printlogo


کد خبر: 252360تاریخ: 1401/6/5 00:00
مرگ‌ کرونایی صفر و یک در ۲۴ استان؛ کارشناسان: کاهش التهاب بیماری نباید به سهل‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌ها منجر شود
بیم از موج جدید کرونا در پاییز

با آنکه آمار جان‌باختگان و بستری‌شدگان کرونا مدتی است کاهشی است اما کارشناسان بهداشت همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون برای عبور از کووید تاکید دارند و معتقدند این بیماری مرموز معلوم نیست چه زمانی به پایان می‌رسد و همچنان تهدید‌کننده سلامت جامعه است. در همین باره وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بهبود نسبی شرایط کرونا در روزهای اخیر و عدم افزایش مبتلایان و موارد فوتی در کشور خبر داد و ضمن هشدار درباره احتمال افزایش بیماری در فصل پیش رو، گفت: با توجه به نزدیک بودن پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در اواخر شهریور و اوایل مهر انتظار می‌رود برای جلوگیری از یک پیک دیگر سطح رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد. بهرام عین‌اللهی در حاشیه سفر به استان سمنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت «کووید-۱۹» در 3-2 هفته اخیر تقریبا ثابت مانده و چه در مبتلایان و چه در موارد فوتی با افزایش جدی مواجه نبودیم. عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه شیوع این بیماری دربرگیرنده 3 موج ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر است، ادامه داد: در این پیک تاکنون 2 موج یا مرحله را پشت‌‌سر گذاشتیم. وی با بیان اینکه آمار مرگ و میرها در این مقطع پایین است، اضافه کرد: برآورد ما از رفتار ویروس این است که در فصل سرما با خطر بیشتری روبه‌رو هستیم، لذا با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها توصیه می‌شود شهروندان برای کنترل بیماری نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شهروندان کشور خواست چنانچه ۶ ماه از تزریق آخرین واکسن آنها گذشته است دوز یادآور خود را تزریق کنند. وی عملکرد دولت در مقابله با کرونا را موفق خواند و تصریح کرد: دولت در حوزه واکسیناسیون عملکرد بسیار خوبی داشته است. دکتر عین‌اللهی تاکید کرد: عموم مردم بویژه افراد سالمند، شهروندان دارای بیماری زمینه‌ای و آن دسته از شهروندان که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند حتما نسبت به تزریق دوزهای یادآور اقدام کنند. همچنین وزیر بهداشت از خرید ۷۷ آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس خبر داد و گفت: این تعداد آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس روز گذشته تحویل ستاد اربعین شد و قرار است بعد از ایام اربعین در سطح کشور و در بین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی توزیع شود. وی از اجرای طرح دارویار نیز به عنوان یکی از اقدامات مهم دولت حجت‌الاسلام رئیسی نام برد و گفت: این طرح در راستای حمایت از صنایع و تولید داخلی و همچنین با هدف کاهش هزینه‌های مردم اجرایی شده است. وزیر بهداشت افزود: با اجرای طرح دارویار مردم هیچ افزایش قیمتی را در حوزه داروها پرداخت نمی‌کنند، چرا که در قالب این طرح، هزینه‌های بیشتر از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود.
 
* ذخیره‌سازی ۵۰ میلیون واکسن کرونا
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده است، گفت: هم‌اکنون ۵۰ میلیون واکسن مازاد داریم و به دنبال صادرات آنها هستیم. بهرام عین‌اللهی در آیین افتتاح پروژه‌های درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا شاهد تحریم‌های ناجوانمردانه دشمن بودیم که مردم قهرمانانه در مقابل آنها ایستادند. در کشور ما علاوه بر این ویروس، تحریم‌ها نیز از سوی دیگر صدمه وارد می‌کرد و دشمنان تصور می‌کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا به خواسته‌ خود می‌رسند؛ دوران ناجوانمردانه تاریخی را رقم زدند که این امر در تاریخ نوشته خواهد شد. وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا آذر پارسال ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم اما با واکسینه کردن جمعیت، مرگ‌و‌میر کاهش یافت و تاکنون ۱۴۳ هزار فوتی داشته‌ایم، یعنی ۱۱ هزار فوتی در یک سال بوده است. وی متذکر شد: واکسن‌سازان و دانشمندان داخلی وارد میدان شده و تاییدیه گرفتند و تاکنون ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده و 6 مرکز تولید واکسن نیز تأسیس شده است؛ اکنون ۵۰ میلیون واکسن مازاد داریم و به دنبال صادرات آنها هستیم. وی در ادامه درباره اقدامات انجام شده وزارت بهداشت در طول یک سال گذشته گفت: برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت را پیش بردیم و با کمک مجلس، بیمه همگانی را ایجاد کردیم و 6 هزار میلیارد تومان بودجه برای بیمه همگانی در نظر گرفته شد و 6 میلیون نفر نیز بیمه شدند که بقیه نیز ۳ ماه فرصت دارند تا بیمه خود را تکمیل کنند.
 
* مرگ‌و‌میر کرونایی صفر و یک در ۲۴ استان
آمار مرگ‌و‌میر کرونا در کشور نسبت به هفته‌های گذشته سیر نزولی را نشان می‌دهد. در همین ارتباط روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت ۳۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۳ هزار و ۶۴۷ نفر رسید. بر این اساس از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه، ۲۰۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۵۲۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۳۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۶۴۷ نفر رسید. در شبانه‌روز یادشده در ۱۵ استان کشور هیچ موردی از مرگ‌و‌میر ثبت نشد و در ۹ استان نیز فقط یک بیمار «کووید-۱۹» جان سپرد. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۲۴ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.  همچنین ۱۲۰۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۵۳ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۲۲۳ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. همچنین بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا ظهر جمعه ۶۴ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۸۷۱ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۱۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۳۶۸ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۹۵۰ دوز رسید. در شبانه‌روز یادشده ۱۲ هزار و ۸۵۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 

Page Generated in 0/0052 sec