printlogo


کد خبر: 252392تاریخ: 1401/6/6 00:00
دور دنیا

شروط ائتلاف شیعیان عراق برای کنار گذاشتن السودانی
به دنبال درخواست مجدد جریان صدر عراق برای انحلال پارلمان، یک منبع سیاسی مطلع از شروط چارچوب هماهنگی شیعیان این کشور برای موافقت با این خواسته پرده برداشت. یک منبع سیاسی مطلع در گفت‌وگو با شفق‌نیوز اعلام کرد: چارچوب هماهنگی آماده چشم‌پوشی از نامزدی محمد شیاع السودانی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق، گفت‌وگو با جریان صدر و توافق بر سر گزینه مورد قبول همه احزاب و فراکسیون‌های سیاسی برای این منصب است. این منبع گفت: این موافقت تنها در صورت پایبندی جریان صدر به چند شرط حاصل خواهد شد. شرط نخست خروج حامیان صدر از پارلمان در راستای تشکیل دولت در سریع‌ترین زمان ممکن است. شرط دوم نیز برگزاری انتخابات زودهنگام یک سال پس از تشکیل دولت جدید است. طبق گفته این منبع، شرط دیگر چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای موافقت با انحلال پارلمان بسته شدن صفحه «وزیر القائد» در توئیتر متعلق به محمدصالح العراقی، از افراد نزدیک به مقتدا صدر، رهبر جریان صدر و بازتاب‌دهنده مواضع وی در توئیتر است. شرط چهارم چارچوب نیز بر تهدید نکردن دولت، پارلمان و دستگاه قضایی عراق پس از تشکیل دولت جدید تاکید دارد. این شروط چارچوب هماهنگی در پاسخ به شروط جریان صدر برای موافقت با درخواست هادی العامری، رهبر ائتلاف «الفتح» برای گفت‌وگو با چارچوب هماهنگی شیعیان عراق مطرح شده است. 
***
آنکارا: فرانسه نمی‌تواند گذشته استعماری خود را انکار کند
وزارت خارجه ترکیه دیروز شنبه از اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علیه این کشور که در الجزایر مطرح شده بود، بشدت انتقاد کرد. تانژو بیلچیک، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اظهارات مکرون، ترکیه و سایر کشورها را در جریان سفر به الجزایر هدف قرار داده که بسیار مایه تأسف است. خبرگزاری آناتولی به نقل از این مسؤول ترکیه گزارش داد غیرقابل قبول است که «رئیس‌جمهور مکرون که درباره گذشته استعماری [کشور] خود در آفریقا بویژه الجزایر با دشواری‌هایی روبه‌رو است، بخواهد از طریق اتهام‌زنی به سایر کشورها از جمله کشور ما، از گذشته استعماری خود نجات پیدا کند». وی ادامه داد: ترکیه که مشوق دوستی است، نه دشمنی، از شرکای راهبردی اتحادیه آفریقا به شمار می‌رود و روابط خود را با الجزایر و سایر کشورهای آفریقایی گسترش داده است. این روابط مبتنی بر اعتماد و سود متقابل است و به شیوه‌ای در حال توسعه است که به اراده کشورها احترام می‌گذارد. بیلجیک خاطرنشان کرد: اگر فرانسه فکر می‌کند که واکنش‌هایی علیه آن در قاره آفریقا وجود دارد، تقصیر کشور دیگری است، باید در گذشته استعماری و تلاش‌های خود به دنبال علت آن بگردد و این روند را تصحیح کند». این دیپلمات ترکیه‌ای تأکید کرد: ادعا درباره اینکه این واکنش‌ها به خاطر فعالیت کشورهای سومی است، به جای اینکه مشکلات گذشته خود را حل کند، نه‌تنها انکار یک پدیده اجتماعی و تاریخی است، بلکه نشانگر ذهنیت منحرف برخی از این سیاستمداران است.  
***
پاپ بازنشسته می‌شود؟
همزمان با مطرح شدن احتمال بازنشستگی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به دلیل وضعیت جسمانی، ۲۰ کاردینال از سراسر جهان در نشستی، گزینه‌های جانشینی او را بررسی می‌کنند. روزنامه گاردین نوشت: رئیس واتیکان در حال تشکیل گروهی متشکل از ۲۰ کاردینال جدید است که از 4 گوشه جهان انتخاب شده‌اند و بیشتر آنها ممکن است روزی جانشین پاپ را انتخاب کنند. به گزارش گاردین، مراسم دیروز برای معرفی کاردینال‌ها بعد از مطرح شدن احتمال جانشینی پاپ برگزار شد. پیش‌تر نیز پاپ بندیکت شانزدهم مسیر کناره‌گیری از ریاست واتیکان را اعلام کرده بود و پاپ فرانسیس ظاهرا همین مسیر را طی می‌کند. نشست محرمانه روز شنبه با حضور همه کاردینال‌های زیر ۸۰ سال در کلیسای سنت پیتر برگزار شد. این هشتمین‌بار پس از رسیدن فرانسیس ۸۵ ساله به مقام پاپی در سال ۲۰۱۳ است که شورای ۲۰ نفره کاردینال‌ها برگزار می‌شود. این گروه از کاردینال‌ها بنا بر فعالیت‌ها و دیدگاه‌های ترقی‌خواهانه خود معروف هستند. کاردینال‌هایی از تمام نقاط جهان، از جمله کاردینال‌های جدید از برزیل و نیجریه، سنگاپور و تیمور شرقی، در میان دیگر کاردینال‌ها در این مراسم شرکت دارند. در ماه‌های اخیر پاپ به دلیل درد زانو مجبور به استفاده از ویلچر شده است. او می‌گوید امکان عمل جراحی زانو وجود ندارد. پاپ همچنین از درد لگن به دلیل یک بیماری مزمن عصبی (سیاتیک) رنج می‌برد. 
***
پهپاد ناشناس فعالیت فرودگاه «بن‌گورین» را مختل کرد
تلویزیون رژیم صهیونیستی از اخلال در پروازهای فرودگاه «بن‌ گورین» در پی پرواز یک پهپاد کوچک ناشناس «کوادکوپتر» در اطراف این فرودگاه خبر داد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد صبح دیروز (شنبه) یک اتفاق غیرعادی در فرودگاه «بن گورین» در تل‌آویو رخ داد. شبکه ۱۲ تلویزیون در این باره گزارش داد: در پی ورود یک پهپاد کوچک «کوادکوپتر» به باند فرودگاه، هواپیمای مبدأ نیویورک که قصد فرود در این فرودگاه را داشت، مسیر خود را تغییر داد. طبق این گزارش، پلیس رژیم صهیونیستی در حال تحقیق برای یافتن اپراتور این پهپاد است. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیست اعلام کرده بودند ماده سمی کلر از واحد انرژی فرودگاه بن‌گورین نشت کرده است و تیم‌های آتش‌نشان و امداد‌رسانی برای مواجهه با آن در محل حضور دارند. این رسانه‌های صهیونیستی گفتند نشت گاز به بخش سالن‌ها سرایت نکرده و در کار فرودگاه وقفه‌ای ایجاد نکرده است. مناطق و شهرک‌ها و زیرساخت‌ها، پالایشگاه‌ها و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی ماه‌های اخیر شاهد حملات متعدد سایبری و آتش‌سوزی بوده است. 

Page Generated in 0/0247 sec