printlogo


کد خبر: 252405تاریخ: 1401/6/6 00:00
‌معاون اول رئیس‌جمهور برای بازدید از مرز‌های غربی به ایلام رفت
تسهیل امور برای زائران اربعین

سفر اربعین از طریق ناوگان اتوبوسی نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و براساس تصمیم مسؤولان، امسال فروش چارتری بلیت اتوبوس‌های اربعین ممنوع است. با این وجود، زائران به صورت گروهی هم می‌توانند به شهرهای مرزی سفر کنند. بنا بر این گزارش، سفر اربعین امسال متفاوت از زیارت‌های سال‌های پیش است، چرا که 2 سال است که زائران حسینی به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند به صورت پیاده راهی عراق شوند. توجه به این موضوع تا جایی است که معاون اول رئیس‌جمهور دیروز برای بازدید از مرزهای غربی راهی استان ایلام شد تا از نزدیک وضعیت زیرساخت‌های مرزی را برای سفری امن و کم‌هزینه برای زوار مورد بازبینی قرار دهد. 
محمد مخبر در این باره گفت: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در مرز خسروی، زوار اربعینی که به این مرز نزدیکند با مدیریت سفر از این مرز استفاده کنند. وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، پیاده‌روی اربعین چند سال تعطیل شده بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال انگیزه سفر برای زائران بالا باشد. مخبر افزود: مرز مهران در بحث تردد زوار سابقه طولانی در ایام اربعین دارد. خوشبختانه با تلاش‌های جهادی استاندار ایلام امکانات وسیع و زیرساخت‌های مناسبی در این مرز فراهم شد، هر چند هنوز کاستی‌هایی وجود دارد که تلاش می‌شود تا قبل از اربعین برطرف شود. وی با بیان اینکه اربعین اساسا یک کار و حرکت مردمی است، اظهار داشت: دولت و تشکلات حکومتی باید با تمام امکانات ستاد اربعین را کمک و همراهی کنند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، پیاده‌روی اربعین چند سال تعطیل شده بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال انگیزه سفر برای زائران بالا باشد. وی عنوان کرد: زیارت اربعین همانند زیارت حج برای مردم از ارزش بالایی برخوردار است، بنابراین مسؤولان موظفند امکانات لازم را برای تسهیل تردد در اختیار زائران قرار دهند. مخبر گفت: تاکید رئیس‌جمهور بر سفر ارزان و ایمن است. 
 
* زیارت اربعین از طریق راه‌های زمینی و هوایی
برای زیارت اربعین راه‌های مختلفی از جمله هوایی و زمینی وجود دارد که بر اساس آخرین ثبت‌نام‌ها در سامانه سماح، بیش از ۹۵ درصد زائران به صورت زمینی و از طریق پایانه‌های مرزی به عتبات مشرف می‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از زائران نسبت به افزایش هزینه‌های بلیت اتوبوس‌ها نگران بوده و خواستار نظارت جدی بر آن هستند. در این بین برخی با خودروی شخصی و برخی دیگر از طریق ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از جمله اتوبوس و قطار به سوی شهرهای مرزی می‌روند که به منظور رفاه زائران، خدمات مختلفی در مرزها پیش‌بینی شده است. البته امسال کاپوتاژ خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها به عراق از ۱۱ تا ۲۹ شهریورماه ممنوع است. جواد هدایتی، عضو کمیته حمل‌و‌نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امکانات مناسب در پایانه‌های مرزی تدارک دیده‌ شده است، می‌گوید: برای سهولت تردد زائران سعی کردیم تا امکانات جاده‌ای را نیز تقویت و حتی تابلوهای راهنما برای زائران آماده کنیم. امسال با توجه به پیش‌بینی تشرف بیش از 5 میلیون ایرانی به زیارت اربعین، ۶ مرز برای خروج زائران پیش‌بینی شده و گیت‌ها در پایانه‌های مرزی نیز افزایش یافته است.

Page Generated in 0/0132 sec