printlogo


کد خبر: 252451تاریخ: 1401/6/7 00:00
تکمیل واکسیناسیون و خودمراقبتی در آستانه ورود به فصل سرما و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ضروری است
دوز یادآور؛ حاشیه امن سلامت
وزیر بهداشت: مجوز استخدام ۲ هزار بهورز برای تقویت شبکه بهداشت صادر شد

گروه اجتماعی: با آنکه آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور تا حدی کاهش یافته و التهاب این بیماری خطرناک به نسبت ماه گذشته فروکش کرده است اما کارشناسان بهداشت معتقدند همچنان این بیماری مرموز را نباید دست‌کم گرفت، بویژه که در حال ورود به فصول سرد سال و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم. به گزارش «وطن‌امروز»، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور در کنار خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه مبارزه با بیماری کروناست که معلوم نیست در آینده با چه سویه‌ای دوباره ظاهر شود، چرا که این بیماری ناشناخته هر از چندگاهی با ماهیتی جدید سلامت بشر را تهدید می‌کند. در این باره بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تزریق واکسن یادآور را به همه مردم توصیه می‌کنیم، عوارض احتمالی تزریق دوز یادآور واکسن کرونا را شایعه دانست و گفت: پزشکان و اساتید برجسته دانشگاه‌ها که در کمیته علمی وزارت بهداشت حضور دارند بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا تاکید دارند. عین‌اللهی در ادامه یادآور شد: بزودی وارد فصل سرما می‌شویم و به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تاکید داریم که حتما دوز یادآور تزریق شود تا برای مردم حاشیه امن سلامت به وجود آید. وزیر بهداشت ضمن اعلام دستاوردهای این وزارتخانه طی یک سال اخیر با اشاره به اینکه ۶ مرکز تولید واکسن در ایران مشغول فعالیت است، تصریح کرد: ۵۰ میلیون دوز واکسن ذخیره در ایران وجود دارد و مراکز تولیدی ما اکنون آماده صادرات واکسن کرونا هستند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از صادرات واکسن ایرانی به ونزوئلا خبر داد و گفت: به کشورهای آفریقایی هم اعلام کردیم آمادگی صادرات واکسن را داریم. عین‌اللهی با اشاره به افزایش تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی گفت: 10 هزار و 800 تخت به 79 مرکز درمانی در کشور اضافه شده است و در تلاش هستیم کارها را به شکل زیرساختی انجام دهیم. وی گفت: امروز امکانی به وجود آمده که از این پس هر نوع ویروس و میکروبی در دنیا پدید آید، واکسن آن در کشور به راحتی تولید خواهد شد. عین‌اللهی خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که نهادهای UN (نهادهای سازمان ملل متحد در ایران) ارائه کرده‌اند، جمهوری اسلامی جزو 6 کشور برتر در مبارزه با کروناست و در ملاقاتی که بنده در ژنو با برخی وزرای بهداشت کشورهای مختلف داشتم، آنها بر عملکرد موفق جمهوری اسلامی در کنترل کرونا اذعان داشتند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موج هفتم کرونا بخوبی کنترل شد، گفت: در کرونا ۳ موج ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر داریم که امروز شاهد کاهش چشمگیر در بخش ابتلا و بستری هستیم و خوشبختانه موج مرگ‌و‌میر نیز در حال فروکش است و امیدواریم مردم قهرمان ایران دیگر شاهد چنین مصائبی نباشند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ۶ میلیون نفر بیمه رایگان شدند، تصریح کرد: تا وقتی بیمه‌ها مکانیزه نشوند اثربخشی نخواهند داشت. به همین دلیل نسخه الکترونیک اجرایی شد و اکنون ۹۸ درصد نسخه‌ها الکترونیک شده‌اند و این می‌تواند تضمینی برای ارائه مناسب خدمات به همه مردم باشد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چون ما احتمال می‌دادیم اگر طرح دارویار از قبل اعلام شود شاهد احتکار دارو خواهیم بود، بدون اعلام قبلی و شبانه این طرح را اجرایی کردیم و به صورت کاملا موفق انجام شد. 
 
* صدور مجوز استخدام ۲ هزار بهورز
وی ادامه داد: 245 طرح بهداشتی را در زیربنای بیش از 108 هزار مترمربع در دستور کار داریم که 5 هزار و 500 پروژه را تا پایان سال تمام می‌کنیم و از این تعداد 4 هزار و 600 پروژه عمدتا بهداشتی هستند. وزیر بهداشت گفت: همچنین ۶۷ هزار نفر در رده‌های مختلف نظام سلامت تبدیل وضعیت شدند و مجوز استخدام 2 هزار بهورز در راستای تقویت شبکه بهداشتی و درمانی نیز داده شده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از افتخارات ما بهورزان هستند و از آنجا که بهورزان از نیروهای بومی هستند که در شبکه‌ها و خانه‌های بهداشت به مردم خدمت می‌کنند، باید مورد توجه قرار گیرند. سیاست ما بومی‌گزینی این نیروهاست. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تلاش‌ها و رشادت‌های کادر درمان و پزشکی کشور در کنترل و مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: سال گذشته در همین تاریخ در اوج بیماری کرونا قرار داشتیم به گونه‌ای که روزانه 50 هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند و 8 هزار بیمار بدحال و بیش از 700 مورد مرگ‌و‌میر در کشور داشتیم. وی با اشاره به 300 شهید مدافع سلامت، افزود: وقتی در اوایل شروع به کار دولت سیزدهم خدمت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسیدیم، ایشان تاکید فرمودند که نخستین و فوری‌ترین خواسته از دولت سیزدهم مهار کروناست و تا کرونا مهار نشود اقتصاد و کار و زندگی مردم راه نمی‌افتد. وی خاطرنشان کرد: با تلاش و هماهنگی‌ که نه فقط در بخش وزارت بهداشت، بلکه توسط رئیس‌جمهور محترم، معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت امور خارجه، وزارت راه‌‌و‌شهرسازی و هلال‌احمر صورت گرفت، همان هفته اول آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۰ میلیون واکسن به کشور وارد شد. عین‌اللهی در ادامه به تعرفه خدمات پرستاری اشاره کرد و اظهار داشت: تعرفه پرستاری پس از ۱۵ سال به تصویب هیات دولت رسید که آخر شهریور اجرایی می‌شود و از ابتدای سال ما همه پرداختی‌ها را انجام خواهیم داد. 
 
* ۴۴ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کووید جان باختند
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۶۹۳ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۴۴ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه 6 شهریور، ۱۶۹۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۹۸ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۴۴ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۳ هزار و ۷۲۸ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۷۷ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۶۳۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۶۵۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۷۵ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۷۸ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸ هزار و ۸۱۱ دوز رسید. در شبانه‌روز یادشده ۶۵ هزار و ۵۷۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. همچنین در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 
 

Page Generated in 0/0058 sec