printlogo


کد خبر: 252403تاریخ: 1401/6/6 00:00
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تأکید کرد
ضرورت توجه به مصرف داروهای گیاهی به جای آنتی‌بیو‌ها
بیست‌و‌سومین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران، هشتم تا دهم شهریور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود

توجه به چگونگی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کنار به روز شدن دانش پزشکی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و... موجب شده است دنیا با مشاهده مقاومت‌ها در برابر داروهای آنتی‌بیوتیک اقدامات لازم را به کار گیرد. در این باره رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست، درباره وضعیت کنترل عفونت‌های بیمارستانی در کشور توضیحاتی ارائه کرد. دکتر محمدتقی بیگ‌محمدی با بیان اینکه رشته و علم میکروب‌شناسی جزو علوم‌پایه‌ای است که با سلامت مردم عجین است، اظهار کرد: یکی از خروجی‌های این رشته ارتقای سلامت است، بنابراین اهمیت بیشتری نسبت به سایر رشته‌های علوم پایه دارد. وی افزود: بشر به صورت مداوم در حال استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست که تهدید جدی برای دنیا محسوب می‌شود، زیرا مقاومت آنتی‌بیوتیکی افزایش می‌یابد، یعنی دیگر داروهای آنتی‌بیوتیکی روی باکتری اثربخش نخواهند بود و این مساله مقابله با باکتری‌ها را سخت‌تر می‌کند. وی افزود: در کشور ما 50 درصد بیماران آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند که این آمار در خاورمیانه 30 تا 70 درصد است‌. بیگ‌محمدی تاکید کرد: تحویل داروهای آنتی‌بیوتیکی به افراد بدون تجویز پزشک ممنوع است اما متاسفانه شاهد تحویل بدون نسخه این داروها در داروخانه‌های کشور هستیم. به گفته رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک این است که باکتری‌های مفید روده را نیز از بین می‌برد و به همین دلیل است که بیمارانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند دچار عوارض گوارشی همچون اسهال می‌شوند. وی در پاسخ به سوال «وطن‌امروز» درباره اینکه چرا با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی در دنیا اقداماتی در راستای جایگزینی تدریجی داروهای آنتی‌بیوتیکی که بعضا سلامت بیمار را تهدید می‌کنند انجام نمی‌شود، گفت: البته یک زمانی پنی‌سیلین تاثیر بالایی در مقابله با عفونت‌ها داشت اما با توجه به مقاومت‌ در برابر این دارو اکنون نسل پنجم آنتی‌بیوتیک در این خانواده در دنیا ساخته شده است. به هر حال باید به سمت تولید آنتی‌بیوتیک‌های مناسب که کمترین چالش و اثر منفی را در بدن دارند رفت. می‌توان از گیا‌‌هان دارویی و دانش طب سنتی برای مقابله با بیماری‌ها استفاده کرد. به طور مثال مصرف عصاره گیاهان دارویی و عسل می‌تواند روش‌های درمانی جایگزین  آنتی‌بیوتیک باشد، البته همه کشورها دنبال راه‌هایی برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. 
در ادامه این نشست، دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران با اشاره به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و کاهش اثربخشی داروهای آنتی‌بیوتیک بر اثر این معضل اظهار کرد: در ایام کرونا، مصرف داروهای آنتی‌بیوتیکی نظیر آزیترومایسین افزایش یافت که تجویز و مصرف بی‌رویه این آنتی‌بیوتیک می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی این داروی ارزشمند در درمان بیماری‌های عفونی شود. در حال حاضر میزان مقاومت آنتی‌بیوتیکی در دسته آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف، به 70 درصد رسیده که آمار نگران‌کننده‌ای است و باید بیمارستان‌ها برای تجویز و مصرف این داروها، مدیریت درستی را اعمال کنند. 
در ادامه، مریم پورحاجی‌باقر، دبیر اجرایی بیست‌و‌سومین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران، هدف از این کنگره که هشتم تا دهم شهریورماه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود را ارتقای ارتباط میان متخصصان علوم پایه و علوم بالینی دانست و گفت: تبادل به‌روزترین دستاوردهای علمی- پژوهشی جمع کثیری از اساتید برجسته دانشگاهی، محققان و پژوهشگران داخلی و همچنین تعدادی از پژوهشگران صاحب‌نظر خارجی از کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، آمریکا، ایتالیا، بلژیک، سوئد، عمان، کانادا، هند و یونان در این حوزه انجام خواهد شد؛ در این رویداد بین‌المللی به محورهای گوناگونی همچون وضعیت درمان، واکسیناسیون و کنترل بیماری «کووید-19»، بررسی بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله بیماری آبله میمون، کنترل عفونت‌های بیمارستانی، نقش پروبیوتیک‌ها در بیماری‌های عفونی، وضعیت عفونت‌های ادراری، وضعیت بیماری سل در ایران و جهان و اهمیت سل مقاوم به درمان و... پرداخته می‌شود. 
مژده حاکمی والا دبیر علمی بیست‌‌و‌سومین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران نیز گفت: با شروع پاندمی کرونا، کنگره میکروب‌شناسی متوقف نشد و در ۲ سال گذشته کنگره را به صورت مجازی برگزار کردیم. وی گفت: ما پنل مخصوص مقاومت دارویی را در کنگره امسال داریم و از این طریق، دستاوردهای جدید دنیا با دانشمندان ایرانی مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد، همچنین یکسری کارگاه آموزشی نیز در کنگره امسال برای همکاران برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0064 sec