printlogo


کد خبر: 252394تاریخ: 1401/6/6 00:00
پرسش‌های بی‌پاسخ بعد از نخستین برد پرسپولیس در لیگ برتر
همچنان نگران‌کننده

مهدی تقوی: پرسپولیس سرانجام در سومین بازی در لیگ برتر بیست‌و‌دوم طعم برد را چشید، آن هم در ورزشگاه اراک و مقابل آلومینیوم این شهر؛ زمینی که پیش‌تر در ۲ فصل گذشته ۲ باخت را در آن تجربه کرده بود. حالا بین هواداران این تیم این پرسش به وجود آمده: آیا می‌شود به این مجموعه امید داشت؟ 
«لیگ ایران دشوار و پرفشار است و نمی‌توانیم هر بازی ۳ یا 4 گل بزنیم»؛ همین ۲ جمله کافی است تا رویکرد یحیی درباره فصل جدید را نمایان کند. پرسپولیس هوادارانش را نگران کرده؛ حتی در شبی که آنها به پیروزی می‌رسند، کافی است نگاهی به گروه‌های هواداری بیندازید تا دریابید تقریبا هیچ اطمینانی از بازی‌های آینده وجود ندارد. اینکه چرا تیم موقعیت کمتری می‌سازد، نمایش تهاجمی ندارد و حداقل گل را به ثمر می‌رساند، پرسش‌هایی است که به کرات مطرح می‌شود و البته شاید دسته مقابل امکان اقناع گروه بزرگ منتقدان را هم نداشته باشند. پاسخ اینکه نمایش پرسپولیس زیبایی بصری برای تماشاگران دارد یا خیر، به نظر چندان راحت نیست. در بین طرفداران فوتبال کم نیستند آنهایی که به نمایش منطقی و منظم علاقه‌مندند و تیمی را ترجیح می‌دهند که استحکام بیشتر در دفاع و فرصت‌طلبی حداکثری در خط حمله را داشته باشد اما از آن طرف به نظر، صدای گروهی که به تیم هجومی و موقعیت‌ساز که شاید توجه کمتری به دفاع داشته باشد علاقه دارند، بلندتر است و حتی صدای‌شان به گوش سرمربی تیم هم رسیده است. پس او تلاش می‌کند برای طرفداران تیمش تبیین کند در فصل جدید به دنبال چیست. 
 
* آرام و با حوصله
در اتاق محقر نشست مطبوعاتی ورزشگاه امام خمینی اراک، خبرنگاران زیادی برای پوشش حرف‌های سرمربی پرسپولیس حضور دارند و هر یک می‌خواهند از فرصتی که برای‌شان پیش آمده استفاده کنند و از سرمربی پرسپولیس سوال بپرسند. 
بیشتر سوالات سمت و سوی انتقادی دارد و خبرنگاران با لحنی صریح، سرمربی پرسپولیس را هدف می‌گیرند اما یحیی آرام نشسته و با حوصله و محترمانه جواب می‌دهد. این شاید وجه اصلاح‌شده سرمربی پرسپولیس باشد که نگاه بهتری به منتقدان پیدا کرده است. 
«اینکه در هر بازی چند گل بزنیم، شاید انتظار زیاد درستی نباشد. ضمن اینکه ما ۳ بازی کردیم و حداقل موقعیت را به حریف دادیم. از نظر ساختار دفاعی خیلی بهتر شده‌ایم و نفراتی که در دفاع و دروازه جذب کردیم، نشان دادند وظایف‌شان را خوب انجام می‌دهند. این یک پوئن مثبت برای ما است».
این شاید مهم‌ترین بخش حرف‌های سرمربی پرسپولیس باشد که یک نکته مستتر دارد؛ پرسپولیس این فصل بیش از آنکه روی خط حمله پرستاره بنا شده باشد، روی دفاعی مستحکم و مطمئن ساخته شده است، بنابراین نمایش‌های اینچنینی بیشتری از سوی تیم یحیی گل‌محمدی - که خودش هم مدافع قابل بود - دیده خواهد شد. 
 
* ستاره‌ای به نام مهدی ترابی
زمانی که پورحمیدی توپ را بلند به زمین پرسپولیس می‌فرستاد، شاید فکرش را هم نمی‌کرد 30 ثانیه بعد دروازه‌اش را باز شده خواهد دید اما برای پرسپولیس این شبیه یک کار روزانه بود. 
«پاس با ضربه سر با چشمان باز، کنترل توپ و پاس به مهاجم؛ راه بسته است؟ بازگرداندن توپ به عقب زمین و امتحان از جناح چپ و موقعیتی که تبدیل به گل شد». یک کار همیشگی که بالاخره بعد از ۳ بازی جواب داد و پرسپولیس را به گل رساند. 
برای پاس ترابی می‌شود هزار صفت مثبت ردیف کرد اما سوال مهم‌تر؛ سرلک آنجا چه می‌کرد؟ بازیکنی که ضربه سر اول را‌ زده بود، ناگهان چگونه به محوطه جریمه رسید و ضربه آخر را زد؟ تیم یحیی در عین حال که نمایش منظمی دارد، به بی‌نظمی اینچنینی تظاهر خواهد کرد. 
 
* صفر عدد بزرگی است!
«پورعلی‌گنجی مجوز بازی ندارد؛ فرجی جایگزین می‌شود. اسماعیلی‌فر آسیب می‌بیند؛ سیامک مهره جانشین است. فرجی مصدوم می‌شود؛ حنانوف جای او را می‌گیرد». اینها تغییراتی هستند که می‌توانند بهانه یا توجیه یک شکست و ناکامی باشند اما پرسپولیس امسال، پوست‌ کلفت‌تر از تیمی است که همیشه دیده‌ایم. 
پرسپولیس در تاریخش تنها ۳ بار هفته سوم را بدون گل خورده سپری کرده بود؛ حالا چهارمین بار است. ۲ مورد آخر با چنین عملکردی، منجر به قهرمانی شد و حالا این خط دفاعی، زنگ خطر را برای ساپینتو و مورایس به صدا درمی‌آورد. کنایه‌آمیز خواهد بود اگر مربیان میلیون دلاری و میلیون یورویی، مغلوب سرمربی داخلی پرسپولیس شوند. 
آخرین باری که پرسپولیس ۳ کلین‌شیت متوالی را ثبت کرد، ۲۷۰ روز پیش بود. حالا ۲ بازی در خانه، بهترین فرصت است که پرسپولیس به بهترین خط دفاعی تاریخش تبدیل شود؛ تیمی که تمرین می‌کند زهردارتر، فرصت‌طلب‌تر و بی‌رحم‌تر از همیشه باشد؛ این ۳ ویژگی مکمل خط دفاع مطمئن برای کسب جام قهرمانی است. 
 
* مشت و فریاد
پیروزی نخست به دست آمد اما یحیی خوب می‌داند این بردها جشنی نخواهد داشت. این پیروزی تنها یک نقطه روشن بود تا او کمی از فشار خارج شود. حالا که طلسم پیروزی در اراک شکسته، او چند ماموریت دیگر هم دارد: بازی گرفتن بهتر از ستاره‌های خط میانی، حفظ موقعیت خط دفاعی و آمادگی لوکادیا برای خط حمله. برای یحیی ناراحت‌کننده خواهد بود اگر مهاجم 80 هزار دلاری و تاجیک صنعت نفت آبادان، در مقابل ستاره میلیون دلاری تیمش در دومین بازی، دومین گل را هم بزند. 
اگر پرسپولیس آنطور که سرمربی‌اش می‌گوید، قصد قهرمانی دارد، باید به پیروزی عادت کند. به برد، برد و برد؛ نتیجه‌ای که اگر ۳ هفته متوالی به دست بیاید، تازه پرسپولیس را صاحب متوسط امتیازی تیم قهرمان خواهد کرد. 
 
* با فولاد‌ها و نکونام‌ها چه می‌کنید؟
یک سوال مهم: اگر تیمی آمد که به هر قیمتی یک امتیاز از شما بگیرد، چه برنامه‌ای خواهید داشت که به دروازه‌اش نزدیک شوید، موقعیت بسازید و گل بزنید؟ هیچ بعید نیست تیم‌های لیگ برتری مثل فولاد به آب و آتش بزنند تا پرسپولیس را متوقف کنند اما سوال اصلی این است: آیا تیم یحیی طور دیگری هم می‌تواند بازی کند؟ برخی تصور می‌کنند یحیی سبک واحدی دارد و تصور می‌کند یک استراتژی مشخص را باید در تمام مسابقات بر تمام حریفان غالب کند. این بزرگ‌ترین چالش یحیی گل‌محمدی خواهد بود اما اگر تیمی با این همه ستاره هجومی نتواند چنین کاری را بخوبی انجام دهد، علامت سوال بزرگی را روی ادعای قهرمانی‌اش خواهد دید. 
***
جلسه مدیران پرسپولیس با کاوه رضایی
بعد از به بن‌بست رسیدن تلاش‌ها برای حضور کاوه رضایی در استقلال، مدیران پرسپولیس با مدیربرنامه این بازیکن مذاکراتی کوتاه داشتند. ساعاتی پیش از دیدار این هفته پرسپولیس مقابل آلومینیوم در اراک، مدیربرنامه کاوه رضایی در جلسه‌ای با مدیران پرسپولیس حضور یافت و شرایط این انتقال احتمالی را مورد بررسی قرار داد. در شرایطی که بعد از جذب یورگن لوکادیا، باشگاه پرسپولیس طبق نظر یحیی گل‌محمدی برای تقویت خط هجومی به دنبال مهاجم دیگری نیز هست، آنها مذاکراتی را با کاوه رضایی برای انتقال به پرسپولیس داشتند. کاوه رضایی که بعد از چند فصل حضور در فوتبال بلژیک در این فصل عزم بازگشت به لیگ برتر را داشته، با بن‌بست در انتقال به استقلال مواجه شده است. پر بودن لیست استقلال باعث شده به احتمال نزدیک به یقین این انتقال تا نیم‌فصل نهایی نشود. کاوه رضایی که به امید حضور در جام‌جهانی و نمایشی موفق در لیگ برتر ایران قصد بازگشت به استقلال را داشت، اکنون باید در فرصت باقیمانده تصمیم مهمی اتخاذ کند و فرصت را بیش از این از دست ندهد. رضایی که پیش از این نیز در آستانه انتقال به پرسپولیس از ذوب‌آهن قرار داشت، با تغییر مسیر به استقلال، با پیراهن شماره 10 آبی‌پوشان سابقه گلزنی در داربی را نیز به کارنامه خود اضافه کرد. او در ادامه مسیر فوتبالی‌اش راهی اروپا شد و اکنون امیدوار به حضوری موفق در فوتبال ایران است اما شرایط استقلال او را در این هدف با مشکل مواجه کرده است. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس نیز به این انتقال (حضور کاوه رضایی در جمع سرخپوشان) رضایت داده و بدش نمی‌آید شاگرد سابقش در ذوب‌آهن را در کنار خود داشته باشد. با این حال نخستین جلسه طرفین با حضور مدیربرنامه کاوه رضایی در پرسپولیس بی‌نتیجه ماند و باید دید در ادامه چه شرایطی رخ خواهد داد. پرسپولیس البته به صورت موازی انتقال شیخ دیاباته به این باشگاه را هم دنبال می‌کند و همه چیز مهیای انتقال است. این مهاجم اهل مالی در آستانه تصمیم نهایی خود قرار دارد و باید دید در نهایت، مهاجم بعدی پرسپولیس، از بین کاوه رضایی و شیخ دیاباته کدام خواهد بود یا اینکه اصلا تصمیم دیگری گرفته خواهد شد. 

Page Generated in 0/0068 sec