printlogo


کد خبر: 252186تاریخ: 1401/5/31 00:00
جنگ اوکراین، برگزیت، کرونا و بی‌دولتی انگلیس را در آستانه بحرانی همه‌جانبه قرار داده است
انگلیس برنامه‌ حل بحران ندارد!
شهردار لندن: اگر دولت مداخله نکند زمستان میلیون‌ها نفر با مشکل تأمین گرما و غذا در خانه‌های خود مواجه خواهند شد

گروه اقتصادی: کسب‌وکارها در سراسر انگلیس و اروپا زمستان امسال برای هزینه‌های بی‌سابقه انرژی آماده می‌شوند. اگر چه خانوارهای بریتانیا با اعمال سقف قیمتی از نوسانات ناگهانی در قیمت گاز محافظت می‌شوند اما چنین حمایت‌هایی برای شرکت‌ها وجود ندارد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از «فایننشال تایمز»، کسب‌و‌کارها و صنایع در انگلستان و اروپا تمایل دارند قراردادهای یک، ۲ یا ۵ ساله ببندند که زمان بسیاری از آنها ماه آینده به پایان می‌رسد و هیچ تعهدی برای تامین‌کنندگان انرژی برای ارائه قراردادهای جدید وجود ندارد و برخی از کسب‌‌و‌کارها در تلاش برای یافتن جایگزین هستند. این بدان معناست که آنها ممکن است به‌زودی به معاملات کوتاه‌مدت یا قیمت نقدی روزانه متکی باشند که در حال حاضر حدود ۵ برابر بیشتر از یک سال گذشته است. 
رابرت باکلی، رئیس توسعه روابط در Cornwall Insight می‌گوید: بزودی یک شوک هزینه بزرگ به تجارت وارد می‌شود؛ بویژه برای آنهایی که قراردادهای بلندمدت خود را از دست می‌دهند و مجبور به تحمل قرارداد‌های کوتاه‌مدت و قیمت‌های چندبرابری می‌شوند. 
شرکت‌های صنعتی و شیمیایی از جمله بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی هستند و برای بسیاری از تولیدکنندگان - مانند شیشه و سرامیک - تامین مداوم برق و گاز بسیار مهم است. افزایش هزینه‌های انرژی در حال حاضر باعث کاهش گسترده فعالیت کارخانه‌های کود شیمیایی و تعطیلی ۲ کارخانه ذوب در اروپا شده است. برخی بیم آن دارند که بریتانیا ممکن است آسیب بیشتری ببیند، زیرا آماده شدن این کشور برای بحران انرژی به دلیل فلج شدن در تصمیم‌گیری تا زمانی که نخست‌وزیر جدید در ماه آینده قدرت را به دست گیرد، متوقف شده است. اتحادیه اروپایی در هفته‌های اخیر چارچوبی را برای مقابله با کمبود شدید گاز در فصل زمستان منتشر کرده است که شامل اجازه دخالت دولت برای افزایش قیمت‌ها می‌شود اما چنین طرحی در بریتانیا وجود ندارد. 
برخی صنایع به دولت انگلیس هشدار داده‌اند که زمستان امسال در صورت عدم اتخاذ تدابیر اضطراری برای جلوگیری از مصرف و در صورت عدم حمایت به هنگام تمدید قراردادهای تامین انرژی، این صنایع در معرض خطر تعطیلی دائمی قرار خواهند گرفت. بریتانیا مستقیما گاز زیادی از روسیه وارد نمی‌کند اما با خریداران دیگر در بازارهای بین‌المللی رقابت می‌کند و به طور سنتی برای پاسخگویی به تقاضا، بویژه در فصل سرما و در طول زمستان به واردات خط لوله از اروپا متکی است. 
مایک هاوز، رئیس گروه تجارت خودروی بریتانیا (SMMT) گفت: هزینه انرژی در بریتانیا 59 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپایی است. برای بسیاری از شرکت‌ها، افزایش هزینه گاز و برق تنها چالش نیست. در سراسر بریتانیا، کسب‌وکارها نیز با کمبود کارگر در نتیجه برگزیت و قیمت‌های بالاتر مواد در نتیجه اختلالات زنجیره تامین دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
* قیمت گاز در اوج تاریخی
قیمت گاز در اروپا در یک هفته اخیر با جهش 10 درصدی به 251 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که یکی از بالاترین قیمت‌ها در تاریخ و 13 برابر میانگین دهه قبل است. این در حالی است که هفته گذشته شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد عرضه گاز طبیعی به اروپا از خط لوله «نورد استریم یک» به مدت 3 روز از پایان ماه جاری میلادی متوقف خواهد شد. بدین‌ترتیب فشار بر اروپا در بحبوحه تلاش این قاره برای پر کردن ذخایر نفت و گاز قبل ‌از فصل زمستان بیشتر می‌شود. دوره تعمیرات و نگهداری برنامه‌ریزی نشده برای خط لوله «نورد استریم یک» که از بستر دریای بالتیک به آلمان می‌رسد طولانی شده‌ و اختلاف بین مسکو و بروکسل بر سر انرژی را عمیق‌تر کرده ‌است. محدود شدن عرضه گاز روسیه به اروپا تورم در این منطقه را بالا برده و خطر سهمیه‌بندی انرژی و رکود اقتصادی را بیشتر کرده‌ است. 
قیمت گاز از ژوئن که روسیه نخستین‌بار عرضه گاز از طریق نورد استریم را کاهش داد، ۲ برابر شده است. چنین قیمت کم‌سابقه‌ای به صنایع آلمان و سایر کشورهای اروپا آسیب ‌زده است و در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی، شرکت‌ها توقف یا کاهش تولید را تا اطلاع ثانوی اعلام می‌کنند. صنایع هشدار داده‌اند که تولید و فعالیت کمتر ممکن است به انحلال زنجیره تامین و تولید منتهی شود. دولت‌ها تلاش می‌کنند گاز کافی برای زمستان تهیه کنند در حالی که روی مرز باریکی بین جلوگیری از تحمیل هزینه سنگین انرژی روی خانوارها و اجتناب از فروپاشی صنعتی و موج ورشکستگی شرکت‌های انرژی حرکت می‌کنند. 
در نتیجه کمبود گاز و موج گرمای کشنده که عرضه و تولید منابع سوخت دیگر را محدود کرده است، قیمت برق برای سال آینده در اروپا همچنان افزایش پیدا می‌کند. قیمت‌ برق در آلمان که قیمت پایه اروپایی است، سه‌شنبه گذشته به بیش از ۵۰۸ دلار (۵۰۰ یورو) به ازای هر مگاوات ساعت رسید که رکورد جدیدی بود. 
کلاوس مولر، رئیس رگولاتور انرژی آلمان، هفته گذشته به بلومبرگ گفت: با وجود رشد سریع‌تر از حد انتظار ذخیره‌سازی گاز، آلمان گاز طبیعی کافی خواهد داشت تا در صورت توقف کامل عرضه گاز روسیه، ۲ ماه و نیم از مصرف را پوشش دهد. آمریتا سن، مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در این باره گفت: قیمت بالای نفت و گاز معمولا به معنای آن است که اقتصادهای اروپایی سال آینده دچار رشد منفی چشمگیری می‌شوند. 
 
* زمستانی بدون غذا و خانه گرم برای انگلیسی‌ها
شهردار لندن با انتشار پستی توئیتری خطاب به مقامات دولتی در انگلیس نوشت: برای جلوگیری از یک فاجعه ملی در تامین غذا و گرما برای شهروندان اقدام کنند. صادق‌خان، شهردار لندن روز شنبه نسبت به کمبود سوخت و مواد غذایی در فصل زمستان برای اکثر شهروندان انگلیسی هشدار داد و خواستار دخالت مقامات دولتی برای رفع این معضل شد. شهردار لندن با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: اگر دولت در فصل زمستان مداخله نکند، میلیون‌ها نفر در انگلیس با مشکل تامین گرما و غذا در خانه‌های خود مواجه خواهند شد.
خان با اشاره به افزایش شدید قیمت انرژی و تورم بیش از ۱۰ درصدی نوشت: ما قبلا چنین چیزی ندیده بودیم. وی هشدار داد: در فصل زمستان به طور حتم میلیون‌ها نفر با مشکل پرداخت هزینه‌های معیشت و قبوض انرژی روبه‌رو خواهند شد.
وی تاکید کرد دولت انگلیس باید وارد عمل شود تا مردم بتوانند نیازهای اولیه خود را برآورده کنند. شهردار لندن در پست توئیتری خود آمارهایی از بالا رفتن هزینه‌های مربوط به قبوض انرژی در انگلیس ارائه و پیش‌بینی کرد که این قبوض می‌تواند در فصول سرد سال ۸۰ درصد افزایش یافته و به بالای ۳۶۰۰ پوند برسد. این مقام انگلیسی در توئیتر خود خطاب به مقامات دولتی هشدار داد که برای جلوگیری از یک فاجعه ملی و رسیدن به بحران اقدام کنند. دفتر آمار ملی انگلیس نیز هفته گذشته طی گزارشی اعلام کرد ارزش واقعی دستمزدها در این کشور در 3 ماهه دوم امسال با در نظر گرفتن تورم 3 درصد کاهش یافته است.
دارن مورگان، دبیر بخش آمارهای اقتصادی دفتر آمار ملی انگلیس در این باره افزود: کاهش ارزش واقعی دستمزدها در انگلیس ادامه خواهد یافت که سرعت آن در 21 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس نیز هشدار داد بسیاری از مردم انگلیس ممکن است در فصل سرما مجبور شوند میان ترک کردن وعده‌های غذایی برای گرم کردن خانه یا زندگی در سرما یکی را انتخاب کنند.
این سازمان با ابراز نگرانی درباره افزایش تعداد بیماران و مرگ‌و‌میر ناشی از زندگی در خانه‌‌های بسیار سرد در انگلیس، اعلام کرد که این تعداد در حال حاضر ۱۰ هزار نفر تخمین‌ زده شده است. طی هفته‌‌های آینده پیش‌بینی می‌شود افزایش قابل توجهی در قیمت انرژی در این کشور رقم بخورد به طوری که قیمت برق برای افراد در یک سال، در ژانویه بیش از ۳برابر خواهد شد.
 
* موج ورشکستگی شرکت‌های اروپایی
اطلاعات ارائه شده از سوی اداره آمار اتحادیه اروپایی، موسوم به یورو استات، نشان می‌دهد که در ۳ ماهه منتهی به ماه ژوئن سال 2022 باز هم شاهد افزایش تعداد شرکت‌های ورشکسته در سطح اتحادیه اروپایی نسبت به دوره ۳ ماهه قبلی هستیم. این چهارمین دوره ۳ ماهه متوالی است که تعداد شرکت‌های ورشکسته در اروپا افزایش می‌یابد.
در گزارش اداره آمار اتحادیه اروپایی آمده در ۳ ماهه دوم امسال، آمار فصلی شرکت‌هایی که اعلام ورشکستگی کرده‌اند 2.2 درصد در اتحادیه اروپایی و 2.5 درصد در حوزه یورو نسبت به ۳ ماهه نخست امسال افزایش یافته است. البته این اداره تعداد شرکت‌هایی که در اروپا ورشکست شده‌اند را اعلام نکرده و فقط به انتشار درصد افزایش آنها بسنده 
کرده است.
بیشترین افزایش ورشکستگی شرکت‌ها در لتونی بوده، چراکه تعداد شرکت‌های ورشکسته در این کشور 74.4 درصد افزایش یافته است. در این مسیر بلژیک با 14.7 درصد افزایش و دانمارک با 11.9 درصد افزایش، در جایگاه‌های بعدی کشورهای اروپایی با بیشترین رشد ورشکستگی در اتحادیه اروپایی قرار دارند. اداره آمار اتحادیه اروپایی می‌گوید: در ۳ ماه اخیر تقریبا در همه حوزه‌های اقتصادی شاهد موج ورشکست شدن شرکت‌ها بوده‌ایم.
 

Page Generated in 0/0070 sec