printlogo


کد خبر: 252292تاریخ: 1401/6/3 00:00
دور دنیا

خیز بزرگ هسته‌ای ژاپن پس از جنگ اوکراین
نخست‌وزیر ژاپن دستور ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را صادر کرد؛ دستوری که به روایت روزنامه ژاپنی «نیکی» یک دهه بعد از فاجعه فوکوشیما، آغازگر «تغییری بزرگ» در سیاست توکیو در قبال انرژی هسته‌ای است. 
به گزارش رویترز، «فومیو کیشیدا» در تلاش برای تثبیت بازار انرژی ژاپن، دستور ساخت رآکتورهای اتمی نسل جدید را صادر کرده است. همچنین اظهارات او در این باره که دولت به دنبال افزایش طول عمر رآکتور های موجود است، نشان می‌دهد چگونه بحران اوکراین و افزایش هزینه‌های انرژی باعث تغییر افکار عمومی و بازنگری در سیاست‌گذاری دولت‌ها در قبال انرژی هسته‌ای شده است. 
این کشور طی یک دهه گذشته از زمان وقوع زلزله و سونامی مرگبار در سال ۲۰۱۱ که فاجعه هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما را به وجود آورد، اکثر نیروگاه‌های هسته‌ای خود را از مدار خارج نگه داشته است. دستور نخست‌وزیر ژاپن متعاقب تحریم گاز و نفت روسیه توسط این کشور همراستا با مواضع آمریکا و متحدانش صادر شده است. کیشیدا به خبرنگاران گفت او به مقامات دولت دستور داده است تا پایان سال اقدامات مشخصی از جمله «به دست آوردن درک عمومی» درباره انرژی پایدار و انرژی هسته‌ای ارائه دهند. 
این در حالی است که مقامات توکیو دیروز برای تدوین طرح موسوم به «تحول سبز» با هدف بازسازی اقتصاد این کشور به منظور تحقق اهداف زیست‌محیطی دیدار داشتند. 
طبق گزارش رویترز، انرژی هسته‌ای که پس از بحران فوکوشیما با مخالفت شدید مردم ژاپن مواجه شده بود، اکنون به بهانه افزایش بهای سوخت و تابستان داغ امسال، توسط برخی مقامات دولتی به عنوان مؤلفه‌ای برای تحقق این «تحول سبز» تلقی می‌شود. 
بر اساس این گزارش، دولت توکیو ماه گذشته میلادی (جولای) اعلام کرد امیدوار است برای جلوگیری از هر گونه کمبود انرژی در زمستان برخی رآکتورهای هسته‌ای را دوباره وارد مدار کند. تا همین اواخر ژاپن ۷ رآکتور فعال داشت و ۳ رآکتور به دلیل تعمیرات از مدار خارج بود. بسیاری دیگر هنوز در حال گذراندن فرآیند صدور مجوز مجدد تحت استانداردهای ایمنی سختگیرانه‌تری هستند که پس از فاجعه فوکوشیما اعمال شد. 
***
13 جنگنده و 4 ناو چینی اطراف تایوان
وزارت دفاع تایوان دیروز بار دیگر از ماموریت کشتی‌ها و جنگنده‌های ارتش چین اطراف این جزیره خبر داد. طبق اعلان این ارگان دولت خودخوانده تایپه، ۴ فروند کشتی نظامی و 13 فروند جنگنده ارتش چین در اطراف جزیره فرمز شناسایی شده‌اند. یک روز جلوتر ارتش چین همین تعداد ناو جنگی و 20 فروند جنگنده را عازم ماموریت پیرامون جزیره جنوبی خود کرده بود. 
در رزمایش دیروز، شناورهای «ژیاکسینگ» و «شیان» به عنوان بخشی از ناوگروه نیروی دریایی چین برای تمرین‌های عملی با مهمات واقعی به همراه کشتی‌های دیگر در منطقه تعیین‌ شده در دریای چین شرقی حضور داشتند. فرماندهی شرقی ارتش چین پیش‌تر سلاح‌های ضد زیردریایی، ضدهوایی و ضدموشکی را برای حمله به اهداف در دریا مستقر کرده بود.  از ابتدای ماه آگوست، پیش از سفر نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که از نظر پکن در راستای حمایت از جدایی‌‌طلبی مقامات تایپه و نادیده گرفتن اصل «چین واحد» بوده، چین دست به نمایش قدرتی بی‌سابقه در تنگه تایوان و اطراف این جزیره ‌زده و حتی در مواردی آب‌های پیرامون آن را به محاصره درآورده است. 
***
30 آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین
وزیر دفاع روسیه در نشست با رؤسای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند، پایتخت ازبکستان، اسنادی را درباره فعالیت‌های خطرناک پنتاگون در اوکراین فاش کرد.  به گزارش خبرگزاری تاس، دیروز «سرگئی شایگو» با اشاره به شواهد کشف شده در طول عملیات نظامی ویژه در اوکراین گفت: «اسنادی که ما در اختیار عموم قرار دادیم ثابت می‌کند پنتاگون بیش از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک اوکراینی را تأمین مالی کرده و تحقیقاتی بسیار خطرناک به صورت مخفیانه و با مشارکت و راهنمایی کارشناسان انجام شده است».  او هدف این پروژه را آزمایش راه‌هایی برای بی‌ثبات کردن وضعیت اپیدمیولوژیک در اوکراین و مناطق اطراف آن (روسیه، آسیای میانه و شرق اروپا) عنوان کرد و گفت: «این گونه فعالیت‌ها تهدیدی مستقیم برای کشورهای سازمان همکاری شانگهای است». 
از طرف دیگر وزیر دفاع روسیه کند شدن سرعت کارزار نظامی روسیه در اوکراین را عمدی و با هدف کاهش تلفات غیرنظامیان دانست. او در این باره توضیح داد: «ارسال تسلیحات به اوکراین توسط آمریکا و متحدانش تعداد تلفات را ۲ برابر و درگیری را طولانی می‌کند. هدف واشنگتن در اوکراین این است که روسیه را به لحاظ راهبردی خسته کند تا رقابت را از بین ببرد و به سایر کشورها هشدار دهد».

Page Generated in 0/0061 sec