printlogo


کد خبر: 252435تاریخ: 1401/6/7 00:00
دور دنیا

دیدار هیأتی از جنبش حماس با سیدحسن نصرالله
حزب‌الله لبنان از دیدار دبیرکل این جنبش با هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی حماس خبر داد. به گزارش پایگاه خبری العهد، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش دیروز با «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «خلیل الحیه» و «اسامه حمدان» از رهبران دیگر حماس دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق این بیانیه، نصرالله و رهبران حماس در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و میدانی در فلسطین و لبنان و همچنین منطقه را مورد بررسی قرار دادند. ۲ طرف در این دیدار درباره درگیری‌های اخیر میان فلسطینی‌ها در نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی نیز گفت‌وگو کردند. نصرالله و رهبران حماس در ادامه به تغییرات احتمالی اوضاع در منطقه در نتیجه تحولات فعلی پرداختند. 
***
تحرکات نظامی چین تایوان را نگران کرد
مقامات تایوان در بحبوحه تشدید تنش‌ها در منطقه اعلام کرده‌اند تحرکات نظامی چین در نزدیکی این جزیره ادامه دارد. به گزارش منابع رسانه‌ای، وزارت دفاع این جزیره از حضور پررنگ هواپیماها و کشتی‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان خبر داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه اعلام کرد فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان ادامه دارد و این وزارتخانه دیروز ۲۳ هواپیمای چینی و ۸ کشتی چینی را در اطراف تایوان شناسایی کرد. بنا بر اعلام وزارت دفاع تایوان، ۷ فروند هواپیمای چین از خط میانی تنگه تایوان که به طور معمول به عنوان یک مانع غیررسمی بین ۲ طرف عمل می‌کند، عبور کرده‌اند. روایت تایوان درباره تحرکات نظامی چین در نزدیکی این جزیره در شرایطی مطرح شده که دیروز ۲ کشتی‌ جنگی آمریکایی در اقدامی تنش‌زا از تنگه تایوان عبور کردند. عبور این دو کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان، واکنش هشدار‌آمیز چین را به دنبال داشت و ارتش این کشور ضمن اعلام رصد فعالیت‌های کشتی‌های نظامی آمریکایی، از آمادگی خود برای پاسخگویی به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز خبر داد. تحرکات نظامی چین در نزدیکی تایوان در شرایطی خبرساز شده که به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر مقامات واشنگتن به تایوان، پکن با برگزاری رزمایش نظامی به این اقدامات پاسخ داد. 
***
تلاش ناتو برای گسترش فعالیت‌های خود در قطب شمال
قطب شمال به چند دلیل در کانون توجه قدرت‌های بزرگ دنیا قرار گرفته است. به گزارش روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، تغییرات آب و هوایی مسیرهای حمل‌و‌نقل را باز می‌کند. روسیه در حال گسترش فعالیت‌های نظامی خود در این منطقه است و چین نیز به قطب شمال علاقه‌مند است. با توجه به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در منطقه اطراف قطب شمال، ایالات‌متحده آمریکا و ناتو نیز می‌خواهند در این منطقه فعال‌تر شوند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این باره به روزنامه «دی ولت» آلمان گفت: ناتو باید حضور خود را در قطب شمال افزایش دهد. مسکو در حال بازگشایی پایگاه‌های دوران شوروی و استقرار سلاح‌های جدید و پیشرفته مانند موشک‌های مافوق صوت در آنجاست. چین نیز علاقه فزاینده‌ای به قطب شمال نشان می‌دهد. قطب شمال جزو کشورهای مختلف از جمله ایالات‌متحده آمریکا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، کانادا، نروژ، سوئد و روسیه است. واشنگتن روز جمعه اعلام کرد نخستین نماینده ویژه خود در قطب شمال را برای پیشبرد منافع آمریکا و همکاری با متحدان و شرکای خود در قطب شمال منصوب می‌کند. البته سنای آمریکا هنوز باید این طرح را تایید کند. از دیدگاه استولتنبرگ، قطب شمال برای ناتو از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. به گفته وی، منطقه قطب شمال ارتباط حیاتی بین آمریکای شمالی و اروپاست و در عین حال کوتاه‌ترین فاصله بین آمریکای شمالی و روسیه را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، قطب شمال در نتیجه گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخ‌ها برای کشتیرانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دبیرکل ناتو در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد ائتلاف دفاعی ابتدا روی هواپیماهای شناسایی دریایی سرمایه‌گذاری می‌کند تا تصویر روشنی از آنچه در شمال دور می‌گذرد به دست آورد. وی افزود: اما ما به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد. 
***
افزایش شمار جان‌باختگان سیل پاکستان به 1000 نفر
مقامات سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان می‌گویند تعداد قربانیان سیل در سراسر این کشور به 1033 نفر رسیده است. در حالی که تعداد تلفات از 1000 نفر فراتر رفته، انتظار می‌رود در مناطق سیل‌زده بارش باران بیشتر شود. سیل‌های ناشی از باران‌های موسمی «بیش از حد نرمال» همچنان در سراسر پاکستان ویرانی به بار می‌آورد و شهرها و روستاهای مختلف را زیر آب می‌برد و از اواسط ژوئن حدود 1000 قربانی گرفته است. بر اساس آمار طی روزهای گذشته حدود 982 نفر جان خود را از دست داده و 1456 نفر نیز مصدوم شده بودند، همچنین 802 هزار و 583 دام تلف شده و 682 هزار و 139 خانه بر اثر سیل و بارندگی فرو ریخته است. تاکنون 498 هزار و 833 نفر مجبور به زندگی در کمپ‌های امدادی شده‌اند که توسط دولت ایجاد شده و 48 هزار و 931 نفر نیز نجات یافته‌اند. سیل‌های ناگهانی تا 27 آگوست 5.7 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است. اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA) در آخرین به روز‌رسانی خود اعلام کرده سیلاب تاکنون در سراسر این کشور جان بیش از 1033 نفر را گرفته است. 

Page Generated in 0/0051 sec