printlogo


کد خبر: 252409تاریخ: 1401/6/6 00:00
سخنگوی شورای نگهبان از برطرف شدن اکثر ایرادات قانونی طرح شفافیت قوای سه‌گانه خبر داد
چراغ سبز به اصلاحات مجلس

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اکثر ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، برطرف شد، گفت: با این حال هنوز چند ایراد بر این طرح باقی است. به گزارش «وطن‌امروز»، به نظر می‌رسد پرونده پربسامد و پرحاشیه شفافیت قوای سه‌گانه سرانجام به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود. تصویب طرح شفافیت مهم‌ترین پرونده سیاسی مجلس یازدهم بود؛ طرحی که ابتدا بنا بود در چارچوب قانون شفافیت آرا پی گرفته شود اما به‌رغم رای اکثریت مجلس به علت عدم نصاب دوسوم آرای موافق در سال99 به بن‌بست خورد. با این حال عدم تصویب شفافیت آرای نمایندگان پرونده شفافیت را نبست تا سرانجام با پیگیری نمایندگان طرحی جامع‌تر که فراتر از آرای نمایندگان، قوای سه‌گانه را در بر می‌گرفت در دستور کار بهارستان قرار گرفت. بر همین اساس طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها اردیبهشت سال جاری با ۱۸۳ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع به تصویب نمایندگان مردم رسید؛ طرحی که با توجه به دایره گسترده شمولش نسبت به دستگاه‌های اجرایی، قانونگذاری و قضایی می‌توانست فصل جدیدی از حکمرانی شفاف را سامان بخشد. با این حال این طرح پس از تصویب با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و این شورا ایرادات حقوقی فراوانی را به آن وارد دانست تا بار دیگر اما و اگرهایی برای سرانجام این طرح مطرح شود. عزم بهارستان برای تصویب این طرح و عمل به وعده انتخاباتی طیف غالب نمایندگان باعث شد کارگروه بررسی طرح شفافیت شکل گرفته و برای رفع ایرادات قانونی طرح وارد عمل شود. اوایل مرداد بود که رئیس این کارگروه از برگزاری ۴ نشست مشورتی کارگروه با برخی حقوقدانان و کارشناسان شورای نگهبان خبر داد و گفت: متن نهایی کمیسیون برای ارجاع به صحن آماده شده و در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفته است. 
پیگیری‌های مجلس برای به سرانجام رساندن این طرح تقریبا جواب داد و روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اعلام کرد: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در جلسه روز چهارشنبه گذشته شورای نگهبان بررسی شد و با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، اکثر ایرادات این طرح برطرف شد اما هنوز چند ایراد باقی مانده است. هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه، تنها ۳ - ۲ مورد است، افزود: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی به این طرح گرفته بود و اخیرا هم نامه‌ای به ما دادند و در این نامه آمده است که اکثر ایرادات آنان همچنان به قوت خود باقی است. ما این ایرادات را به مجلس ارسال می‌کنیم تا اصلاح شود. وی تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی در جلسه شورای نگهبان بررسی شد که اکثر ایرادات و ابهامات ما برطرف شده و فقط چند ایراد باقی مانده است. 
با توضیحات طحان‌نظیف مبنی بر رفع عمده ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه می‌توان امید داشت در کوتاه‌مدت جامعه شاهد تبدیل شدن این طرح به قانون باشد. 
 
* امید شورای نگهبان به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم با قانون جدید انتخابات
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای اصلاح قانون انتخابات، بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات از جمله مطالبات همیشگی ما بوده است. طحان‌نظیف با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات است، تصریح کرد: بنده بارها عرض کردم که این سیاست‌ها هم برای آسیب‌شناسی انتخابات و هم برای رفع آسیب‌ها، راهکارهایی را پیشنهاد کرده است. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ۶ سال از تصویب سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد و مقام معظم رهبری هم در دیدار نمایندگان در این زمینه تاکید داشتند. وی با اشاره به بررسی طرحی در این زمینه در کمیسیون شوراهای مجلس، گفت: طبیعتا ما بعد از بررسی و تصویب این طرح در کمیسیون و صحن علنی مجلس، نسبت به آن اظهارنظر خواهیم کرد. طحان‌نظیف اظهار داشت: این موضوع دغدغه ما بوده، با این حال ما با دولتمردان در این زمینه جلسه‌ای نداشتیم و چیزی مطرح نبوده و بنده هم از رسانه‌ها فهمیدم که وزیر کشور گفته است روی لایحه جامع انتخابات کار می‌کنند. سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته بنده فکر می‌کنم مجلس مقداری در این مباحث جلوتر باشد. ما پیش‌تر هم گفته‌ایم بسیار علاقه‌مندیم که ان‌شاءالله سال آینده انتخابات مجلس را با قانون جدید و به‌روز‌رسانی شده برگزار کنیم. 

Page Generated in 0/0275 sec