printlogo


کد خبر: 252194تاریخ: 1401/6/1 00:00
هنر دست ایرانی در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان
فرش ایرانی در جام جهانی

گروه فرهنگ و هنر: این روزها نمایشگاه فرش دستباف ایران در حال برگزاری است؛ نمایشگاهی که در ماه‌های منتهی به برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به دلیل رونمایی از قالیچه جام‌جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
فرش دستباف ایران به گفته صاحب‌نظران و مسؤولان مربوط یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود و کشور ما با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در این هنر- صنعت، هنوز در این زمینه بی‌رقیب است. فرش دستباف ایرانی محصولی است که حتی بعد از گذشت ۱۰۰ سال از بافتش، باز هم زیباست و همین موضوع باعث شده هنرمندان ما به سمت بافت فرش‌های هنری سوق پیدا کنند. 
در ادوار مختلف، فرش ایران پس از نفت، دومین محصول صادراتی بوده که از طرف رؤسای‌جمهور آمریکا تحریم شده است اما به‌رغم این تحریم‌ها و مشکلات موجود، ایران همواره در تلاش بوده صدور این هنر اصیل را به سراسر جهان گسترش دهد. در دولت سیزدهم تلاش شده مشکل صادرکنندگان فرش رفع شود و به این منظور رئیس سازمان توسعه تجارت مأمور شده است پیگیری‌های لازم برای ۳۶ ماهه شدن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف را انجام دهد. در همین ارتباط «فرحناز رافع» رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» می‌گوید: سال گذشته حدود ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه فرش ایجاد کردیم و از ابتدای امسال تا پایان تیر یک میلیون مترمربع فرش بافته شده است اما درباره صادرات نمی‌توانیم آمار دقیق بدهیم، چرا که ما با صادرات پنهان در این حوزه روبه‌رو هستیم ولی این نوید را می‌دهم که صادرات فرش در مقایسه با سال‌های گذشته افزایشی بوده است. صادرات فرش دستباف به لحاظ وزنی تغییر محسوسی نکرده است ولی به لحاظ ارزشی آمار صادرات کاهش نشان می‌دهد و همان‌طور که اشاره شد بخشی از این مسأله ناشی از مشکلات رفع تعهد ارزی و کم‌اظهاری صادرکنندگان در گمرک است. از سویی هر صادرکننده فرش دستباف که ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد می‌تواند به ازای آن واردات خودرو داشته باشد؛ این موضوع در آیین‌نامه واردات خودرو نیز قید شده است. 
رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: در حوزه اوراسیا و شرق آسیا کارهای جدیدی آغاز شده، ضمن اینکه برای توسعه صادرات در کشورهایی مانند ارمنستان، یونان، روسیه و کشورهای عربی نمایشگاه برپا خواهیم کرد و با هماهنگی‌هایی که با وزارت تجارت قطر انجام شده قرار است در دوره برگزاری بازی‌های جام‌جهانی نمایشگاهی در این کشور برگزار شود. ترکیه، چین و کشورهایی مانند مصر نمی‌توانند بازار فرش ایران را بگیرند، کیفیت فرش ایرانی به گونه‌ای است که این کشورها به هیچ عنوان نمی‌توانند در بازارهای جهانی جایگزین فرش ایران شوند، فرش دستباف مصر اصلا کیفیت ندارد و در مقابل فرش‌دستباف ایرانی، فرش‌های مصری به لحاظ کیفیت مانند موکت است. رافع گفت: در بیست‌و‌نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران انواع فرش‌های دستباف مناطق مختلف ایران در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف، قالی و قالیچه، تابلوفرش‌های مختلف و دیگر دست‌بافته‌های هنرمندان ایرانی عرضه شده و فضایی بسیار متنوع و رنگارنگی را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. همزمان با برگزاری بیست‌و‌نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، چندین هیات بازرگانی و تجاری از کشور‌های مختلف جهان با حضور در محل نمایشگاه، ضمن بازدید از تولیدات فرش دستباف کشورمان، با تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی وارد مذاکرات تجاری می‌شوند. 
وی یادآور شد: در این نمایشگاه بیش از ۵۰۰ شرکت تولیدی و صادراتی هنر- صنعت فرش دستباف کشور حضور و مشارکت دارند و گنجینه‌ای از قالی‌های دستباف، مهم‌ترین کالای فاخر ایرانی و آثار کم‌نظیر بافندگان و هنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشته‌اند. 
بیست‌و‌نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با تمرکز بر موضوع‌های تخصصی و صادراتی و همچنین فروش داخلی برپا شده و بهترین فرش‌های عتیقه و معاصر کشورمان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. 
***
    آغاز به کار بیست ‌ونهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران   
  پس از ۲ سال وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف دیروز با حضور محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. به گزارش «وطن‌امروز»، فضای این نمایشگاه ۴۰ هزار مترمربع است که ۳۳ هزار متر آن به غرفه‌های تجاری اختصاص داده شده و در کنار غرفه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع خلاق و دانش‌آموختگان این رشته و فعالان بازاریابی دیجیتال در فرش دستباف فعال هستند. همچنین ۵۹۰ غرفه در ۱۱ سالن فعالیت تجاری می‌کنند که با محاسبه فعالیت غرفه‌های غیرتجاری‌ها ۶۰۰ غرفه در این نمایشگاه حضور دارند. رونمایی از پلتفرم فرش ایران، رونمایی از فرش مشاهیر، بافت زنده فرش، رونمایی از فرش نفیس سال ایران و سالن اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برخی از برنامه‌های جانبی بیست‌و‌نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران است. افزایش صادرات در کنار فروش داخلی، معرفی ظرفیت‌های این بخش اقتصادی، برنامه‌ریزی برای حل مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود این صنعت، ایجاد بستر‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست‌اندرکاران با محصولات، نوآوری‌ها و ظرفیت‌های موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید و ایجاد ارتباط مستقیم و رودررو میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است. بیست‌و‌نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران تا ۶ شهریور ماه به مدت یک هفته از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است. همچنین در این نمایشگاه از قالیچه جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که قرار است در مسابقات جهانی فوتبال به موزه فیفا اهدا شود، رونمایی شد. این قالیچه توسط گروه تولید فرش‌های ورزشی جام‌جهانی فوتبال به مدیریت عادل غیبی، با طراحی حمیدرضا ارشدی و بافت حسین کاظمی در شهر تبریز بافته شده است. از این طرح 2 تخته قالیچه دیگر نیز بافته خواهد شد که یکی به فدراسیون فوتبال قطر هدیه داده می‌شود و دیگری نیز در کلکسیون شرکت تولیدکننده ماندگار خواهد شد. همچنین یک تخته از این طرح با کمی تغییر به همراه تصویر امیر قطر توسط دفتر رئیس‌جمهوری ایران به امیر قطر اهدا خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0065 sec