printlogo


کد خبر: 252546تاریخ: 1401/6/9 00:00
دور دنیا

تبعات اظهارات زاکربرگ درباره نقش «اف‌بی‌آی» در انتخابات 2020
ترامپ: یا من را برنده انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کنید یا انتخابات جدید برگزار کنید!
دونالد ترامپ خواست یا او پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اعلام شود یا انتخابات دوباره برگزار شود. این ابراز خشم ترامپ پس از آن مطرح شد که مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت «متا» مدعی شد به توصیه «اف‌بی‌آی» مطالب علیه کارزار انتخاباتی جو بایدن را محدود کرده است. به گزارش خبرگزاری راشا تودی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» خود نوشت: اکنون مشخص می‌شود که «اف‌بی‌آی» ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن (فرزند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا) را پیش از انتخابات مسکوت کرد، زیرا می‌دانست اگر این کار را نکند، من به آسانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز می‌شدم. ترامپ ادامه داد: «این مداخله و تقلب انتخاباتی گسترده و در سطحی است که تاکنون در آمریکا ندیده‌ایم». او راه چاره را انتخاب خود به عنوان «برنده بر حق» انتخابات یا برگزاری مجدد انتخابات دانست. مارک زاکربرگ اخیرا گفت فیسبوک در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از گسترش و وایرال شدن گزارش نیویورک‌پست درباره لپ‌تاپ هانتر بایدن جلوگیری کرده بود. 
***
نظرسنجی در ترکیه؛ میزان آرای حزب اردوغان کاهش یافت
نتایج یک نظرسنجی در ترکیه نشان داد 56.2 درصد از مردم ترکیه از رأی دادن به حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی این کشور خودداری خواهند کرد. طبق گزارش روزنامه «زمان»، بنیاد «آکسوی» نتایج نظرسنجی اخیر انجام شده‌اش را منتشر و اعلام کرد: بر اساس نتایج نظرسنجی ما، میزان کسانی که گفته‌اند «من به هیچ‌وجه رأی نمی‌دهم» و «رأی نمی‌دهم» در مجموع 41.8 درصد بود. بر اساس این نظرسنجی، میزان شرکت‌کنندگانی که گفته‌اند «من هرگز به حزب عدالت و توسعه رای نمی‌دهم»، 56.2 درصد است. نظرسنجی آکسوی نشان می‌دهد میزان حمایت شرکت‌کنندگان، از حزب «جنبش ملی‌گرا»، «حزب دموکراتیک خلق» و حزب «خوب» هم پایین بوده است. پیش از این، شبکه «سی‌ان‌ان تُرک» به نقل از «بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری آنکارا خبر داده بود انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و مخالفان نمی‌توانند تاریخ آن را تعیین کنند. 
***
اعلام وضعیت خشکسالی در تمام مناطق جنوب غرب انگلیس
آژانس محیط‌زیست انگلیس دیروز در پی گرمای شدید و کاهش بارندگی در این کشور طی اقدامی کم‌سابقه، در تمام جنوب ‌غرب انگلیس وضعیت خشکسالی اعلام کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت انگلیس اطلاعیه آژانس محیط‌زیست این کشور را درباره آخرین تغییرات از وضعیت خشکسالی در انگلیس و ولز منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه از دیروز در بریستول، سامرست، دورست، گلاسترشایرجنوبی و بخش‌هایی از ویلت‌شایر وضعیت خشکسالی اعلام شد. اطلاعیه آژانس محیط‌زیست انگلیس، تمام نواحی جنوب غربی این کشور را تحت شرایط خشکسالی قرار می‌دهد و چنین خشکی‌ای در ۹۰ سال اخیر انگلیس بی‌سابقه بوده است. دولت انگلیس با اشاره به اینکه منابع ضروری آب تامین است، از مردم و مشاغل در مناطق تحت تأثیر خشکسالی خواست در این روزهای خشک تابستان، آب را هوشمندانه مصرف کنند. این در حالی است که پیش از این و همزمان با موج‌های گرمایی در هفته‌های گذشته مردم این کشور برای خرید آب آشامیدنی سراسیمه به فروشگاه‌ها هجوم برده ‌بودند. 
***
ینی‌شفق:
 شرکت‌های آمریکایی به دنبال تجارت مخفیانه با روسیه هستند
روزنامه ینی‌شفق ترکیه به نقل از منابع ناشناس تجاری نوشت شرکت‌های آمریکایی که پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، خاک روسیه را ترک کردند، روی فرصت تجارت مخفیانه با مسکو از طریق ترکیه حساب می‌کنند. در مطلب این روزنامه ترکیه‌ای آمده است: بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که می‌خواهند تحریم‌های غرب علیه روسیه را دور بزنند، به شرکت‌های ترکیه‌ای پیشنهاد می‌کنند در ازای دریافت حق حسابی معین، با یکدیگر کار کنند. تاجرانی که با آنها صحبت کردیم، متذکر شدند در ماه‌های اخیر تعداد این گونه پیشنهادها از سوی شرکت‌های آمریکایی افزایش یافته است. به نوشته این نشریه، اکثر شرکت‌های آمریکایی مستقر در آمریکا «دختران» (شرکت‌های تابعه) خود را که در مناطق آزاد دوبی ایجاد شده‌اند، بسیج کرده‌اند. روزنامه ینی‌شفق می‌نویسد: «شرکت‌های آمریکایی که پیشنهادات‌شان برای تجارت مشترک را به شرکت‌های ترکیه‌ای ارائه می‌دهند، برای پوشش زیان‌هایی که از بابت بازار روسیه متحمل شده‌اند، به این روش متوسل می‌شوند». به دنبال شروع عملیات ویژه روسیه با هدف محافظت از دونباس در اوکراین، بسیاری از شرکت‌های خارجی شروع به ترک گسترده بازار روسیه کردند. کارشناسان انستیتوی تحقیقات اجتماعی خاطرنشان کردند برخی برندهای خارجی که با آغاز عملیات ویژه در اوکراین، روسیه را ترک کرده بودند، شروع به بازگشت به بازار روسیه کرده‌اند.

Page Generated in 0/0052 sec