printlogo


کد خبر: 252216تاریخ: 1401/6/1 00:00
گزارش «وطن امروز» از جزئیات طرح‌های ملی آبرسانی؛ آغاز بهره‌برداری آزمایشی ابرپروژه غدیر
خوزستان سیراب می‌شود

گروه اجتماعی: استان‌های خوزستان، همدان و چهارمحال و بختیاری با ابرپروژه‌های آبرسانی بعد از سال‌ها سیراب می‌شوند و سلسله مشکلات بی‌آبی آنها بزودی حل خواهد شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان، پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان و انتقال مستقیم آب از کوهرنگ با 30 کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب، از عملیات گسترده برای رفع مشکل کم‌آبی در استان‌های کم آب خبر می‌دهد. روز گذشته معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: فرآیند بهره‌‎برداری آزمایشی از طرح غدیر با 2 پمپ آغاز شد و از امروز (دیروز دوشنبه) با 5 پمپ ادامه پیدا کرد و با توجه به وسعت و ابعاد این پروژه، نیاز است پیش از بهره‌برداری اصلی، راه‌اندازی آزمایشی برای کنترل نهایی در دستور کار قرار گیرد. 
صابر علیدادی‌ در ‌گفت‌‎وگو با فارس با اشاره به آغاز بهره‌برداری آزمایشی طرح میان‌مدت غدیر اظهار داشت: 30 مرداد 1401 بهره‌برداری آزمایشی طرح غدیر با راه‌اندازی 2 پمپ آغاز شد که امروز 3 پمپ دیگر به مدار آمده و آب شرب باکیفیت با 5 پمپ به شبکه تزریق می‌شود. معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در تشریح جزئیات راه‌اندازی طرح میان‌مدت غدیر گفت: با توجه به وسعت و ابعاد این پروژه نیاز است تا پیش از بهره‌برداری اصلی، راه‌اندازی آزمایشی برای کنترل نهایی در دستور کار قرار گیرد، بر این اساس با اتمام پروژه، عملیات کنترل هم‌اکنون در حال انجام است. وی افزود: با اتمام فرآیند راه‌اندازی آزمایشی، بزودی آب شرب باکیفیت از یکی از بهترین منابع آبی در اختیار مردم شریف خوزستان قرار خواهد گرفت و مساله تامین آب شرب این بخش به طور بلندمدت حل خواهد شد. بر اساس دورنمای در نظر گرفته شده برای طرح غدیر تا افق 1425 امکان تامین آب شرب معادل 450 میلیون مترمکعب در سال توسط این طرح از مبدأ دز مهیا شده و منابع تامین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W2 انجام می‌شود. گفتنی است این طرح در نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور به مقصد خوزستان مورد تاکید قرار گرفت و کمتر از یک سال از سفر حجت‌الاسلام رئیسی، آماده افتتاح شد. 
 
* ابرپروژه‌ای که به همدان حیات می‌بخشد
طرح احداث و تکمیل سد تالوار برای تأمین آب شرب استان همدان از سال ۸۳ کلید خورد ولی مطالعات آن تا سال ۸۶ به طور انجامید؛ اجرای لاک‌پشتی پروژه و تزریق اعتبارات به آن ادامه یافت تا اینکه تا پایان سال ۹۹ فقط ۴۰ درصد پیشرفت حاصل شد، این در حالی بود که همدان هر روز کم‌آب‌تر می‌شد. با نرسیدن پروژه تالوار برای تامین آب شرب همدان، مسؤولان استان با ذخیره سد اکباتان و وارد مدار کردن چاه‌ها و حتی حفاری چاه‌های جدید سعی بر تامین آب کردند اما ناگفته نماند رودخانه‌های عباس‌آباد و خاکو نیز در فصول غیرزراعی به داد مردم می‌رسید. همین روال طی سال‌های گذشته ادامه یافت تا اینکه سال ۱۴۰۱ دیگر منابع آبی در اختیار همدان به طور کامل از دسترس خارج شد و بی‌آبی که پیش‌بینی ۱۷ سال گذشته این شهر بود، گریبان شهروندان را گرفت. 
پروژه آبرسانی از تالوار که گویا تنها نقطه امید همدان برای تامین آب بود، در دولت دهم در قالب پروژه مهر ماندگار قرار گرفت تا بودجه ویژه‌ای به آن اختصاص یابد و زودتر به نتیجه برسد اما در آن زمان نیز نتوانست به خوبی پیش برود و در غفلت مسؤولان متوقف شد. 
در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز با تورمی که ایجاد شد، میزان بودجه مورد نیاز آبرسانی از تالوار نیز بالا رفت و همین باعث شد اعتبارات لازم به پروژه اختصاص نیابد. برخی عدم پیگیری مسؤولان را عامل این موضوع می‌دانند، زیرا بودجه دادنی نیست بلکه گرفتنی است که برای مسؤولان همدان پروژه تالوار شاید چندان اهمیتی نداشت که آن را دنبال کنند. سال ۹۹ یعنی آخرین سال عمر دولت دوازدهم ۳۰ میلیارد‌ تومان اعتبار به پروژه تالوار اختصاص داده شد که برای اجرای بخشی از خط و تصفیه‌خانه هزینه شد، در حالی که اگر طرح در همان ۴ یا ۵ سال نخست با اختصاص اعتبار مناسب اجرا می‌شد، تاکنون با هزینه‌کرد ۵۰۰ میلیارد‌ تومان به پایان رسیده بود اما با وضعیت تعدیل اجرای طرح‌ها و افزایش قیمت‌ها برای اتمام طرح در سال ۹۹ حداقل مبلغ قابل پیش‌بینی ۸۰۰ میلیارد‌ تومان بود که از عهده دولت خارج بود. سرانجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم ابرپروژه تالوار مجدد جزو اولویت‌دارترین و مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نیرو قرار گرفت به طوری که در یک سال و نیم گذشته پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تنها ۱۰ درصد عملیات اجرایی باقی مانده است تا این ابرپروژه ۱۷ ساله به پایان برسد. با کاهش منابع آب زیرزمینی و سد اکباتان، نیاز همدان به آب روز به روز شدید و شدیدتر می‌شد و دیگر همه نگاه‌ها معطوف به تالوار شد. سرانجام محرابیان، وزیر نیرو در سفر به همدان دستور تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی شهر همدان را صادر کرد که این اعتبار دیروز به حساب شرکت آبفا استان همدان واریز شد. بر اساس آخرین جزئیات رسمی منتشر شده از پروژه‌های آبرسانی به همدان، اخیرا طرح جایگزین به طول ۱۶ کیلومتر به این پروژه اضافه شده که بر اساس آن با استفاده از یک خط انتقال آب سد تالوار را به سد آبشینه متصل می‌کند. 
این طرح دارای ۳ ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد. 
 
* آب شرب شهرکرد به حالت پایدار رسیده است
استاندار چهارمحال‌وبختیاری دیروز گفت: کدورت آب چشمه کوهرنگ به زیر ۲۰ NTU رسیده است و در تلاش هستیم مقدار بیشتری آب از چشمه وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود؛ در واقع آب شرب شهرکرد به حالت پایدار رسیده است. غلامعلی حیدری درباره مشکلات به وجود آمده در تامین آب شرب شهرکرد اظهار کرد: چشمه کوهرنگ منبع تامین آب شرب تعدادی شهر و روستا در چهارمحال‌وبختیاری محسوب می‌شود که در بارندگی‌های اخیر، آب این چشمه دچار کدورت شد. استاندار چهارمحال‌وبختیاری افزود: در سال‌های گذشته نیز به ‌علت بارندگی آب چشمه کوهرنگ دچار کدورت می‌شد اما در بارندگی‌های اخیر کدورت این چشمه به بالای NTU 4000 رسید که طبق گفته کارشناسان، این میزان از کدورت بی‌سابقه بود. 
حیدری ادامه داد: مخازن آب شرب در شهرکرد ظرفیت بالایی نداشتند تا در صورت بروز مشکل برای منبع تامین آب شرب، بتوانند تا چند روز آب شرب شهروندان را تامین کنند، این مسائل در کنار یکدیگر موجب شد تا شاهد بروز بحران در تامین آب شرب در برخی شهرهای استان باشیم. استاندار چهارمحال‌‌وبختیاری با تاکید بر اینکه در لحظات اولیه بالا رفتن کدورت آب چشمه کوهرنگ، جلسه ستاد مدیریت بحران در استان تشکیل شد، تصریح کرد: با سرعت تمام راهکارها برای تامین آب شرب در شهرکرد بررسی شد، اجرای ۴ خط پدافندی تامین آب شرب در دستور کار قرار گرفت و بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تجهیزات به استان وارد شد. حیدری با اشاره به اجرای طرح پدافندی برای تامین آب شرب در شهرکرد یادآور شد: ظرف ۴۸ ساعت این خط پدافندی وارد مدار شد و طرح پدافندی فدک نیز یک کار ۴ تا ۶ ماهه را در مدت زمان کوتاه چند روزه به سرانجام رساند و از دیشب وارد شبکه شد و از فردا آب منتقل‌شده از این طرح وارد مخازن خواهد شد. استاندار چهارمحال‌و‌بختیاری با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری در ۱۰ روز اخیر در استان برای تامین آب شرب در شهرکرد انجام شد، توضیح داد: تمام امکانات برای حل مشکل آب شرب شهروندان استان بسیج شد و شاهد بودیم که نیروهای عملیاتی در 3 شیفت کاری مشغول ‌کار بودند. وی افزود: کدورت آب چشمه کوهرنگ به زیر NTU 20 رسیده است و در تلاش هستیم مقدار بیشتری آب از چشمه وارد مدار آبرسانی شهرکرد شود؛ در واقع آب شرب شهرکرد به حالت پایدار رسیده است. حیدری با تاکید بر اینکه تامین آب پایدار یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم در چهارمحال‌وبختیاری است، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه، دسترسی به آب در حوزه‌های مختلف است. در سفر ریاست‌جمهوری به استان ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد.
 
 

Page Generated in 0/0059 sec