printlogo


کد خبر: 252314تاریخ: 1401/6/3 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از اجرای موفق واکسیناسیون سراسری و کاهش چشمگیر آمار قربانیان کرونایی
ایران جزء ۶ کشور برتر مهار کرونا
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»: تکیه بر توان داخل کرونا را مهار کرد و صادرکننده واکسن نیز شدیم

گروه اجتماعی: مهار کرونا و رساندن آمار قربانیان کرونا به عدد صفر از دستاوردهای درخشان دولت سیزدهم است که حتی منتقدان هم به آن معترفند. واردات ده‌ها میلیون واکسن کرونا، به سرانجام رساندن واکسیناسیون سراسری و کاهش تلفات کرونایی، آرامش روانی جامعه را در پی داشت و هیچ حرف و حدیثی در این زمینه باقی نگذاشته است. به گزارش «وطن‌امروز»، کنترل اپیدمی کرونا در ایران آنقدر درخشان بود که حتی در مقاطعی تعداد قربانیان و بیماران ابرقدرت‌های جهان بسیار بیشتر از کشورمان بود. 
سال گذشته زمانی که هنوز دولت دوازدهم بر سر کار بود، عدم واردات و تولید ناکافی واکسن باعث ایجاد صف‌های طویل واکسیناسیون در اکثر مراکز تزریق واکسن شده بود. برخی مسؤولان دولتی برای آن عللی مانند تحریم و عدم امضای «اف‌ای‌تی‌‌اف» را عنوان می‌کردند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم مشخص شد که اینها بهانه‌ای بیش نبوده است. 
تا قبل از ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و تشکیل دولت سیزدهم فقط ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن کرونا در کشور وجود داشت. این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت سیزدهم اقدامات موثری انجام شد و در این راستا ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دوز واکسن ثبت سفارش شد که این رقم با اقدامات دولت دوازدهم فاصله زیادی داشت. تعداد کل واکسن وارد شده قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با تشکیل دولت سیزدهم فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن بود، در حالی که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دوران دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۹۰ دوز واکسن رسید. 
از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون جمع کل واکسن‌های وارداتی به ایران ۱۶۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۷۲۸ دوز و جمع واکسن‌های تولید داخل نیز ۴۴ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۴۵۵ دوز بوده است. مجموع واکسن‌های وارداتی و داخلی در ایران ۲۰۷ میلیون و ۹۸ هزار و ۱۸۳ دوز است که بیش از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن توسط مردم ایران استفاده شده و بیش از ۵۷ میلیون دوز نیز برای استفاده مردم موجود است تا با استقبال مردم از دوزهای دوم و سوم مورد استفاده قرار گیرد. اقدامات دولت سیزدهم موجب شد سرانجام در بهار امسال حتی تعداد قربانیان کرونایی به عدد صفر برسد؛ چیزی که تصور آن برای جامعه سخت بود. سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس، درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سلامت گفت: یکی از درخشان‌ترین عملکرد‌های دولت سیزدهم چگونگی مقابله با بیماری کرونا بود که سربلند از آن بیرون آمد، زیرا برخلاف دولت قبل که اعلام می‌کرد باید «اف‌ای‌تی‌اف» امضا شود تا بتوان از دستاوردها استفاده کرد، دولت سیزدهم با یک برنامه‌ریزی اصولی ویروس کرونا را مهار کرد. 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش مومنانه در مهار و ریشه‌کن کردن کرونا نشان از عزم شخص رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت در مواجهه با کروناست. ما در دولت سیزدهم علاوه بر خودکفایی در تولید واکسن، توانستیم تبدیل به صادر‌کننده واکسن کرونا به برخی کشورها نیز شویم. وی افزود :عملکرد وزارت بهداشت و درمان در کنار دستگاه دیپلماسی به نحو شایانی کمک کرد تا جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها تولید‌کننده، بلکه در تولید واکسن کرونا به خودکفایی برسد. در حال حاضر کاهش چشمگیر فوتی‌های کرونا نشان از اقتدار دولت سیزدهم و عملکرد درخشان وزارت بهداشت و درمان دارد. 
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز دیروز در توئیتی با عنوان «گزارش به مردم» نوشت: تا پیش از دولت سیزدهم فقط ۱۹ میلیون دوز واکسن وارد شد، دولت سیزدهم در ۵ ماه بیش از ۱۳۱ میلیون دوز وارد کرد. ایران از انتهای فهرست کشورها در واکسیناسیون، به جمع ۲۰ کشور برتر در این حوزه رسید؛ فوتی‌های روزانه از ۷۰۰ نفر، صفر و محدودیت‌های کرونایی رفع شد. 
 
* ایران جزو ۶ کشور برتر دنیا در مهار کرونا
«جمهوری اسلامی ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان است». این خبر مهم را بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد. وی در آیین بزرگداشت روز پزشک که با حضور رئیس مجلس و جمعی از مقامات کشوری و جامعه پزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: ایران یکی از رکوردداران تزریق واکسن کرونا نسبت به جمعیت دنیاست و امروز هم در جلسه‌ای که با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی داشتیم، اذعان می‌کردند جمهوری اسلامی ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان است و این افتخار، به‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان به دست آمد و در این شرایط دانشمندان ایرانی توانستند چنین دستاوردی را برای کشور رقم بزنند. وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در سال گذشته و در آغاز مسؤولیت خود در وزارت بهداشت، گفت: سال گذشته در شرایط بحرانی و موج وحشتناکی از کرونا قرار داشتیم، به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در نخستین جلسه با اعضای هیات دولت، فرمودند مهم‌ترین و فوری‌ترین مساله برای دولت باید کنترل کرونا باشد، چرا که روزهای بسیار دلهره‌آوری را تجربه می‌کردیم و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر، قربانی این بیماری می‌شدند و از سوی دیگر فشار بسیار زیادی به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد شد. 
عین‌اللهی با یادآوری کمبود واکسن کرونا در کشور و سفر برخی افراد برای تزریق واکسن به بعضی کشورهای همسایه، گفت: سال گذشته در همین ایام با کمبود واکسن و صف‌های طولانی مراکز واکسیناسیون روبه‌رو بودیم و در زمان شروع به کار دولت، اکثریت مردم واکسن تزریق نکرده بودند اما با تلاش‌های مجموعه دولت بویژه وزارت امور خارجه، حمل‌و‌نقل و دستگاه‌های اقتصادی، واکسن مورد نیاز به مقدار قابل توجهی در کشور تامین شد. 
وی تصریح کرد: تا آذرماه سال گذشته حدود ۱۳۲ هزار بیمار «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند اما از شهریور که واکسیناسیون عمومی با کمک و حمایت مردم سرعت گرفت تا امروز، بیش از ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده که کاهش قابل توجه شمار جان‌باختگان نشان‌دهنده تاثیر واکسیناسیون و حمایت‌های ویژه کادر سلامت است. 
وزیر بهداشت واکسیناسیون گسترده و وسیع را عاملی برای برداشتن محدودیت‌ها، رونق کسب‌و‌کار و بازگشایی مراکز آموزشی دانست و افزود: بزرگ‌ترین صدمه کرونا بعد از قربانی شدن بیماران، تعطیلی مراکز آموزشی بود. اخیرا بانک جهانی عنوان کرده واکسیناسیون کرونا در ایران، مهم‌ترین عامل رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است. 
عین‌اللهی یادآور شد: در شروع کار دولت سیزدهم، در اوج پیک پنجم، کارمان را آغاز کردیم آن هم در شرایطی که روزانه تا ۵۰ هزار بیمار شناسایی می‌شد و بیش از ۸ هزار نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستانی بستری بودند اما با اقدام جهادی و کمک مردم، واکسیناسیون به‌سرعت در کشور انجام و رکوردهای بی‌نظیری هم ثبت شد به گونه‌ای که تزریق روزانه واکسن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز و تزریق هفتگی هم به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز رسید.
 
* ۴۵ نفر دیگر جان ‌باختند
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۲۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۴۵ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه دوم شهریور ۲۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۵۹۱ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۴۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۸۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۱۲۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۵۳ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۱۱۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۶۷ دوز رسید. همچنین در شبانه‌روز منتهی به ۲ شهریور ۶۶ هزار و ۵۸۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
***
    تلاش دولت سیزدهم و بسیج همگانی کرونا را مهار کرد    
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه سازمان جهانی بهداشت مطابق استانداردها و شاخص‌های تعریف شده اعلام می‌کند ایران جزو 6 کشور برتر دنیا در زمینه مهار کروناست، افتخار بزرگی است، چرا که ایران در شرایط تحریم توانسته است با پیشی گرفتن از کشورهای مدعی، علاوه بر مهار بیماری کرونا، تولید‌کننده و در نهایت صادر‌کننده واکسن این بیماری نیز شود. حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت سیزدهم و در بحبوحه شیوع کرونا، مسؤولان سلامت جامعه را در اولویت کاری خود قرار دادند و اقدامات وسیعی را برای واردات انبوه واکسن کرونا و تولید آن در شرکت‌های داخلی به کار گرفتند، افزود: پس از واردات انبوه واکسن و با توجه به تولید داخل، بسیج همگانی برای واکسیناسیون سراسری شکل گرفت به طوری که علاوه بر دستگاه‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های دیگر همچون هلال‌احمر و گروه‌های جهادی، سپاه و دیگر ارگان‌های نظامی و... برای انجام واکسیناسیون وسیع پای کار آمدند. وی اضافه کرد: زمانی کرونا روزانه بیش از 700 نفر را به کام مرگ می‌کشاند اما توجه به رعایت پروتکل‌ها و انجام گسترده واکسیناسیون با واردات فراوان واکسن به کشور موجب شد تا ایران بتواند موفقیت‌های قابل توجهی را در مهار این بیماری در دنیا به ثبت برساند و این جزو افتخارات ملی است که با تکیه بر توان داخل  علاوه بر مهار کرونا، صادر‌کننده واکسن این بیماری نیز شده‌ایم.

 


Page Generated in 0/0064 sec