printlogo


کد خبر: 252436تاریخ: 1401/6/7 00:00
بر اساس نتایج نظرسنجی اندیشکده واشنگتن، دوسوم مردم کشورهای عربستان،امارات و بحرین نگاه منفی به توافقنامه سازش با صهیونیست‌ها دارند
سازشکاران و جنایتکاران به پایان خط رسیده‌اند؟

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ کشورهای امارات و بحرین در حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با اسرائیل توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط موسوم به «آبراهام» را امضا کردند. چندی بعد 2 کشور مغرب و سودان نیز به این جمع پیوستند. در حالی که مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در تدارک برگزاری دومین سالگرد امضای این توافق و برگزاری نشست سران کشورهای امضا‌کننده این توافق هستند، نشانه‌های زیادی ظهور یافته که حاکی از پایان ماه عسل روابط تل‌آویو و کشورهای سازشکار است. روزنامه رأی‌الیوم، با محور قرار دادن این امر نوشت: «رسانه‌های عبری این روزها «دستاورد تاریخی» تل‌آویو در امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی با امارات، بحرین، مغرب و سودان را که به توافق آبراهام معروف شده، جشن می‌گیرند و تاکید دارند اسرائیل بدون خستگی و با حمایت آمریکا به دنبال الحاق سایر کشورهای عربی به توافقنامه‌های عادی‌سازی و صلح با هدف ایجاد خاورمیانه‌ای جدید است؛ همان‌طور که روزنامه یدیعوت آحارانوت به نقل از تریبون‌های بلندپایه سیاسی در تل‌آویو بر آن صحه می‌گذارد». 
اما از سوی دیگر، پس از آنکه وزارت خارجه امارات این هفته اعلام کرد طی روزهای آینده سفیر امارات به ایران اعزام خواهد شد - در حالی که امارات از سال ۲۰۱۶ در ایران سفیر نداشت- روزنامه صهیونیستی «ماکور ریشون» نوشت «مئیر بن شبات» رئیس سابق شورای امنیت قومی اسرائیل هشدار داد امضای توافق هسته‌ای با ایران، توافق‌ آبراهام را به طور جدی به خطر می‌اندازد و بازگشت به توافق هسته‌ای، عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس را بی‌ثبات و متزلزل می‌کند. بن‌شبات همچنین در پژوهشی که در وب‌سایت مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه تل‌آویو منتشر شد، از اینکه توافق آبراهام پس از ۲ سال، اجماع زیادی در داخل رژیم صهیونیستی کسب کرده، ابراز خوشحالی کرد و افزود: امضای یک توافق صلح آسان نیست. امضای آن مانند ازدواج، آغاز یک مراسم است و نتیجه آن در روزها و سال‌های بعد روشن می‌شود. ساختن یک زندگی مشترک مستلزم تعامل با آن و همزیستی است. بر این اساس این امر مستلزم سرمایه‌گذاری، ابتکار، خلاقیت و به روزرسانی مداوم است، زیرا هر موفقیتی باعث تعمیق اعتماد و مشارکت و همراهی با آن و ایمان به راه درست می‌شود. بر اساس نتایج نظرسنجی اندیشکده واشنگتن، با وجود افزایش تعداد عرب‌های خلیج‌فارس که اکنون توافق آبراهام را رد می‌کنند، هنوز صداهای ضعیفی نیز وجود دارند که موافق برقراری روابط با اسرائیلی‌ها هستند. درصد افرادی که به عادی‌سازی در عربستان سعودی، بحرین و امارات مثبت نگاه می‌کنند، طی سال گذشته کاهش یافته است، زیرا دوسوم شهروندان در کشورهای فوق‌الذکر پس از کمتر از ۲ سال به توافق آبراهام نگاه نامطلوب دارند. این اندیشکده با اشاره به خوشبینی نسبی درصد زیادی از اماراتی‌ها، بحرینی‌ها، سعودی‌ها و حتی برخی مصری‌ها در ماه‌های نخست پس از اعلام توافقنامه‌های آبراهام نوشت در رویکردهای فعلی این افراد تناقض‌هایی وجود دارد. وقتی رویکردها درباره این توافقنامه‌ها برای نخستین‌بار در نوامبر ۲۰۲۰ بررسی شد، نگرش‌ها در امارات و بحرین بین دیدگاه‌های مثبت و منفی درباره این توافق تقسیم می‌شد. غیر از اتباع کشورهای امضاکننده این توافق، ۴۰ درصد سعودی‌ها و قطری‌ها در آن زمان از این توافقنامه‌ها حمایت کردند اما در حال حاضر درصد کسانی که به این توافق نظر مثبت دارند، در عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی بین ۱۹ تا ۲۵ درصد است. «آرییل کهانا» نویسنده روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز چندی پیش از پایان ماه عسل روابط بین تل‌آویو و ابوظبی پس از عادی‌سازی روابط بین آنها خبر داد و نوشت: «طرفین امروز از روابط دوجانبه اظهار رضایتمندی بسیار می‌کنند اما پس از ۲ سال از آغاز عادی‌سازی، اکنون طرفین در عمل با واقعیت پیچیده‌ای مواجهند».

Page Generated in 0/0056 sec