printlogo


کد خبر: 252466تاریخ: 1401/6/7 00:00
اخبار

در جلسه سران قوا مورد تأکید قرار گرفت
تشکیل کارگروه مشترک برای رصد شاخص‌های مهم در برنامه هفتم توسعه
سران قوا پیگیری رصد برخی شاخص‌های مهم در برنامه هفتم توسعه را به کارگروه مشترک دولت و مجلس سپردند. در جلسه روز گذشته سران ۳ قوه که به میزبانی رئیس‌جمهور تشکیل شد، موضوع توجه و رصد برخی شاخص‌های مهم توسعه در برنامه هفتم مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این مساله با تشکیل کارگروه مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت، پیگیری شود. در این نشست همچنین سران ۳ قوه تاکید کردند بررسی گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی صرفا در صلاحیت قوه ‌قضائیه است و تا پیش از رسیدگی به این گزارش‌ها در محاکم صالح قضایی، لازم است از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره آنها خودداری شود. 
***
توضیح سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره مذاکرات ایران و عربستان
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه گفت: با میانجی‌گری دولت عراق، بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی ۵ دور مذاکره برگزار شد. عربستان به صورت یکجانبه روابط خودش را با ایران قطع کرد و این به همکاری‌هایی که بین ملت ایران و عربستان به عنوان 2 ملت مسلمان وجود داشت آسیب زد. وی افزود: در تمام این مدت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آماده‌ایم مجددا روابط دوجانبه را از سر بگیریم و مسائل‌مان را در فضای گفت‌وگوی دوجانبه پیگیری کنیم ولی عربستان تا مدتی با این مساله همراهی نداشت و در نهایت با تغییر موضعی که صورت دادند، اعلام آمادگی کردند که این مذاکرات از طریق میانجی‌گری آغاز شود. عمویی با بیان اینکه هدف اصلی مذاکرات احیای روابط دوجانبه و در نهایت بازگشایی سفارتخانه‌هاست، اظهار کرد: برای این مسیر گام‌های اجرایی طراحی شده و طرفین نظرات خودشان را درباره مسائل دوجانبه مطرح کردند. برای گام‌های اجرایی این موضوع، مسیری تعیین شده که با پایان این مسیر و به نتیجه رسیدن آن، شاهد گفت‌وگوی دیپلماتیک ۲ کشور ایران و عربستان خواهیم بود. وی ادامه داد: مسیری که در نهایت دنبال می‌شود، بازگشایی سفارتخانه‌هاست؛ البته ما نسبت به برخی مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی عربستان انتقادهایی داریم و این را در مذاکرات نیز مطرح کردیم ولی این را نافی همکاری و وجود رابطه دوجانبه بین ۲ ملت مسلمان نمی‌دانیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: ما فکر می‌کنیم روابط دوجانبه می‌تواند کمک کند تا در مسیر کم کردن اثر نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه و خنثی کردن بخشی از نقشه‌های صهیونیست‌ها در منطقه گام‌هایی را برداریم. 
***
سخنگوی دولت: 
رئیس‌جمهور تصمیمی برای تغییر کابینه ندارد
سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور هیچ تصمیمی برای تغییر در کابینه ندارد و وزرای اقتصادی دولت هم هیچ تغییری نمی‌کنند. «علی بهادری‌جهرمی» روز یکشنبه این اظهارات را بیان کرد و درباره جمع‌بندی دولت در رابطه با یارانه‌های نقدی و کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: جمع‌بندی حوزه یارانه از ابتدا به طور کامل مشخص بوده و مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرده است که یارانه را به‌ صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد و این بسیار روشن و مشهود بود و مسیر دولت از ابتدا همین بوده و اعلام شده است. 
سخنگوی دولت گفت: هر زمان زیرساخت‌های لازم به‌ صورت ۱۰۰ درصد فراهم شود و امکان اجرایی داشته باشد، دولت مکلف به اجرای قانون است، بنابراین تا زمانی که نظر قانون بر کالابرگ است دولت باید این کار را انجام دهد. رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: زمانی که زیرساخت‌های لازم وجود نداشته باشد به طور طبیعی راهی جز پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد و تا زمانی که زیرساخت‌ها ایجاد و تکمیل نشود و قابلیت بهره‌برداری نداشته باشد شیوه پرداخت یارانه نقدی تداوم دارد. 
***
باقری در دیدار همتای قطری: 
فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ای است
علی باقری با «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» معاون منطقه‌ای وزارت خارجه قطر و هیات همراه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه به تجربه موفق یک سال اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران در سیاست حسن همسایگی اشاره و تصریح کرد: گام دوم در سیاست همسایگی، ارتقای همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای است. باقری بر شتاب‌گیری روابط ممتاز تهران- دوحه بویژه در یک سال اخیر تاکید کرد و اظهار داشت: از نقش‌آفرینی مؤثر قطر در پیشبرد گام دوم سیاست حسن همسایگی ایران و ارتقای همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای استقبال می‌کنیم. 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اهتمام به موضوع فلسطین را وظیفه انسانی و اسلامی همه کشورهای منطقه برشمرد و تصریح کرد: پایداری هر ترتیبات منطقه‌ای در گرو استیفای حقوق ملت فلسطین است. باقری در این دیدار به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای محو فلسطین از جغرافیای سیاسی منطقه و جهان هم گریزی زد و گفت: فلسطین کلید ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ای است، از این رو هر ابتکاری که به حقوق ملت فلسطین بی‌توجه باشد، عامل بی‌ثباتی و مخل امنیت منطقه است. معاون وزیر خارجه قطر نیز به مشترکات تاریخی ۲ کشور اشاره و بر روابط رو به رشد دولت قطر و جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد تاکید کرد و دیدار و رایزنی مقامات وزارتخانه‌های امور خارجه ۲ کشور را زمینه‌ساز گسترش این روابط دانست. 

Page Generated in 0/0057 sec