printlogo


کد خبر: 252190تاریخ: 1401/5/31 00:00
اخبار

سرلشکر باقری: 
خودکفایی همه‌جانبه و توسعه قدرت دفاعی استمرار یابد
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی روز صنعت دفاعی کشور را به وزیر دفاع تبریک گفت و نوشت: خدای بزرگ را شاکریم در پرتو الطاف و عنایات بیکرانش تحت تدابیر و منویات امامین انقلاب اسلامی و توشه‌گیری هوشمندانه از تجارب ارزشمند تاریخی، طی ۴۳ سال گذشته صنعت دفاعی کاملا وابسته کشور که تحت راهبردها و سیاست‌های شوم رژیم منحوس پهلوی و سلطه و مدیریت شیطانی هزاران مستشار آمریکایی، برای نیروهای مسلح و دلسوزان واقعی کشور مایه خفت و حقارت بود؛ با عزم و اراده انقلابی و معجزه‌گون تربیت‌یافتگان مکتب انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و شکوفایی استعدادهای خلاق و مولد داخلی، امروز در ترازی از پیشرفت، توسعه و اقتدار قرار دارد که جهانیان را متعجب و حیرت‌زده، تماشاگر عظمت و درخشش خود ساخته است. رشد، تعالی و بالندگی ظرفیت‌ها و داشته‌های عرصه دفاعی کشور آن هم در شرایط تهدید، تحریم و فشارهای حداکثری جبهه استکبار و دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به سطحی از دانایی و توانایی رسیده است که دستاوردها و توانمندی‌های پرشمار و شکوهمند خود که سامانه‌های مدرن، هوشمند و کارآمد نظامی آزموده شده در عرصه‌های زمینی، دریایی، هوایی، فضایی، موشکی، پهپادی و سایبری، نماد آن به شمار می‌رود، توانسته است مؤلفه‌های قدرت و اقتدار ملی ایران عزیز را ارتقا بخشیده و با تحکیم قدرت بازدارندگی کشور نه‌تنها دشمنان را از هر گونه کژاندیشی و خطای محاسباتی نسبت به ایران و ایرانی برحذر دارد، بلکه قدرت‌های برتر و معتبر جهانی را خواهان بهره‌مندی از دستاوردهای صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران سازد. بی‌شک افزایش سطح تهدیدات و مخاطرات آینده اقتضا می‌کند روندها و فرآیندهای خودکفایی همه‌جانبه و توسعه قدرت نظامی و دفاعی کشور با رویکرد و مدیریت جهادی و انقلابی و بومی‌سازی فناوری‌ها با بهره‌گیری از سرمایه انسانی شگفتی‌ساز کشور در مجموعه نیروهای مسلح و نیز جوانان مؤمن و باانگیزه فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان استمرار یابد. 
***
تأکید هند بر توسعه روابط با ایران و تکمیل پروژه بندر چابهار
«سارباناندا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند روز گذشته از «بندر شهید رجایی» چابهار دیدار کرد و در جریان پیشبرد امور قرار گرفت. وزیر بنادر و کشتیرانی هند حین حضور در بندر چابهار با چند مقام ارشد ایرانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار توسعه روابط دریایی و همکاری بین بنادر ۲ کشور مورد بحث قرار گرفت. سونووال همچنین به نقش راهبردی بندر چابهار و اینکه این مکان می‌تواند در کاستن مسافت، زمان و هزینه نقش ایفا کند، تاکید کرد. وی گفت هند به طور دائم در تلاش برای ایجاد دالان شمال به جنوب جهت تجارت بین ۲ منطقه است. هند در سال ۲۰۱۵ درباره توسعه بندر چابهار و احداث خط راه‌‌آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا رساند. 
***
سفیر امارات پس از 7 سال به تهران بازمی‌گردد
وزارت خارجه امارات عربی متحده از بازگشت سفیر این کشور به تهران، در روزهای پیش رو خبر داد. وزارت خارجه امارات عربی متحده دیروز اعلام کرد بنا به توافق پیشین میان ابوظبی و تهران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران باز می‌گردد. در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است در چارچوب تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران و در راستای ارتقای سطح نمایندگی‌های دیپلماتیک ۲ کشور به درجه سفیر و تماس تلفنی که در تاریخ ۲۶ جولای (۴ مرداد) بین شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات و دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برقرار شد، «سیف محمد الزعابی» سفیر امارات عربی متحده طی روزهای آتی به پایتخت جمهوری اسلامی ایران بازمی‌گردد. این وزارتخانه تأکید کرد الزعابی در روزهای آینده برای انجام وظایف دیپلماتیک خود، در سفارت امارات در جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به پیشبرد روابط دوجانبه با هماهنگی و همکاری مقامات جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهد شد. امارات عربی متحده ۱۴ دی ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان و با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران، سطح روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و سفیر خود را به ابوظبی فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد و همزمان تعداد دیپلمات‌های خود را در تهران را نیز کم کرد.
***
شرایط عمومی جدید داوطلبان انتخابات مجلس مشخص شد
علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در تشریح جلسه دیروز این کمیسیون گفت: بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخاباتی مجلس در دستور کار این جلسه قرار داشت. سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس اظهار کرد: رسیدگی به جرائم و تخلفات خاص انتخاباتی اعضای هیأت‌های اجرایی یا نظارت در بخش یا هر شهرستان، در صلاحیت مراجع صالحه حوزه قضائیه شهرستان و مرکز استان قرار گرفت و جرم‌های خاص اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت استان یا مرکزی در دادگاه‌های کیفری تهران رسیدگی می‌شود. حدادی برخی شرایط عمومی داوطلبان نمایندگی مجلس را که به تصویب کمیسیون رسید هم تشریح کرد و گفت: داوطلب باید هنگام ثبت‌نام حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال هجری شمسی داشته باشد. همچنین داشتن حداقل مدرک تحصیلی معتبر در مقطع ارشد یا سطح ۳ حوزی یا معادل آن که در همه نهادهای و سازمان‌های جمهوری اسلامی ارزش استخدامی داشته باشد و گواهی معتبر و مورد تایید بالاترین مقام مربوط مبنی بر داشتن حداقل 5 سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی در بخش عمومی، خصوصی ـ دولتی یا غیردولتی در هنگام ثبت‌نام، از جمله دیگر شرایط عمومی است.

Page Generated in 0/0149 sec