printlogo


کد خبر: 252202تاریخ: 1401/6/1 00:00
دور دنیا

عذرخواهی زیمنس  از گازپروم بعد از قطع گاز!
شرکت زیمنس (غول فناوری آلمان) از گازپروم (غول گازی روسیه و اروپا) عذرخواهی کرد. زیمنس که در هر دو پروژه «نورد استریم» برای انتقال گاز روسیه به شمال آلمان مشارکت دارد، اخیرا به دنبال توقف کامل ترانزیت گاز از طریق خط لوله «نورد استریم یک» توسط روس‌ها مجبور شد لحن خود را تغییر دهد. 
زیمنس چهارشنبه گذشته در حساب توئیتر رسمی این شرکت نوشته بود: «توربین معروف ما هنوز در جایی که باید باشد، نیست. این [توربین] به‌ تنهایی در کارخانه ما در «مولهایم آن در رور» (Mülheim an der Ruhr) قرار دارد، بیایید به این بیچاره لطف کنیم و یک لیست پخش موسیقی در اسپاتیفای (Spotify) ایجاد کنیم».
زیمنس در توئیت بعدی پیشنهاد کرد این لیست با آهنگ «So Lonely» (بسیار تنها) اثر گروه خواننده پلیس The Police شروع شود. اشاره این شرکت آلمانی به توربین‌های ساخت خود است که شرکت گازپروم برای تعویض با توربین معیوب قبلی در ایستگاه استان لنینگراد بر دهانه خلیج فنلاند نیاز داشت ولی با ممانعت طرف آلمانی به‌ بهانه تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه مواجه شد. در نتیجه طرف روس اعلام کرد مجبور است جریان گاز را قطع کند. بنا بر اعلان گازپروم، تمام جریان گاز طبیعی به اتحادیه اروپایی از طریق خط لوله «نورد استریم یک» از 31 آگوست تا 2 سپتامبر متوقف می‌شود. این موضوع اما بلافاصله باعث عذرخواهی شرکت زیمنس شد. 
زیمنس جمعه‌شب اعتراف کرد متوجه شده «موضوع و لحن توئیت آنها نامناسب» بوده است و عذرخواهی کرد و گفت آنها هرگز قصد صدمه زدن به احساسات کسی را نداشته‌اند. این شرکت در توئیتی جدید اعلام کرد: «ما توئیت خود درباره توربین را حذف کردیم که جنجالی بحث‌برانگیز را به‌ راه انداخت».
***
آغاز بزرگ‌ترین رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی
در بحبوحه تنش‌های ایجادشده در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، آمریکا و کره‌جنوبی دیروز بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود طی چند سال اخیر را در بحبوحه تنش‌ها با کره‌شمالی برگزار کردند. مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند این رزمایش که به صورت سالانه برگزار می‌شود از روز دوشنبه 22 آگوست آغاز شده و تا یکم سپتامبر ادامه دارد و امسال به نام« سپر آزادی اولچ ها» نامگذاری شده است. این در حالی است که ارتش کره‌جنوبی برای نخستین‌‌بار از زمان همه‌گیری کرونا، به طور جداگانه یک رزمایش دفاعی 4 روزه داخلی دیگر را با هدف تقویت آمادگی دفاعی خود از امروز آغاز کرد. یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در این باره اظهار کرد: هدف از این رزمایش‌ها تقویت و افزایش آمادگی کشور برای هماهنگی با الگوهای در حال تغییر جنگ‌ها و نیز مبارزه با حملات سایبری علیه تاسیسات کلیدی همچون کارخانه‌های تولید تراشه و تامین‌کنندگان اصلی است. وی در نشست کابینه دولت اظهار کرد: حفظ صلح در شبه‌جزیره کره بر مبنای موقعیت امنیتی نفوذ‌ناپذیر ما استوار است و ما می‌خواهیم با برگزاری این تمرینات نظامی بر اساس سناریوهای واقعی، این موقعیت را تقویت کنیم. 
***
ژنرال صهیونیست:
تهدیدات حزب‌الله توخالی نیست
«عاموس یادلین» ژنرال فرماندهی نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی در مطلبی با اشاره به تهدیدات اخیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر هدف قرار دادن تاسیسات و میادین گازی رژیم تروریست صهیونیستی در دریای مدیترانه اعلام کرد «اسرائیل باید علاوه بر تلاش برای دوری از تنش، آماده بروز درگیری گسترده نظامی باشد». وی با اشاره به ارسال ۳ پهپاد حزب‌الله به سوی میدان گازی «کاریش» و افزایش تحرکات مرزی حزب‌الله گفت «تهدیدات حزب‌الله توخالی نیست و با گام‌های عملی همراه خواهد بود». به گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، یادلین رئیس سابق سازمان ضداطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی (آمان) همچنین مدعی شد که «مسیر انتخابی حزب‌الله، منجر به تخریب لبنان خواهد شد». پیش از این کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد ارتش این رژیم بشدت نگران هرگونه اقدام تحریک‌آمیز حزب‌الله یا حمله ناگهانی آن است. این شبکه افزود اسرائیل درباره هر گونه حمله ناگهانی حزب‌الله قبل از امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان نگران است. 
***
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا:
 تا ترکیه تغییر نکند، از «اف ۱۶» خبری نیست!
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت با فروش جنگنده‌های «اف ۱۶» به ترکیه مخالفت خواهد کرد، مگر اینکه آنکارا مسیر سیاسی خود را تغییر داده و با کنار گذاشتن قرارداد خرید سامانه «اس ۴۰۰» از روسیه، تعهدانش به ناتو را اجرایی کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: با توجه به تداوم نقض خصمانه حریم هوایی یونان و تاخیر در روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، صادقانه امیدوارم ترکیه مسیرش را تغییر داده و نسبت به تعهداتش به عنوان یک عضو ناتو و یک شریک سازنده در این منطقه به کار خود ادامه دهد اما تا آن زمان، نمی‌توانم از فروش «اف ۱۶» به آنکارا حمایت کنم. به گفته منندز، آنکارا باید «اقدامات تحریک‌آمیز خود را در آسمان و آب‌های سرزمینی یونان تمام کند». منندز علاوه بر سیاست خارجی، نحوه کشورداری رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهوری ترکیه) را هم مورد انتقاد قرار داد. به گفته منندز، آزادی‌های دموکراتیک، مذهبی و آزادی بیان در ترکیه مکررا نقض می‌شود. ترکیه می‌خواهد ۴۰ فروند «اف ۱۶» جدید از آمریکا خریداری کرده و ۸۰ فروند «اف ۱۶» فعلی خود را هم به‌روزرسانی کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در انتظار تایید فروش این جنگنده‌ها در کنگره آمریکاست. منندز به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، می‌تواند فروش جنگنده‌ها را وتو کند. 

Page Generated in 0/0057 sec