printlogo


کد خبر: 252460تاریخ: 1401/6/7 00:00
اخبار

* بسته کنترل تورم دولت اجرا می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به افزایش ۵ برابری درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۱، گفت: واقعا امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. 
سیداحسان خاندوزی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در دولت قبل بی‌انضباطی‌های نظام مالی و بودجه‌ای اثر خود را در اقتصاد بویژه سفره مردم گذاشته بود؛ در واقع اثرات کرونا و گره زدن اقتصاد به موضوع برجام و سردرگمی برجام، عملا موجب بی‌تصمیمی در بسیاری از سیاست‌ها شده بود به طوری که فعالان اقتصادی چشم‌اندازی نداشتند که چگونه برنامه اقتصادی خود را ارائه دهند. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت سیزدهم تدابیری برای ثبات اقتصادی و حل چالش‌های اقتصادی در بلندمدت اندیشید و رشد اقتصادی در ۳ ماهه نخست در دولت تصویب و این به نخستین مصوبه اقتصادی تبدیل شد. علاوه بر این تلاش شد در مواجهه با کارآفرینان و صادرکنندگان، مسائل حوزه تولید و عدالت منطقه‌ای را برای استان‌هایی مدنظر قرار دهیم که از آنان غفلت شده بود. خاندوزی افزود: درآمد صادرات نفت هم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبلش به ۱۱ برابر رسید و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۵ برابر خود نسبت به سال گذشته رسیده است. وی در ارتباط با حجم تجارت خارجی اظهار کرد: از شهریور سال گذشته تا پایان بهار ۱۴۰۱ حجم تجارت خارجی کشور 92.6 میلیارد دلار است که ۲۲ میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد. صادرات کالاها به ۲۶ میلیارد دلار رسید. 
وزیر اقتصاد گفت:‌ بسته کوتاه‌مدت کنترل تورم توسط وزارتخانه‌های مختلف برای ادامه روند کاهشی قیمت‌ها آماده می‌شود. 
احسان خاندوزی دیروز اظهار داشت:‌ هر کدام از وزارتخانه‌ها در راستای بسته کوتاه‌مدت کنترل تورم اقدامات و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و این برنامه‌ها تا پایان سال 1401 اجرایی می‌شود. 
وزیر اقتصاد گفت:‌ در این راستا مرکزیت این بسته مدیریت نقدینگی توسط بانک مرکزی است، علاوه بر آن سقف ترازنامه برای شبکه‌های بانکی اعلام می‌شود و نیز سیاست کنترل نوسانات ارز پیگیری جدی خواهد شد. به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه هم مکلف شده سخت‌گیری‌هایی برای کاهش کسری بودجه و ایجاد انضباط مالی انجام دهد. خاندوزی تصریح کرد:‌ جلسات نظارتی برای بسته کنترل تورم و نیز برنامه‌های کوتاه‌مدت وزرا توسط معاون اول رئیس‌‌جمهور انجام می‌شود. وزیر اقتصاد همچنین گفت: روند کاهشی قیمت‌ها از یک ماه گذشته آغاز شده و با اجرای بسته کنترل تورم روند کاهنده‌ بیشتری را شاهد خواهیم بود. 
***
تسویه ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت در ۵ ماه ابتدای سال
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای پیشرفت اقتصادی کشور برنامه‌های مدونی تدوین شده است، گفت: نیل به اهداف برنامه ۵ ساله هفتم توسعه و دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی نیازمند جهش بزرگ در سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خارجی است. 
محمد جعفری با اشاره به نقش تصمیم‌سازی سازمان برنامه و بودجه برای دولت گفت: در ماه‌های اخیر اتفاق خوبی در حوزه اقتصاد کلان افتاده و منابع دولت نسبت به گذشته علاوه بر افزایش‏، قابل دسترس‌تر شده است. 
وی افزود: با وجود افزایش حدود ۲ برابری قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی، سازمان برنامه و بودجه طرحی را دنبال کرده که باعث شده تورم چندین برابری بر مردم تحمیل نشود. جعفری درباره تسویه اوراق بدهی دولت تصریح کرد: دولت در 5 ماهه اول امسال 51 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کرده که 342 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است. این اقدامات موجب کاهش نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی شده به طوری که پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند 5 ماهه گذشته، نرخ رشد پایه پولی در پایان سال با کاهش 10 درصدی به حدود 20 درصد برسد. وی تاکید کرد: نرخ رشد نقدینگی و تورم نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت. اگرچه کاهش تورم به معنای ارزان شدن نیست اما سرعت گران شدن کاهش یافته و با افزایش تولید و درآمد سرانه، ارزان شدن برای مردم ملموس خواهد شد. 
***
زمستان امسال با کسری گاز مواجهیم
وزیر نفت با بیان اینکه «قطعا امسال هم با کسری گاز در زمستان مواجه هستیم»، گفت: در شروع دولت با ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز کسری گاز مواجه بودیم که این مساله به‌ خاطر عدم سرمایه‌گذاری کافی در سال‌های گذشته بود. جواد اوجی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی اظهار داشت: امروز بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی و گازرسانی به صنایع افتتاح شد و بیش از 5 هزار میلیارد تومان شروع عملیات اجرایی گازرسانی شهری، روستایی و صنایع انجام گرفت. وی افزود: هر صنعتی که گازرسانی شود، اشتغال‌زایی و درآمدزایی به دنبال دارد. وزیر نفت خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه‌کاره بسیاری در مجموعه وزارت نفت داریم که ما در همان ماه اول فعالیت دولت، این پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم و تکمیل طرح‌های گازرسانی و افزایش ظرفیت تولید گاز در اولویت ما قرار گرفت. وی ادامه داد: در شروع دولت با 250 میلیون مترمکعب کسری گاز در روز مواجه بودیم که این مساله به ‌خاطر عدم سرمایه‌گذاری کافی در سال‌های گذشته بود. طبق برآوردی که انجام دادیم در 8 سال برای تأمین امنیت انرژی کشور و افزایش ظرفیت درآمدزایی ارزی نیاز به 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت و گاز داریم. اوجی با بیان اینکه «قطعا امسال هم با کسری گاز در زمستان مواجه هستیم»، گفت: تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی، شرایط تأمین گاز زمستان را مدیریت کنیم که در این زمینه اتفاق مهمی که در حال وقوع است، بهره‌برداری از بخش اول فاز 11 پارس‌جنوبی به ظرفیت 10 تا 11 میلیون مترمکعب در زمستان امسال است که با انجام ابتکاراتی در شرکت ملی نفت در زمستان سال جاری شاهد شکستن طلسم فاز 11 پارس‌جنوبی بعد از 20 سال خواهیم بود. 

Page Generated in 0/0061 sec