printlogo


کد خبر: 252346تاریخ: 1401/6/5 00:00
تنش و درگیری در اروپا از پاریس با لندن تا آنکارا با آتن
اروپای درگیر

هفته‌نامه «اشپیگل» دیروز در مطلبی به مناقشات جدید بین فرانسه و انگلیس در کانال مانش اشاره کرد و نوشت: روابط بریتانیا و فرانسه از نظر تاریخی تیره است و این مناسبات از زمانی که انگلیس از اتحادیه اروپایی خارج شد، به ندرت بهبود یافته است. هر دو کشور سال‌هاست برای حقوق ماهیگیری در کانال مانش با هم مبارزه می‌کنند و لندن و پاریس اخیرا یکدیگر را مقصر هرج‌و‌مرج سفرهای تابستانی در پایانه‌های کشتی در این تنگه می‌دانند. در ادامه این گزارش آمده است: اکنون مناقشات جدیدی در راه است که مستقیما مربوط به آبی است که 2 کشور را در باریک‌ترین نقطه کانال مانش تنها به اندازه 34 کیلومتر از هم جدا می‌کند. 3 نماینده فرانسوی از حزب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در نامه‌ای به «ویرجینیوس سینکویچیوس» کمیسر محیط‌زیست اتحادیه اروپایی، کشور همسایه را به فعالیت‌های ماهیگیری و به خطر انداختن تنوع زیستی در آب‌های مشترک از طریق تخلیه‌ و وارد کردن فاضلاب خود به این آب‌ها متهم کردند. 
 
* لیز تراس: نمی‌دانم مکرون دوست انگلیس است یا دشمن آن
لیز تراس که از نامزدهای منصب نخست‌وزیری انگلیس است، از پاسخ مستقیم به این سوال که آیا امانوئل مکرون دوست انگلیس است یا دشمن آن، خودداری کرد و گفت، هنوز مشخص نیست. به گزارش اسپوتنیک، لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس گفت: هنوز مشخص نیست، اگر نخست‌وزیر شوم، او را بر اساس اعمالش قضاوت خواهم کرد، نه حرف‌هایش. این در حالی است که ریشی سوناک، رقیب لیز تراس در انتخابات آتی انگلیس، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را دوست انگلیس توصیف کرده است. تراس و سوناک 2 نامزد اصلی انتخابات نخست‌وزیری انگلیس هستند؛ منصبی که با اعلام استعفای بوریس جانسون، رهبر حزب حاکم محافظه‌کار در هفتم جولای، خالی شد. انتخابات آتی که قرار است نتیجه آن پنجم سپتامبر اعلام شود، بر سر ریاست حزب محافظه‌کار انگلیس است. در نظام پارلمانی انگلیس، از آنجا که این حزب در حال حاضر در این کشور حاکم است، ریاست حزب به صورت خودکار به عنوان نخست‌وزیر انگلیس انتخاب خواهد شد. 
 
* دومین تنش هوایی بین جنگنده‌های یونان و ترکیه طی یک هفته
تنش بین کشورهای اروپایی محدود به 2 قدرت انگلیس و فرانسه نمی‌شود و یونان و ترکیه نیز اختلافات بین خود و تنش در اروپا را تشدید کرده‌اند. در همین راستا ‌وزارت دفاع ترکیه دیروز اعلام کرد 2 جنگنده «اف 16» ترکیه حین انجام ماموریت ناتو در دریای اژه در تاریخ 24 آگوست از سوی جنگنده‌های یونانی مورد قفل راداری قرار گرفته‌اند. جنگنده‌های ترکیه نیز پاسخ لازم را به آنها داده‌اند. این اقدام یونان از سوی ترکیه به صورت تعمدی و با طرح و نقشه عنوان شده است. این دومین اقدام جنگنده‌های یونان علیه جنگنده‌های ترکیه طی یک هفته گذشته اعلام شده است. پیش از این یونان در مدیترانه شرقی اقدام به قفل کردن رادارهای خود روی جنگنده‌های ترکیه کرده بود. همان زمان، وابسته نظامی یونان فراخوانده شده و اعتراض آنکارا به وی اعلام شده بود. ترکیه و یونان طی 2 سال گذشته روابط پر فراز و نشیبی را دنبال کرده‌اند؛ از مذاکره سیاسی تا تهدیدات نظامی. در این بین طرفین یکدیگر را به افزایش تنش متهم می‌کنند.

Page Generated in 0/0063 sec