printlogo


کد خبر: 252185تاریخ: 1401/5/31 00:00
اخبار

ارزش بازار سرمایه معادل GDP‌کشور
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح عملکرد این سازمان در ۱۰ ماه گذشته، گفت: تلاش کردیم تا بازاری کارا، شفاف و منصفانه داشته باشیم. مجید عشقی گفت: تلاش کردیم التهابات بازار را مدیریت کنیم؛ سال گذشته دغدغه‌های بازار سرمایه را به دولت منتقل کردیم. ارزش بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از نقدینگی کل کشور و تقریبا معادل کل GDP کشور، برای همین بازار سهام برای دولت بسیار مهم است. 
وی با اشاره به اینکه در صورتی که سقف‌گذاری نرخ سوخت خوراک صنایع انجام نمی‌شد، بسیاری از صنایع سودآور ما زیان‌ده می‌شدند، ادامه داد: در دولت قبل بدعتی گذاشته شد که اساسنامه صندوق پالایشی یکم و دارایکم در دولت تصویب شد و تغییرات آن نیز در دولت باید مصوب شود. بند به بند اساسنامه این 2 صندوق باید در دولت تصویب شود و برای همین زمانبر خواهد بود. پس از این تغییرات، این دو صندوق نزدیک به NAV معامله خواهد شد؛ چرا که فرآیندهای بازار ارزش صندوق را به ارزش NAV خواهد رساند. 
رئیس سازمان بورس همچنین با اشاره به اینکه ۱۵ مجوز جدید کارگزاری در ۱۰ ماه گذشته صادر شده است، گفت: متاسفانه از سال 1389 تاکنون هیچ مجوز کارگزاری داده نشده بود؛ همچنین ۲۹ مجوز سبدگردان صادر شده است. 
عشقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازار سرمایه با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۴ مورد واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه داشتیم و پیگیر ادامه واریزی‌ها هستیم، ادامه داد: ما عموم مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دعوت می‌کنیم. تا پیش از این مردم ابزارهای کمی برای سرمایه‌گذاری در اختیار داشتند؛ هم‌اکنون صندوق‌های تضمین اصل سرمایه راه‌اندازی شده تا اصل سرمایه مردم تضمین شود و همچنین برای افرادی که تحمل ریسک بالایی دارند، صندوق‌های اهرمی تاسیس شد. 
***
معاون وزیر راه‌‌و‌‌شهرسازی:
 آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن درست نیست
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امکان عدم افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به دلیل افزایش قیمت‌ها وجود ندارد، گفت: آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن درست نیست. 
محمود محمودزاده در پاسخ به پرسشی درباره وام 700 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ‌اظهار کرد: کلیات پیشنهادی که برای افزایش سقف وام شورای عالی مسکن داده بودیم، تصویب شده و تنها در رابطه با مبلغ آن با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم. 
وی ادامه داد: اعتقاد داریم قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن باید در استطاعت متقاضیان باشد. بر این اساس هم باید سهم آورده مردم و هم تسهیلات را افزایش دهیم، در واقع عدم افزایش سقف تسهیلات امکان‌پذیر نیست. 
وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در رابطه با آمار متفاوت مرکز آمار و بانک مرکزی از بازار مسکن،‌ گفت: درباره آمار منتشر شده از بازار مسکن توسط بانک مرکزی قبلا هم اعلام کرده بودم که این آمار درست نیست. در تهران حدود 300 محله داریم که در 10 محله معامله انجام‌شده و قیمت‌های آن را به سایر مناطق تسری می‌دهیم. برخی مناطق مانند 5 ، 21 و 22 سقف قیمتی تهران و کشور را جابه‌جا می‌کنند. 
 معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه این قیمت‌ها منطق کارشناسی ندارد، افزود: در چندین مرحله قیمت‌ها را صادر کردیم و متاسفانه مردم با آمار ضد و نقیض مواجه شدند و آنها را سردرگم ‌کرد. بیشترین انرژی را روی این گذاشتیم که به ادبیات مشترک در این بخش برسیم و الان روی این موضوعات تمرکز کرده‌ایم. 
***
هر ایرانی یک کد اقتصادی دریافت می‌کند
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی است، گفت: مالیات داروی تلخ، درمان مشکلات اقتصاد است. 
داوود منظور در نشستی که با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان ۲ مجموعه برگزار شد، تصریح کرد: در چارچوب رویکرد تحول‌آفرینی، استفاده حداکثری از داده‌ها و سامانه‌ها برای انجام راهبردهای نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و ضمن تشکیل کارگروه حکمرانی داده‌ها و استفاده از نظرات اندیشمندان و خبرگان داخل و خارج از سازمان، تلاش شده تا نقشه راه استفاده از داده‌‌ها برای شناسایی و مقابله بهتر با فرار مالیاتی میسر شود. 
منظور در این نشست، مبارزه با فرار مالیاتی را از اولویت‌های اصلی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات در این زمینه، ضعف اطلاعات و به عبارتی کثیف بودن داده‌ها به معنای ناقص بودن، اشتباه یا بموقع ارسال نشدن اطلاعات است که در این راستا، به دنبال طراحی وب‌سرویس‌هایی هستیم که بتواند اطلاعات بروز و سالم را از سازمان‌ها و مراکز دارای اطلاعات اقتصادی دریافت کند. 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بر اساس ریل‎گذاری جدید، برخی رویه‌های گذشته تغییر کرده است، افزود: برنامه‌های جدیدی در حال تدوین و تبیین است و باید به گونه‌ای عمل شود که اولاً، زمینه شناسایی فعالان اقتصادی که تاکنون مؤدی نبوده‌اند، فراهم شود. ثانیاً، کتمان درآمدها برای هیچ فعال اقتصادی میسر نباشد تا گام‌های اساسی در حوزه تحول نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات دقیق اقتصادی و ایجاد پروفایل اقتصادی فعالان بر مبنای هویت اقتصادی به منظور شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی و امکان رصد و بررسی و ثبت تعاملات اقتصادی برداشته شود. 

Page Generated in 0/0495 sec