افراد فعال در درمان ناباروری ضروری است. 
رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تقدیر از وزیر و مدیران وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده، گفت: همایش‌ها و گردهمایی‌های زیادی در ماه‌های اخیر برای مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره اجرای این قانون برگزار شده و خیزش عظیمی در اقناع‌سازی مدیران حوزه سلامت شکل گرفته است. 
فاطمه محمدبیگی تصریح کرد: در قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده، تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت پیش‌بینی نشده بود اما وزارت بهداشت به صورت جهادی و با تمام توان پای کار اجرای این قانون آمده که شایسته تقدیر است. 
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، زودتر از ستاد ملی جمعیت، قرارگاه جمعیت را تشکیل داد که در ستاد ملی به عنوان موفق‌ترین دستگاه اجرایی شناخته شده است. تمام افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و بیمه‌پرداز این سازمان هستند، وقتی در معرض بیماری قرار می‌گیرند یا از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند، در طول مدت مرخصی زایمان باید تحت پوشش خدمات بیمه‌ای باشند و مدت ۹ ماهه مرخصی آنها شامل خدمات بیمه و سنوات بیمه‌ای شود. 
 
* پرداخت ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری
هزینه درمان مهم‌ترین مساله برای زوجین نابارور محسوب می‌شود اما دولت تعهد داده که 90 درصد هزینه درمان زوجین نابارور پرداخت شود. وزیر بهداشت چند روز پیش با اشاره به خدمات ناباروری، اظهار کرد: با توجه به اینکه جوانی جمعیت برای ما خیلی مهم بوده و خیلی اهمیت دارد، در رابطه با ناباروری بیمه‌ها یک مصوبه‌ای در هیات دولت داشتیم و آن این بود که آنهایی که نابارور هستند اگر در مراکز دولتی باشد تا ۹۰ درصد هزینه‌ها و در مراکز خصوصی تا ۷۰ درصد هزینه براساس تعرفه بیمه سلامت پرداخت می‌شود. 
عین‌اللهی خاطرنشان کرد: یکی از چیزهایی که در این مرحله تصویب شده این است که هر خانمی که باردار شود به‌ طور طبیعی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد و تا ۲ سال بعد از تولد فرزندش هم از خدمات رایگان بیمه استفاده می‌کند و بچه‌اش تا ۵ سال تحت پوشش بیمه است. اینها امتیازاتی است که داده می‌شود تا در جهت جوانی جمعیت کار کنیم. 
سخنگو و دبیر هیات دولت نیز درباره بیمه همگانی، روز جمعه گفته بود: پس از همگانی شدن بیمه پایه، بیمه ناباروری هم با مصوبه دولت همگانی شد. 
علی بهادری‌جهرمی تصریح کرد: با مصوبه هیات دولت، سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است نسبت به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه مطابق آیین‌نامه بند «الف» ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند. 
دبیر هیات دولت گفت: در اجرای جزء ۵ بند «ک» از تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه هستند. وی تاکید کرد: تمدید پروانه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان ناباروری منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه است. 
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل (IUI, IVF, ICSI, FET) بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد با خودپرداخت معافیت (فرانشیز) مطابق دستورالعمل مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار گرفته است. 
بهادری در ادامه تاکید کرد: سازمان‌های بیمه‌گر نیز مکلفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به پوشش 100 درصد تعرفه زایمان طبیعی در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی و معادل صددرصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز خیریه و خصوصی، معادل تعرفه بخش دولتی اقدام کنند. 
سخنگوی دولت در پایان با بیان این موضوع که این دستاورد بزرگ در آستانه یک‌سالگی دولت، مکمل همگانی شدن بیمه پایه است، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، همه افراد صاحب صلاحیت شامل فلوشیپ نازایی، متخصص زنان و زایمان دوره دیده مراکز ناباروری (دارندگان گواهی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و متخصص ارولوژی مکلفند مطابق استاندارد ارائه خدمات ناباروری نسبت به نشان‌دار کردن زوجین نابارور با رعایت محرمانگی اطلاعات در سامانه نسخه الکترونیک اقدام کنند. سازمان‌های بیمه‌گر پایه هم مکلفند زیرساخت لازم به این منظور را فراهم کنند. 
 
* درمان سقط‌ مکرر به خدمات بیمه‌ای اضافه شد
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام اینکه سقف ارائه خدمات درمان ناباروری برداشته شده، گفت: خدمات مربوط به درمان سقط‌های مکرر نیز به خدمات بیمه‌ای اضافه شده است. 
مهدی رضایی افزود: خدمات مربوط به ناباروری در مجموع جزو خدمات گران‌قیمت محسوب می‌شود اما خوشبختانه از سال گذشته این خدمات برای نخستین‌بار تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته است، چون در سال اول خدمت بود مشکلاتی در نحوه ارائه خدمت توسط سازمان‌های بیمه‌گر مشاهده شد. 
وی افزود: بتدریج اشکالات مشخص شده و ما در سیر تکاملی شاهد ارتقای خدمات هستیم، سال گذشته بسته‌هایی توسط شورای عالی بیمه تدوین و ابلاغ شد که ارائه‌دهندگان خدمت معترض این بسته‌ها بودند، زیرا محدودیت‌هایی را اعمال می‌کرد به نوعی که ارائه دهندگان خدمت متضرر می‌شدند، بنابراین برای عقد قرارداد ارائه‌دهندگان خدمت تمکین نمی‌کردند. 
رضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سقف ارائه خدمات برای درمان ناباروری نیز برداشته شده است، گفت: اگر افرادی ناباروری ثانویه داشته باشند نیز خدمات برای آنها در نظر گرفته شده است، همچنین سقط‌های مکرر نیز به خدمات بیمه‌ای اضافه شده است. معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: یکی از راهکارهای درست در هزینه‌کرد نظام سلامت و بهبود اثربخشی آن استفاده منابع از طریق بیمه‌هاست، لذا عملکرد این ۲ سال گذشته نیز نشان می‌دهد که با توجه به این رویکرد دقیق‌تر به اهداف نزدیک می‌شویم. 
***
    پوشش 100 درصدی بیمه برای مادران باردار تا ۲ سالگی فرزند  
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از پوشش 100 درصدی بیمه برای مادران باردار تا ۲ سالگی فرزند و پوشش ۱۰۰ درصدی ‎فرزندان آنها تا ۵ سالگی خبر داد. انسیه خزعلی در توئیتر خود نوشت: «توسعه چتر حمایتی دولت در راستای حراست از کیان ‎خانواده؛ پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه برای ‎مادران باردار تا ۲ سالگی فرزند، پوشش ۱۰۰ درصدی ‎فرزندان آنها تا ۵ سالگی و پوشش ۱۰۰ درصدی ‎تعرفه زایمان طبیعی در مراکز دولتی و عمومی دستاوردهای جدیدی هستند که قطعا ادامه‌دار خواهند بود». وی همچنین در توئیت دیگری با بیان اینکه یکی از درخواست‌های مهم خانواده‌ها در سفرهای استانی مساله بیمه درمان ناباروری است، نوشت: «اینک مژده تصویب پوشش‌دهی کامل ‎بیمه ناباروری برای همه؛ چه آنان که بیمه پایه دارند و چه آنان که ندارند. پیوند تمدید مجوز مراکز ‎درمان ناباروری با این خدمات ضمانت اجرایی خوبی است که در قانون پیش‌بینی شده ‌است».

 


Page Generated in 0/0077 sec