printlogo


کد خبر: 252318تاریخ: 1401/6/3 00:00
اخبار

اجرای طرح‌های ویژه جدید برای مقابله با زورگیری و سرقت
 
رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد بزودی طرح‌های ویژه مشترک میان پلیس و دستگاه قضایی بویژه برای مبارزه با سارقان و زورگیران اجرا خواهد شد. سردار حسین رحیمی در نشستی با خبرنگاران که با حضور تمام روسای پلیس‌های تخصصی پایتخت برگزار شد، گفت: پلیس پایتخت مجموعه پرکار و پرتلاشی است که روز‌به‌روز تلاش‌هایش بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: در نتیجه همین اقدامات است که به رغم افزایش جرائم، سرانه وقوع جرم در تهران را از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد رساندیم. این نشانه انجام اقدامات با حساب و کتاب و با برنامه است. رحیمی به جلسه مشترک صبح دیروز (چهارشنبه ۲ شهریور) میان دادستان کل کشور و شماری از مسؤولان فراجا اشاره کرد و گفت: رئیس قوه ‌قضائیه تاکیداتی را برای مقابله با مجرمان داشتند، در همین راستا نیز در این جلسه که بنده نیز در آن حضور داشتم بنا شد تا طرح‌های ویژه‌ و مشترک میان پلیس و دستگاه قضایی در سراسر کشور، بویژه تهران برای مقابله با جرائم بویژه جرائمی نظیر سرقت، زورگیری و... اجرا شود. 
***
آغاز پویش «مشق مهربانی» برای تهیه نوشت‌افزار دانش‌آموزان نیازمند
معاون مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و موسسات غیردولتی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور از آغاز پویش «مشق مهربانی» در راستای تامین و تهیه نوشت‌افزار برای بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش خبر داد. امیرحسین عرب‌زاده گفت: در آستانه بازگشایی مدارس، هدایای مردمی خرد و کلان برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندان تحت پوشش بهزیستی اعم از نوشت‌افزار، البسه، کیف و کفش از طریق این پویش جمع‌آوری می‌شود. معاون مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و موسسات غیردولتی و امور مجلس بهزیستی کشور ادامه داد: پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ به منظور بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت آحاد مردم و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، پویش «مشق مهربانی» با شعار #مهر-پایان-ندارد، از یکم تا ۲۰ شهریورماه برگزار می‌شود. وی ادامه داد: مبالغ جمع‌آوری شده پس از اتمام پویش به تهیه و توزیع ملزومات مورد نیاز برای بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش تخصیص می‌یابد؛ همچنین ملزومات تحصیلی با رعایت رویکردهای دینی و بومی و درنظر گرفتن مقاطع تحصیلی و جنسیت دانش‌آموزان تهیه و توزیع می‌شود. 
***
کاهش تعداد زندانیان در سراسر کشور
معاون اول قوه ‌قضائیه از کاهش تعداد کل متهمان بازداشتی در زندان‌های سراسر کشور خبر داد. حجت‌الاسلام محمد مصدق تصریح کرد: زندان‌بانی جزو سخت‌ترین شغل‌ها در دنیا است. سخن از اصلاح مجرمان جزو فلسفه مجازات است و ضمن مجازات، نگرش‌های مختلفی در طول تاریخ در این رابطه مطرح است. مکتب عدالت مطلق در این رابطه می‌گوید هدف از مجازات، اجرای عدالت است. وی خطاب به دنیا گفت: در زندان‌های ما به روی تمام دنیا باز است و بیایند و ببینند در رابطه با زندانیان سیاسی و عادی، جمهوری اسلامی چطور رفتار می‌کند. وی افزود: کسانی که مدعی حقوق بشر هستند بیایند و ببینند. جز تعداد اندکی که گاهی سر و صدا می‌کنند و مطالبی را مطرح می‌کنند، بیایند و مصاحبه سایر زندانیان را ببینند. معاون اول قوه ‌قضائیه از افزایش اشتغال زندانیان خبر داد و گفت: میزان اشتغال فروردین امسال ۱۰۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است. اردیبهشت سال جاری ۶۷ درصد و خرداد ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. وی افزود: تعداد زندانیان دارای محکومیت‌های دیه عمد و غیرعمد کاهش پیدا کرده است. تعداد زندانیان زندان باز افزایش پیدا کرده که این مهم همواره مورد تاکید بوده است. 
***
ویروس آبله میمون روی سطوح باقی می‌ماند
محققان دریافتند ویروس آبله میمون در ۷۰ درصد سطوح مورد آزمایش یافت شده است اما از آنجا که ویروس قادر به کشت نبوده، ممکن است خطر ایجاد عفونت را نداشته باشد. به گزارش مهر به نقل از هلث‌لاین، در تحقیقات جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سطوح خانگی در خانه ۲ فرد آلوده به آبله میمون مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آزمایش PCR، آنها دریافتند بیش از ۷۰ درصد سطوحی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند آلوده به ویروس هستند. با این حال، هیچ یک از ویروس‌های شناسایی شده قادر به کشت نبودند. محققان، اشیایی را در خانه بیماران که بیشتر با آنها در تماس بودند بررسی کردند. ساکنان همچنین اقدامات سختگیرانه نظافت و ضدعفونی خانه را در طول بیماری خود انجام می‌دادند. از ۳۰ نمونه اقلام آزمایش شده، ۲۱ نمونه (۷۰ درصد) مثبت شدند، از جمله نمونه‌هایی از اقلامی مانند مبلمان پارچه‌ای و پتو، البته هیچ یک از نمونه‌ها حاوی ویروس زنده نبودند. «جک فایفر» عضو تیم تحقیق می‌گوید: «ناتوانی در تشخیص ویروس زنده نشان می‌دهد قابلیت حیات ویروس ممکن است به مرور زمان یا از طریق غیرفعال‌سازی شیمیایی یا محیطی از بین رفته باشد». به گفته محققان، «عاقلانه است که برای ۳ تا ۴ هفته که افراد مسری هستند، تماس‌شان با فضاهای عمومی محدود باشد». کارشناسان می‌گویند این نباید به معنای افزایش گندزدایی فضاهای عمومی باشد، زیرا هنوز شواهدی مبنی بر گسترش بیماری از طریق تماس‌های اتفاقی وجود ندارد.

Page Generated in 0/0069 sec