printlogo


کد خبر: 252235تاریخ: 1401/6/1 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور:
مقامات نظامی دنیا به پیشرفت‌های صنعت دفاعی ما معترفند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز به گستردگی داشته‌ها و توانایی‌های کشور مورد تهدید دشمن هستیم، تصریح کرد: به ‌رغم تهدید، فشار و تحریم‌های دشمنان روی صنایع دفاعی ما، پیشرفت‌ها در این بخش بیشتر از سایر بخش‌ها بوده و دلیل آن انگیزه بسیار بالایی است که در صنایع دفاعی برای خودکفایی و استقلال کشور وجود دارد و این پیشرفت‌ها، موجب تولید قدرت برای کشور شده است. 
حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جمع وزیر، مدیران و کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به «تأثیرگذاری، دقت بالا و هوشمندسازی» به عنوان 3 ویژگی بسیار مهم محصولات تولیدشده در صنعت دفاعی کشور، خطاب به دست‌اندرکاران این صنعت اظهار داشت: شما با ابتکار و خلاقیت خود برای کشور تولید قدرت کرده‌اید تا جایی که مقامات نظامی دنیا نیز به پیشرفت‌های اقتدارآفرین صنعت دفاعی ایران معترفند. 
وی با بیان اینکه گاهی برخی دشمنان انقلاب اسلامی به ‌رغم توانمندی‌های بسیار بالای دفاعی کشور به خود اجازه می‌دهند تهدیداتی علیه ملت ایران به زبان آورند، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی از همیشه قدرتمند‌تر و دشمنان ما از همه زمان‌ها ضعیف‌ترند و آنچه ما را به قدرتی اثرگذار در منطقه و جهان تبدیل کرده، نیروهای کارآمد، باانگیزه و انقلابی و دستاوردهای دفاعی دانشمندان ما است. 
رئیسی افزود: دشمنان بدانند مصمم به ادامه این مسیر هستیم و مطمئن باشند دست مستکبران از منطقه قطع خواهد شد و این منطقه از آن ملت‌های مستقل و آزادی‌خواه خواهد بود. 
***
اصلاح قانون انتخابات تا مهرماه به مجلس می‌آید
رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: رئیس مجلس اعلام کرد اصلاح قانون انتخابات در نهایت تا مهرماه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد؛ اگر این اتفاق بیفتد، انتخابات ۱۴۰۲ با قانون اصلاح شده برگزار می‌شود. 
علی بابایی‌کارنامی در گفت‌وگو با مهر گفت: اصلاح قانون انتخابات از ضرورت‌های این روزهاست. مقام معظم رهبری نیز در این باره از مجلس و دولت گلایه کرده‌اند، چرا که چند سال از ابلاغ اصلاح سیاست‌های کلی انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارکان نظارتی و قانون‌گذاری از جمله مجلس گذشته است اما متأسفانه هیچ‌‌‌یک از این دستگاه‌ها به فکر اعمال این اصلاحات نبوده‌اند.
وی افزود: مجلس یازدهم مصمم است این کار بر زمین مانده را دنبال کند. آقای قالیباف نیز تاکید کرده بود بر اصلاح این قانون اصرار دارد، البته با در نظر گرفتن این رویکرد که انتخابات مجلس را برای دستیابی به پارلمان ملی- محلی اصلاح کند و دوباره موضوع تناسبات استانی را مد نظر قرار دهد. بابایی درباره افزایش سهمیه کرسی‌های مجلس برای برخی حوزه‌های انتخاباتی و تقسیم تعدادی از آنها به چند حوزه بیان کرد: باید آمار و ارقام جمعیت حوزه‌های مختلف مدنظر قرار بگیرد. البته این موضوع لزوما به منزله افزایش کرسی‌های مجلس نیست. وی ادامه داد: ممکن است در برخی موارد جابه‌جایی سهمیه کرسی‌های مجلس، اصلاح لازم را شکل دهد؛ به این معنا که سهمیه برخی مناطق کاهش یابد و به سایر مناطقی که به نسبت نیاز و جمعیت‌شان کرسی کمتری در مجلس دارند، تعلق بگیرد. 
***
تهیه ۲۰۰۰ صفحه سند با همکاری عراق درباره ترور شهید سلیمانی
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با اشاره به روند پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: ۲ هزار صفحه سند با همکاری عراق تهیه شده و در اختیار ۵ کشور قرار گرفته تا به صورت نیابتی این پرونده را پیگیری کرده و در مجامع بین‌المللی اقامه دعوی کنند. زهره الهیان در هفتمین همایش اسوه‌های صبوری به مناسبت روز بین‌المللی یادبود و گرامیداشت قربانیان ترور که با حضور خانم «اِنگل ماری» رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در ایران و جمعی از خانواده‌های قربانی ترور برگزار شد، گفت: نخستین جلسات ما در کمیته حقوق بشر با هدف حمایت از خانواده‌های شهدای ترور بود که صدای مظلومیت آنها را به گوش جهانیان برسانیم و در این زمینه نیز مکاتبات متعددی با مقامات مسؤول در داخل و مقامات مجامع حقوق بشری، دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپایی داشتیم. 
***
امیرعبداللهیان عازم آفریقا شد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز گذشته برای نخستین‌بار عازم آفریقا شد. وی در نخستین مقصد خود وارد «باماکو» پایتخت مالی شد و سپس به تانزانیا می‌رود. در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به آفریقا گفت: آفریقا حوزه بسیار مهمی است و گسترش روابط جمهوری اسلامی با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌ جمهوری اسلامی از گذشته تاکنون بوده است. دولت سیزدهم درباره این موضوع و گسترش روابط با حوزه آفریقا اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و خوشبختانه ما شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط‌مان با این حوزه بوده‌ایم. 
وی بیان کرد: در رابطه با نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها، گفت‌وگو و مذاکراتی شده و من می‌خواهم به سفر گذشته هیات عالی‌رتبه و بزرگ اقتصادی کشور موریس به تهران اشاره کنم. این سفر، بسیار خوب بود و مذاکرات خوبی نیز در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و شیلات و اتاق‌های بازرگانی انجام و اسناد خوبی هم امضا شد. ما در استمرار همین روند امروز شاهد آغاز سفر آقای امیرعبداللهیان به ۲ کشور آفریقایی مالی و تانزانیا و در ادامه به جمهوری متحد با تانزانیا، زنگبار خواهیم بود. 

Page Generated in 0/0057 sec