printlogo


کد خبر: 252348تاریخ: 1401/6/5 00:00
دور دنیا

روسیه: برای از سرگیری نظارت‌های هسته‌ای «استارت نو» آماده‌ایم
معاون نماینده روسیه در کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه هسته‌ای به خبرنگاران گفت: تصمیم ما برای تعلیق فعالیت‌های بازرسی تحت پیمان استارت نو به هیچ‌وجه نباید به عنوان امتناع روسیه از تحقق تعهداتش در این پیمان برداشت شود، اتفاقا برعکس است؛ ما می‌خواهیم اصل برابر این پیمان رعایت شود. به گزارش اسپوتنیک، آندری بلوسوف افزود: آمریکایی‌ها هیچ عجله‌ای برای تغییر این وضعیت ندارند. هر گاه شرایط مناسب برقرار شود، ما آماده از سرگیری بازرسی‌ها خواهیم بود. پیش‌تر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود تحریم‌های این کشور علیه روسیه، مانعی بر سر راه بازرسان روسیه در نظارت بر اجرای پیمان استارت نو در آمریکا قرار نمی‌دهد اما «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا به سخنان پرایس واکنش نشان داد و گفت: تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه این روند را بسیار پیچیده کرده‌ است. وی گفت: ما همچنان با طرف آمریکایی کار می‌کنیم تا این مساله را برطرف کنیم. واشنگتن باید در عمل نشان دهد به پیمان استارت نو و تعهدات ضمن آن پایبند است. این به نفع هر دو کشور است که بلافاصله به ساز‌وکار کامل بازرسی بازگردند. 
***
خودداری جزایر سلیمان از فروش سوخت به گارد ساحلی آمریکا
دولت جزایر سلیمان به یک شناور گارد ساحلی ایالات‌متحده مجوز ورود و پهلوگیری در بندر این کشور در اقیانوس آرام برای سوخت‌گیری و دریافت تدارکات را نداد. به گزارش رویترز، دفتر رسانه‌ای گارد ساحلی ایالات‌متحده اعلام کرد: شناور یواس‌سی‌جی‌سی اولیور هنری که در منطقه جنوب اقیانوس آرام برای یک سازمان ماهیگیری منطقه‌ای برای جلوگیری از ماهیگیری غیرمجاز گشت می‌زده، نتوانسته مجوز سوخت‌گیری در هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان را دریافت کند و وادار به مراجعه به گینه نو پاپوآ شده است. نیروی دریایی انگلیس نیز از اظهار نظر در باره گزارش شبکه‌های اجتماعی خودداری کرد مبنی بر اینکه به کشتی گشتی اچ‌ام‌اس اسپی که در عملیات نظارت بر ماهیگیری غیرقانونی در منطقه ویژه اقتصادی فیجی، گینه نو پاپوآ، گینه نو، جزایر سلیمان و وانوواتو مشارکت داشته نیز مجوز ورود به بندرهای جزایر سلیمان داده نشده است. با اینکه هونیارا و پکن استقرار پایگاه نظامی چین را در این جزایر بر اساس پیمان امنیتی ماه مه رد کرده‌اند اما پیش‌نویس این پیمان امنیتی دوجانبه نشانگر مجوز نیروی دریایی چین برای پهلو‌گیری و دریافت پشتیبانی از این جزایر است. 
***
سیل در نیمروز افغانستان 5 روستا را زیر آب برد
منابع محلی در ولایت نیمروز افغانستان اعلام کردند که در نتیجه سرازیر شدن سیل در این ولایت 5 روستا به زیر آب رفته است. طبق این گزارش سیل در نیمروز، روستاهای بندر، قلعه‌میر، کرکتی، کوه‌کار و رودین در شهرستان چهاربرجک این ولایت را تخریب کرده است. منابع محلی اعلام کردند که این روستاها تخلیه و 150 خانواده به مکان امن منتقل شدند. افزون بر این، در نتیجه این سیلاب‌ها بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی این منطقه نیز تخریب شده و خسارت مالی زیادی به ساکنان این مناطق وارد شده است. شهرستان چهاربرجک نیمروز در مسیر رود هلمند واقع شده و سیلاب‌ نیز ناشی از بالا آمدن آب این رودخانه است. پیش از این «خلیل‌رحمان رحمانی» وزیر مهاجران دولت موقت طالبان گفت: در سیل اخیر افغانستان 200 نفر کشته و بیش از 18 هزار خانه ویران شده است. وزیر مهاجران طالبان در کنفرانس خبری درباره سیل اخیر افغانستان گفته است در سیل اخیر در مناطق مختلف این کشور 200 نفر کشته و 250 نفر نیز مصدوم شدند. وی افزود: همچنین سیل اخیر 18 هزار منزل مسکونی را تخریب کرده است. 
***
نخستین سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان در دولت «شهباز شریف»
منابع سعودی از کمک میلیارد دلاری ریاض به اسلام‌آباد خبر دادند. «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان دستور سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در پاکستان، در راستای آنچه تاکید بر موضع حمایتگرانه عربستان از پاکستان و مردمش خوانده شده است را صادر کرد. خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با «بیلاوال بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان، او را در جریان این تصمیم پادشاه عربستان قرار داد. وزرای خارجه 2 کشور درباره تقویت روابط فی‌مابین و شماری از مسائل دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند. این نخستین سرمایه‌گذاری رسمی عربستان در پاکستان از زمان روی کار آمدن «شهباز شریف» به عنوان نخست‌وزیر پاکستان است. پاکستان در حال حاضر با بحران مالی شدیدی مواجه است و سعی می‌کند از صندوق بین‌المللی پول استقراض کند. عربستان و پاکستان، روابط تاریخی و شراکت‌های بسیاری بویژه در زمینه‌های امنیتی، دفاعی و اقتصادی دارند. 
***
قطع سخنرانی ضدترامپی بایدن در گردهمایی انتخاباتی
در میان سخنرانی انتخاباتی جو بایدن، فردی معترض، با فریاد خود اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را برای دقایقی قطع کرد و گفت: تو انتخابات را دزدیدی! بایدن پنجشنبه در حالی که نخستین گردهمایی سیاسی خود را در آستانه انتخابات نوامبر برگزار کرد، برای توصیف جمهوری‌خواهان متحد ترامپ، سخنانی تند بیان و این گروه را به پذیرش خشونت و نفرت متهم کرد. بایدن گفت: جمهوری‌خواهان MAGA (معتقد به بازگرداندن عظمت آمریکا) فقط حقوق شخصی و امنیت اقتصادی ما را تهدید نمی‌کنند، آنها تهدیدی برای دموکراسی ما هستند. در میانه سخنرانی بایدن فردی معترض، با فریاد اعتراض‌آمیز خود اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را برای دقایقی قطع کرد. بر اساس این گزارش،‌ فرد معترض از میان جمعیت فریاد زد: تو انتخابات را دزدیدی! به نظر می‌رسد این اعتراض‌ها در پی سخنانی دال بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده که در رأس این معترضان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق قرار دارد. 

Page Generated in 0/0049 sec