printlogo


کد خبر: 252224تاریخ: 1401/6/1 00:00
با اعلام توقف ۳ روزه عرضه گاز به اروپا از سمت روسیه، ارزش یورو به پایین‌ترین میزان ۲۰ سال اخیر رسید
یورو بازنده مطلق جنگ اوکراین
رئیس بانک مرکزی آلمان: در صورت عمیق‌تر شدن بحران انرژی، احتمالا زمستان دچار رکود خواهیم شد

گروه اقتصادی: روز گذشته با افزایش نگرانی‌ها از اینکه توقف ۳ روزه عرضه گاز به اروپا از سمت روسیه در اواخر این ماه میلادی باعث تشدید بحران انرژی خواهد شد، ارزش یورو در برابر دلار به زیر یک دلار سقوط کرد و در پایین‌ترین حد خود طی 20 سال اخیر قرار گرفت. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از رویترز، پس از آنکه روسیه اواخر روز جمعه اعلام کرد عرضه گاز به اروپا به مدت ۳ روز از طریق خط لوله «نورد استریم یک» در پایان ماه جاری میلادی متوقف می‌شود، ارزش یورو و پوند در برابر دلار افت کرد و ارزش یورو به 0.9940 دلار رسید. 
صبح دیروز قیمت گاز در اروپا مجددا افزایش یافت و نگرانی‌ها را از خطرات رکودی که منطقه اقتصادی یورو را در زمستان امسال تهدید می‌کند، افزایش داد. «کریس ترنر» رئیس بازارهای جهانی در ING گفت: «ارزش منصفانه یورو به دلیل شوک انرژی آسیب دیده است، به این معنی که ارزش حقیقی یورو حتی از این سطوح نیز شاید پایین‌تر باشد».
«یوآخیم ناگل» رئیس بانک مرکزی آلمان به روزنامه آلمانی راینیشن پست گفت اقتصاد آلمان، در میان کشورهایی است که بیشتر در معرض اختلالات در عرضه گاز روسیه قرار دارند و در صورت عمیق‌تر شدن بحران انرژی، احتمالا در زمستان دچار رکود خواهد شد. در همین حال، پوند به پایین‌‌ترین سطح 5 هفته اخیر خود یعنی 1.1783 دلار سقوط کرد، چرا که بحران انرژی بر بحران هزینه‌های زندگی بریتانیا افزوده است. 
 
* افزایش دوباره قیمت گاز در اروپا
بحران گاز در اروپا دیروز با افزایش بیشتر قیمت‌ها تشدید شد، چرا که کارشناسان نسبت به خطر کاهش بیشتر عرضه روسیه و رقابت فزاینده با آسیا برای محموله‌های گاز طبیعی مایع از طریق دریا هشدار دادند. 
شاخص قیمت گاز TTF در اروپا روز گذشته 10 درصد افزایش یافت و به 290 یورو در هر مگاوات ساعت رسید و در مسیر صعود به بالاترین قیمت خود در تاریخ است. در بریتانیا نیز قیمت بنزین برای تحویل در روز بعد تا 33درصد افزایش یافت. به گفته تاجران و اقتصاددانان، افزایش قیمت TTF اروپا به بیش از 14 برابر میانگین دهه گذشته ممکن است تولیدات صنعتی در اروپا را کاهش دهد و منطقه را به سمت رکود سوق دهد. ترس گسترده از کمبود گاز در زمستان امسال باعث شده است مصرف‌کنندگان گاز تلاش کنند مصارف خود را محدود کنند و قیمت‌ها را حتی با افزایش ترس از کندی شدید اقتصادی افزایش دهند. 
گازپروم در حال حاضر ظرفیت این خط را به 20 درصد کاهش داده که باعث افزایش بیش از ۲ برابری قیمت گاز در اروپا از ماه ژوئن شده است. 
با توجه به سطح بالای قیمت گاز، افزایش روزانه 10درصدی اکنون تغییری عظیم در سطح مطلق قیمت گاز ایجاد می‌کند. این اتفاق چشم‌انداز تیره‌ای را پیش از زمستان ایجاد می‌کند، زیرا بسیاری از دولت‌ها آماده می‌شوند از جمعیت خود در برابر بدترین شوک گاز محافظت کنند. بانک سرمایه‌گذاری سیتی‌گروپ روز دوشنبه هشدار داد تورم انگلیس احتمالا در اوایل سال آینده به 19 درصد خواهد رسید. افزایش قیمت گاز در اروپا همچنین در واکنش به افزایش قیمت گاز طبیعی مایع در آسیا بود؛ جایی که شرکت‌های خدماتی تحت حمایت دولت در آستانه زمستان شروع به خرید گاز طبیعی مایع کردند. اروپا باید با واردکنندگان بزرگ LNG آسیا مانند چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای تامین این نوع سوخت رقابت کند. 
 
* وزیر اقتصاد آلمان: باید منتظر کاهش بیشتر عرضه گاز روسیه باشیم
وزیر اقتصاد آلمان در اظهاراتی اعلام کرد آلمان فرصت خوبی برای عبور از زمستان بدون متوسل شدن به تدابیر دشوار دارد اما با این حال، با شرایط دشواری روبه‌رو است و باید آماده کاهش بیشتر عرضه گاز روسیه باشد. 
«رابرت هابک» که به همراه «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در یک سفر ۳ روزه به کانادا رفته است، به شبکه آلمانی «ای‌آر‌دی» گفت: ما زمستان دشواری پیش رو داریم و باید انتظار داشته باشیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، عرضه گاز را به میزان بیشتری کاهش دهد. 
شرکت گازپروم روسیه روز جمعه اعلام کرد انتقال گاز از خط لوله «نورد استریم» به مدت ۳ روز برای تعمیرات متوقف خواهد شد. این خبر به صعود قیمت پایه بازار گاز  در اروپا و ثبت رکوردی جدید منجر شد. این شرکت اعلام کرد صادرات از این خط لوله که از دریای بالتیک تا آلمان امتداد دارد، به محض تکمیل کار تعمیراتی، به ظرفیت ۲۰ درصد فعلی احیا خواهد شد. 
وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه تمدید دوران فعالیت ۳ نیروگاه هسته‌ای باقیمانده در این کشور به منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز را منتفی دانست و اعلام کرد حداکثر ۲ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و این میزان، ارزش آن را ندارد که بحث خروج از انرژی هسته‌ای را دوباره باز کنیم. 
«آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان پس از فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، قانونی را برای توقف استفاده از نیروی هسته‌ای تا پایان سال ۲۰۲۲ پیشنهاد کرد که اکثریت رای‌دهندگان موافق بودند اما در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به بحران انرژی در زمستان به دنبال کاهش عرضه گاز روسیه، نظرات تغییر کرده است. 
بر اساس گزارش رویترز، هابک از اعضای حزب سبز است که ریشه‌هایش به جنبش‌های ضدهسته‌ای دهه‌های۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بازمی‌گردد. وی گفت: این تصمیم با توجه به صرفه‌جویی اندکی که دارد، اشتباه است.  
 

Page Generated in 0/0090 sec