printlogo


کد خبر: 252206تاریخ: 1401/6/1 00:00
بررسی لیست استقلال با پایان فصل نقل‌و‌انتقالات
تقویت قهرمان

علی خلف: تیم فوتبال استقلال که عنوان قهرمانی بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر را با رکوردهای پرتعداد به نام خود ثبت کرده بود، برای فصل بیست‌ودوم تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کرد. پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ یکشنبه‌شب بسته شد و ۱۶ تیم لیگ برتری نیز مهم‌ترین فعالیت‌های نقل‌وانتقالاتی خود را در این زمان انجام دادند. استقلال مدافع عنوان قهرمانی در این فصل از مسابقات که بر اساس قانونی نانوشته باید با حفظ شاکله وارد فصل جدید می‌شد، با تغییرات مهم و زیادی مواجه شد که حالا بعد از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات می‌توان به آن پرداخت؛ تغییراتی که از کادر فنی آغاز و در سطح بازیکن گسترده شد. 
 
* مهم‌ترین تغییر با خداحافظی مجیدی
اولین شوک نقل‌و‌انتقالاتی به تیم قهرمان فصل گذشته را فرهاد مجیدی با تصمیم عجیب اما قابل پیش‌بینی‌‌‌اش به آبی‌ها وارد کرد؛  تصمیمی که اگرچه مورد حمایت آجورلو قرار نداشت اما هیچ مخالفت جدی‌ای هم با آن نشد تا چنین تصور شود تیم مدیریتی استقلال مخالفت جدی با جدایی مجیدی ندارد. مجیدی به همراه تیم فنی‌اش جز بهزاد غلام‌پور، استقلال را به مقصد الاتحاد کلبای امارات ترک کردند تا یک پرتغالی پرهیجان و احساساتی جای سرمربی جوانی را بگیرد که با آماری جالب و بدون شکست این تیم را قهرمان کرد. 
 
* دومین لیست پرتعداد خروج
در لیست خروج استقلال نام ۱۵ بازیکن به چشم می‌خورد که اگرچه تعداد زیادی از آنها را نمی‌توان و نباید جزو بازیکنان اصلی و تأثیرگذار این تیم در فصل گذشته دانست اما این تعداد خروجی باعث شد آبی‌ها پس از پرسپولیس که با ۱۷ خروجی پرتعداد‌ترین لیست خروجی را در این فصل داشت، در کنار آلومینیوم اراک دومین تیمی باشد که بیشترین بازیکن را از لیست خود خارج کرده. تعدادی از این بازیکنان خروجی البته نفراتی بودند که به صورت قرضی در تیم‌های دیگر حضور داشتند و جزو بازیکنان این تیم نبودند اما همین اسامی باعث سنگین شدن لیست خروجی این تیم می‌شود. 
مهم‌ترین بازیکنانی که خواسته یا ناخواسته استقلال را ترک کردند و نام‌شان در لیست خروجی این تیم خودنمایی می‌کند، وریا غفوری، محمد دانشگر، امیرحسین حسین‌زاده و ارسلان مطهری به همراه رودی ژستد بودند؛ ۵ نفری که می‌توان آنها را از نفرات اصلی آبی‌ها در فصل گذشته دانست و جدایی آنها یعنی چیزی حدود ۵۰ درصد تغییر در ترکیب اصلی تیم قهرمان. جز این ۵ نفر که باید آنها را مهم‌ترین خروجی‌های این فصل استقلال دانست، امین قاسمی‌نژاد، زکریا مرادی، سینا خادم‌پور، رضا آذری، علیرضا بخشی، فردین رابط، متین کریم‌زاده، محمدجواد به‌‌آفرین و آرش داجلیری هم در لیست خروجی‌ این تیم قرار گرفتند که همه آنها یا فصل گذشته را به صورت قرضی راهی دیگر تیم‌ها شده بودند یا میزان مشارکت‌شان در بازی‌ها آنقدر کم بوده که نمی‌توان آنها را در زمره بازیکنان اصلی به حساب آورد. در لیست خروجی‌های استقلال نام محمد حسینی هم به چشم می‌خورد که جزو خریدهای تابستانی آبی‌ها بود و بدون حتی یک دقیقه تجربه بازی برای این تیم ناچار به جدایی شد. 
 
* خریدهای پرتعداد و بازگشت ستاره‌ها
استقلالی‌ها بازیکنان زیادی را به عنوان خریدهای جدید به خدمت گرفتند که البته تعدادی از آنها در زمره بازیکنانی هستند که بعد از مدتی جدایی به این تیم بازگشته‌اند که مهم‌ترین آنها مهدی قائدی است. در بین ۱۰ بازیکنی که نام‌شان در لیست ورودی‌های استقلال قرار دارد، عملا باید نام مرادمند و یزدانی را قلم گرفت، چون آنها را به دلیل وقفه‌ای که به دلیل اعزام به خدمت سربازی در حضورشان در این تیم افتاد، نباید جزو بازیکنان جدید قرار داد. به این ترتیب می‌توان گفت این تیم ۸ بازیکن جدید به خدمت گرفته است؛ ۸ بازیکنی که ۲ نفر از آنها سهمیه زیر ۲۱ سال بوده و گفته می‌شود بازیکنان آینده‌داری هستند. جز امید حامدی‌فر و محمدحسین زواره‌ای که از صنعت نفت به استقلال پیوستند و در لیست بزرگسالان این تیم قرار نمی‌گیرند، پیمان بابایی، محمد محبی و رضا میرزایی ۳ خرید جدیدی هستند که برای نخستین‌بار عضویت در بین آبی‌های تهران را تجربه می‌کنند و در این میان محمد محبی به شکل قرضی از تیم سانتاکلارای پرتغال به استقلال پیوست. سجاد شهباززاده، کاوه رضایی و مهدی قائدی هم ۳ مهاجمی هستند که اگرچه در لیست خرید استقلال قرار دارند اما آنها به این تیم بازگشته‌اند و در این میان مهدی قائدی بازیکنی است که به صورت قرضی آبی‌پوش شده و کاوه رضایی هم مهاجمی است که هنوز مشکلش برای بازی حل نشده است. 
 
* فقط ۲ خروجی از ترکیب اصلی
با اینکه در لیست خروجی‌های استقلال نام ۱۵ بازیکن به چشم می‌خورد و در ابتدای این مطلب از ۵ نفر به عنوان مهم‌ترین جدایی‌های این تیم یاد کردیم اما بررسی ترکیب آبی‌ها در نیم‌فصل دوم فصل گذشته بویژه در هفته‌های پایانی نشان می‌دهد محمد دانشگر و امیرحسین حسین‌زاده تنها خروجی‌های استقلال بودند که در ترکیب اصلی حضور داشتند. به ازای خروج محمد دانشگر استقلالی‌ها توانستند مرادمند و یزدانی را بار دیگر به ترکیب خود اضافه کنند و به جای امیرحسین حسین‌زاده هم یک اعجوبه مثل مهدی قائدی اضافه شد. از این رو می‌شود استنباط کرد استقلال برنده این جابه‌جایی‌ها بوده است و حالا قهرمان با تقویت بیشتر، امید به تکرار عنوانش در لیگ جاری دارد. 
 
* تنها بازیکن آزاد
اگرچه پنجره تابستانی نقل و انتقالات بسته شد اما پرونده نقل و انتقالاتی آبی‌ها کماکان باز است و آنها می‌توانند منوط به داشتن جا در لیست نفرات خود خریدهایی را با سهمیه فیفا (بازیکن آزاد) داشته باشند که گفته می‌شود آنها در صدد خرید بازیکن یا بازیکنانی برای خط میانی خود هستند. اگر استقلالی‌ها قصد خریدهای جدید با سهمیه فیفا نداشته باشند، باید تا باز شدن پنجره نقل‌و‌انتقالاتی زمستان صبر کنند و سپس خریدهای تازه‌ای انجام دهند.
***
آخرین وضعیت مطهری یک نیم‌فصل تمرین با حقوق کامل!
باشگاه استقلال نام مهاجم خود را از لیست این تیم برای بیست‌ودومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور خارج کرد. باشگاه استقلال تا آخرین لحظات دوره نقل ‌و انتقالات تابستانی لیگ برتر فوتبال تلاش کرد با ارسلان مطهری مهاجم این تیم به توافق برسد و قراردادش را فسخ کرده یا وی را به صورت قرضی به تیم دیگری بدهد اما مهاجم استقلال راضی به این کار نشد. باشگاه استقلال در نامه‌ای به سازمان لیگ ضمن ارائه لیست بزرگسالان این تیم، نام مطهری را از لیست خارج کرد. به این ترتیب، مشکلی برای ثبت قرارداد سیاوش یزدانی وجود ندارد. البته باشگاه استقلال موظف است طبق قراردادی که با مطهری بسته بود، حق و حقوق این بازیکن را به ‌طور کامل بپردازد. مطهری نیز طبق قرارداد در تمرینات شرکت می‌کند تا جریمه‌ای متوجه او نشود اما تا نیم‌فصل بدون تیم خواهد بود. همچنین کاوه رضایی به دلیل اینکه تحت قرارداد با باشگاه شارلوای بلژیک است، احتمالا برای اینکه بتواند قراردادش را با استقلال ثبت کند، باید بازیکن آزاد باشد. این بازیکن که دنبال گرفتن اقامت در کشور بلژیک است، نتوانست کارهای اداری‌اش را انجام دهد و وضعیت ثبت قراردادش با باشگاه استقلال همچنان نامشخص باقی مانده است. در لیست استقلال، با تصمیم ریکاردو ساپینتو نام عزیزبک آمانوف قرار گرفته است. 

Page Generated in 0/0056 sec