printlogo


کد خبر: 252192تاریخ: 1401/5/31 00:00
جنگ غرب با روسیه وارد مرحله ترور شد در عملیات ترور «الکساندر دوگین» چهره ضد صهیونیست نزدیک به پوتین دخترش «داریا دوگین» کشته شد
ترور به سبک موساد

«داریا دوگین» دختر پروفسور«الکساندر دوگین» متحد پوتین شنبه در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در حوالی مسکو کشته شد. بامداد یکشنبه به وقت محلی خبرگزاری روسی تاس گزارش داد یک دستگاه تویوتا لندکروزر در نزدیکی روستای «بولشیه ویازمی» در منطقه «اودینتسفسکی» در حوالی مسکو منفجر شد و در نتیجه یک راننده زن جان باخت. لحظاتی بعد خبرگزاری تاس اعلام کرد راننده خودرو احتمالا داریا دوگین دختر الکساندر دوگین است. به گزارش روزنامه روسی ‌Rossiiskaya Gazeta این پدر و دختر در یک جشنواره فرهنگی در خارج از مسکو شرکت کرده بودند و تصمیم گرفتند در آخرین لحظه ماشین خود را تعویض کنند. نیروهای امنیتی در بیانیه‌ای اعلام کردند داریا دوگین 29 ساله، پس از انفجار یک بسته انفجاری مشکوک، جان خود را از دست داد. به گفته بازرسان دولتی، این وسیله انفجاری در زیر خودروی تویوتا لندکروزر که داریا دوگین در حال راندن آن بود، جاسازی شده بود. این خودرو حدود ساعت ۲۱ شنبه به وقت محلی در منطقه «اودینتسفسکی» در منطقه‌ای نزدیک مسکو منفجر شد. آندری کراسنوف، رئیس «جنبش اجتماعی افق روسی» و یکی از افراد نزدیک دوگین روز یکشنبه به تاس گفت: این یک اتفاق بسیار نامطلوب است. من شخصا داریا را می‌شناختم. داریا دوگین سال 1992 به دنیا آمد و از گروه فلسفه دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده بود. وی در عین حال مدرس دانشگاه و از جمله تحلیلگران مسائل سیاسی در رسانه بود که نزدیکی زیادی با افکار الکساندر دوگین (پدرش) فیلسوف روس و یکی از چهره‌های نزدیک به پوتین داشت. داریا دوگین همانند پدرش در فهرست افراد تحریم‌شده از سوی آمریکا قرار داشت. 
در پی مرگ داریا دوگین، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اگر دست داشتن اوکراین در مرگ داریا دوگین تایید شود، این اقدام تروریسم دولتی خواهد بود. این دیپلمات روس در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر ردپای اوکراین تایید شود - نسخه‌ای که دنیس پوشیلین رئیس‌جمهوری خلق دونتسک بیان کرده- [این موضوع] باید توسط مقامات ذی‌صلاح بررسی شود، بعد باید درباره سیاست تروریسم دولتی که توسط رژیم کی‌یف اجرا می‌شود، صحبت کنیم. در عین حال کی‌یف این مساله را رد و هرگونه دخالت در این ترور را تکذیب کرد. میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت کی‌یف در انفجار خودروی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی روس داریا دوگین دخالتی ندارد. 
نشریه اوکراینی Liga.net روز یکشنبه به نقل از او، نوشت: «من تاکید می‌کنم اوکراین مطمئنا ربطی به آن [حادثه] ندارد». تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، پروفسور الکساندر دوگین را نشان می‌دهد که در صحنه ترور حاضر شده است. در همین رابطه روزنامه گاردین از قول «مارگاریتا سیمونیان» سردبیر شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه نوشت این ترور احتمالا از سوی آژانس اطلاعاتی اوکراین انجام شده است. بر این اساس گاردین تاکید کرد: «اگر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده با جنگ مرتبط باشد، نخستین‌بار از فوریه 2022 است که خشونت‌‌های جنگ به پایتخت روسیه می‌رسد و خانواده یکی از متحدان کرملین را در نزدیکی یکی از منحصر به فردترین مناطق مسکو تحت تأثیر قرار می‌دهد». نقش داشتن آژانس اطلاعاتی اوکراین در این ترور را نخستین‌بار «دنیس پوشیلین» رئیس‌جمهوری دونتسک در کانال تلگرامی خود مطرح کرد. او نوشت: «دوگینا کشته شده است و دولت اوکراین مقصر است. شرورهای خبیث! تروریست‌های رژیم اوکراین، در تلاش برای از بین بردن الکساندر دوگین، دختر او را در یک ماشین منفجر کردند». 
رسانه‌های غربی الکساندر دوگین را به عنوان نیروی محرکه سیاست خارجی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دهه گذشته معرفی کرده‌اند. در ماه‌های اخیر، «سی‌بی‌اس» او را «تئوریسین راست افراطی پشت طرح پوتین» نامید، در حالی که واشنگتن‌پست او را «نویسنده عرفانی راست افراطی که به شکل‌گیری دیدگاه پوتین نسبت به روسیه کمک کرد» نامید. رویترز در این باره نوشت الکساندر دوگین، پدر داریا مدت‌هاست از اتحاد روس‌زبانان و سایر مناطق در یک امپراتوری وسیع جدید تحت زعامت روسیه حمایت می‌کند. او می‌خواهد این امپراتوری شامل اوکراین شود.  نیوزویک آمریکا هم درباره وی نوشته است دوگین بنیانگذار جنبش «نئواوراسیایسم» است و هدف فعالیت سیاسی او ایجاد یک ابرقدرت اوراسیا از طریق ادغام روسیه با جمهوری‌های شوروی سابق است. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها به دیدگاه خاورمیانه‌ای پوتین اشاره کرده‌اند و بر این اساس اتهاماتی علیه سرویس‌های امنیتی اسرائیل در افکار عمومی مطرح شده است. واشنگتن‌پست آمریکا اخیرا در مطلبی درباره افکار دوگین نوشته است: «پوتین در خاورمیانه تحت تأثیر ایده دوگین بر محور مسکو- تهران اقدام خواهد کرد و از این رو اسرائیل باید بیدار شود و دست از بازی با روسیه بردارد». دیدگاه دوگین نسبت به سیاست خاورمیانه‌ای پوتین و تنش‌های اخیر در روابط مسکو- تل‌آویو بر سر جنگ اوکراین و تعطیلی آژانس یهود در روسیه سبب شده انگشت اتهام در این ترور به سمت سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) نیز گرفته شود.
علاوه بر این سبک ترور کاملا شبیه عملیات‌های ترور موساد است، بویژه اینکه در طراحی این ترور انفجار خودرو برای از بین بردن سوژه مورد نظر انتخاب شده است؛ موضوعی که در بین سرویس‌های امنیتی دنیا، به شیوه مورد علاقه موساد معروف است.
 
*  دوگین و اسرائیل
یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با الکساندر دوگین، دیدگاه‌های یهودستیزانه او است. دکتر ولید عبدالحی «در مرکز مطالعات الزیتونه» در مطلبی درباره افکار دوگین پیرامون یهود و اسرائیل نوشته است: «وی پیش از فروپاشی شوروی با جریاناتی ارتباط داشت که این گروه‌ها و جریانات از نظر یهودیان و غربی‌ها متهم به یهودستیزی می‌شدند. او اگرچه در دهه 90 میلادی برخی ایده‌های راست‌گرای صهیونیستی را تایید کرد اما افکار دوگین در دهه 2000 و پس از آن تحت تاثیر رفتارهای ضد حقوق بشری اسرائیل و آنچه او اقدامات فریبکارانه یهودیان در اسرائیل مطرح کرده است، مجددا سمت و سوی ضدیت با یهود و اسرائیل گرفت». او در ادامه می‌نویسد: «یهودیان خارج اسرائیل از اغلب فعالیت‌های حقوق بشری در دنیا حمایت می‌کنند، چون یهودیان همه جای دنیا اقلیت هستند ولی این دفاع و حمایت یهودیان از حقوق بشر وقتی به اسرائیل می‌رسد، ناگهان غیب می‌شود! در اینجا با یهودی متفاوتی مواجه می‌شویم! یهودی‌ای که نه تنها نقض‌کننده حقوق بشر فلسطینی است، بلکه حتی قاتل مدافعان حقوق بشر است». از نظر دوگین نباید به اسرائیل به عنوان یک دولت دموکراتیک غربی نگریسته شود. در کتاب «راهنمای تئوری توطئه و دین معاصر» که سال 2018 منتشر شده است، «یهودستیزی باطنی» بخشی از افکار دوگین عنوان شده است. همچنین گاردین در مقاله‌ای که فوریه 2022 پس از تهاجم روسیه به اوکراین منتشر کرد «افکار یهودستیزانه دوگین» را پیشران حمله روسیه به اوکراین عنوان کرد.

Page Generated in 0/0072 sec