printlogo


کد خبر: 252550تاریخ: 1401/6/9 00:00
با کسب ۵۱ رأی، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد
قابل پیش‌بینی

انتخابات پرحاشیه فدراسیون فوتبال که نیمه‌های شب سه‌شنبه لغو و چند ساعت بعد اعلام شد برگزار می‌شود، بالاخره صبح دیروز برگزار شد و با انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس و چند یار قدیمی‌اش به عنوان اعضای هیات‌رئیسه به پایان رسید. مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برای تعیین رئیس این فدراسیون دیروز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد و طی آن مهدی تاج با کسب ۵۱ رای به عنوان رئیس ۲ سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. ابتدا بامداد سه‌شنبه فدراسیون فوتبال در تصمیمی شبانه و با استناد به اتفاقات اخیر رخ داده در فرآیند برگزاری انتخابات فدراسیون و عدم رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون، برگزاری مجمع انتخاباتی را منتفی و آن را به زمان دیگری موکول کرد، با این حال به فاصله چند ساعت بعد و پیرو برگزاری نشست اضطراری اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون، مقرر شد مجمع انتخاباتی طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار شود. 
 
* شایعه بازگشت برخی اعضای مجمع
تصمیمات شبانه‌ای که در رابطه با مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال گرفته شد، باعث سردرگمی برخی اعضای مجمع شده بود. حتی این شایعه شکل گرفت که برخی اعضای مجمع که برای حضور در انتخابات به تهران سفر کرده بودند، با استناد به تصمیمی که در رابطه با لغو آن گرفته شد، به شهرهای خود بازگشته‌اند. 
در این میان نکته جالب اینکه مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال هنوز به صورت رسمی آغاز نشده بود که ۲ نفر از نمایندگان AFC در سالن محل برگزاری مجمع حاضر شدند. 
 
* تاج: خودم هم نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است
مهدی تاج قبل از ورود به مجمع در پاسخ به این سوال که چه اتفاقاتی در لغو و برگزاری انتخابات فدراسیون رخ داد، گفت: خودم هم نمی‌دانم چه شد! چنین چیزی سابقه نداشت. من ۱۴ سال در فدراسیون بودم و تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. کاندیدای فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا تصمیم به لغو مجمع فدراسیون برای ممانعت از حضورش در انتخابات بوده است؟ گفت: نمی‌دانم. 
 
* کامرانی‌فر: شرمنده مردم شدم
حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال که تلاش زیادی کرد تا انتخابات به درستی برگزار شود، در شرایطی که وضعیت روحی مطلوبی نداشت و بسیار آشفته بود، گفت: بعد از مجمع خیلی چیزها را می‌گویم. شرمنده مردم شدم. در آینده خیلی چیزها مشخص می‌شود. وی درباره صحبت‌های احسان اصولی مبنی بر اینکه دبیرکل فدراسیون شخصا تصمیم به لغو انتخابات گرفته، گفت: اینطور نیست. حتما صحبت می‌کنیم. کامرانی‌فر درباره اینکه آیا استعفا داده است، عنوان کرد: مجمع تمام شود، در خدمت هستیم و همه چیز را برای شفافیت می‌گویم. 
 
* ادامه رایزنی‌های تاج با اعضای مجمع
میرشاد ماجدی، سرپرست فعلی فدراسیون با حضور در لابی سالن خواستار حضور اعضای مجمع در سالن اصلی شد تا مجمع برگزار شود. او در حالی در بین اعضای مجمع حاضر شد که در حال رایزنی با رقیبش مهدی تاج بودند. 
 
* تدبیر پولادگر برای عبور از اعضای مجمع
محمد پولادگر، معاون وزیر ورزش و جوانان بدون گفت‌وگو با هیچ یک از نامزدها وارد سالن شد. او وقتی با درخواست اعضای مجمع برای گفت‌وگو روبه‌رو شد، طفره رفت و تنها چند ثانیه به گفت‌وگو با آنها پرداخت. 
 
* ادامه تماس‌های مشکوک
میرشاد ماجدی، سرپرست و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون همراه با احسان اصولی، دیگر عضو هیأت‌رئیسه در گوشه‌ای از سالن برگزاری مجمع به طور مرتب صحبت می‌کردند. اصولی تماس‌های تلفنی زیادی داشت و ماجدی پس از هر گفت‌وگوی تلفنی‌اش از او نتیجه صحبت‌هایش را جویا می‌شد. چهره آنها نشان از استرس و اضطراب بالا در برگزاری مجمع داشت. 
 
* صحبت‌های کامرانی‌فر در ابتدای مجمع
حسن کامرانی‌فر در ابتدای این مجمع گفت: قبل از هر چیزی لازم می‌دانم راجع به یک موضوع کوتاه صحبت کنم. در روند تایید نامزدها نامه‌هایی رسید که ساعت ۱۰:۳۰ شب بدون پاسخ از سوی کمیته بدوی انتخابات باقی ماند. سپس تصمیم به لغو گرفته شد. من هنوز هم معتقدم برخی بندها از سوی کمیته بدوی انتخابات لحاظ نشد اما هیات‌رئیسه تصمیم گرفت جلسه برگزار شود. من هم به احترام جامعه فوتبال و مجمع آمدم. به هر حال در آینده مواردی اگر پیش آمد، حتما خودشان پاسخگو خواهند بود. 
 
* صحبت‌های رئیس کمیته بدوی
علی فلاحتی، رئیس کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: با همه فراز و فرودها ما هم اکنون اینجاییم. شاید لازم است تشکر ویژه از نهادهای نظارتی کنم که همیشه کنار ما بودند و اجازه ندادند هیچ اتفاق ناگواری بیفتد. دلواپس‌ترین آدم‌هایی که دنبال این بودند انتخابات امروز برگزار شود، همین نیروهای نظارتی بودند. باید از دبیرکل فدراسیون به عنوان بازوی اجرایی تشکر کنم که همه چیز را بخوبی انجام دادند. من شهادت می‌دهم او شب و روز خودش را برای فدراسیون گذاشت. 
 
* درگیری و سروصدای عجیب یک مدعی
در حین برگزاری نشست مجمع ناگهان صدای فریادهای یک نفر پشت درهای سالن باعث حیرت همگان شد. با این حال رئیس کمیته بدوی صحبت‌هایش را ادامه داد ولی فریادهای فردی که خودش را داور می‌دانست و مدعی بود به دلیل افشاگری علیه داوری به زندان افتاده است، فضای لابی سالن برگزاری مجمع را تحت تاثیر قرار داده بود. او مدعی بود یکی از اعضای مجمع باعث اتفاقات تلخ برای او شده است. 
 
* آغاز رأی‌گیری با مدیرعامل پرسپولیس
بعد از صحبت‌های رئیس کمیته بدوی و فراهم شدن شرایط، رای‌گیری برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال آغاز شد. نخستین نفری که برای انداختن رای به صندوق دعوت شد، رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بود. مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال در زمانی که برای انداختن رای دعوت شد، در سالن حضور نداشت اما دقایقی بعد وارد سالن شد و رای داد. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم‌ ملی ایران تنها چند دقیقه پس از حضور در مجمع درخواست کرد با توجه به اینکه پرواز برای بازگشت دارد زودتر رأی خود را بیندازد که مورد موافقت قرار گرفت. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هنگام شمارش آرا سمت آجورلو رفت تا با یکدیگر جلسه‌ای را برگزار کنند. به نظر می‌رسید مدیران عامل پرسپولیس و استقلال بحث‌های زیادی در گفت‌وگوی طولانی‌مدت خود داشتند. 
 
* مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد
در پایان این رقابت انتخاباتی، مهدی تاج با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد. در مجمع فدراسیون فوتبال ۸۰ نفر حق رای داشتند که از این جمع مهدی تاج ۵0 رای کسب کرد، سید میرشاد ماجدی ۲۵ رای به دست آورد و عزیز محمدی ۴ رای را به خود اختصاص داد. پیش از این شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال بود که از سوی اعضای هیات‌رئیسه عزل شد و به جای او میرشاد ماجدی چند ماه به عنوان سرپرست، اداره فدراسیون را بر عهده داشت. تاج سال ۱۳۹۵ هم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده بود اما بعد از بالا گرفتن مشکلات قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی وقت تیم‌ ملی در سال ۱۳۹۸، از سمت خود در فدراسیون کنار رفت. 
 
* بهت میرشاد ماجدی بعد از انتخاب تاج
بعد از مشخص شدن آرای مجمع، ماجدی که ۲ صندلی آن‌طرف‌تر از تاج نشسته بود، بهت‌زده و با لبخندی تلخ نظاره‌گر اتفاقات مجمع بود. ماجدی را در این مجمع، صادق درودگر همراهی می‌کرد. 
 
* نبی و قنبرزاده نواب رئیس شدند
در بخش دیگری از مجمع فدراسیون فوتبال رای‌گیری برای انتخاب نواب رئیس برگزار شد که طی آن اعضای مجمع به مهدی محمدنبی و منصور قنبرزاده رای دادند. بر این اساس مهدی محمدنبی ۶۴ رای کسب کرد و منصور قنبرزاده ۵۸ رای به دست آورد. ۸ رای باطله هم در صندوق انداخته شد. 
 
* محمدرضا ساکت نماینده باشگاه‌ها شد
برای کسب عنوان نماینده باشگاه‌ها 5 مدیرعامل ثبت‌نام کرده بودند که ۸۰ عضو حاضر در مجمع رای خود درباره آنها را به صندوق انداختند. محمدرضا ساکت، رضا درویش، اسماعیل حیدرپور، حمیدرضا گرشاسبی و حسین پرویزی نامزدهای این بخش بودند. در پایان رای‌گیری محمدرضا ساکت به عنوان نماینده باشگاه‌ها وارد هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال شد. درویش ۱۸ رای، گرشاسبی ۱۳ رای، حیدرپور ۱۴ رای، پرویزی یک و ساکت ۲۶ رای را به خود اختصاص دادند. 
 
* استعفای کامرانی‌فر و سرمربی تیم‌ ملی فوتسال
حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال و وحید شمسایی، سرمربی تیم‌ ملی فوتسال در حاشیه این مجمع استعفای خود از مسؤولیت‌شان را اعلام کردند. شمسایی تاکید کرد دیگر نمی‌خواهد هدایت تیم‌ ملی را بر عهده داشته باشد. 
***
ماجدی: هر مربی‌ای جای اسکوچیچ بیاید قرارداد او را امضا نمی‌کنم
سرپرست پیشین فدراسیون فوتبال گفت: تا روزی که در فدراسیون فوتبال باشم، نظر من روی اسکوچیچ است، حتی اگر مربی دیگری بیاورند، امضای من پای آن نخواهد بود. میرشاد ماجدی بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران درباره انتخابات اظهار داشت: انتخابات خوب برگزار شد و اعضای مجمع با فکر، اعتقاد قلبی و منطق رأی خود را به صندوق انداخته و به مهدی تاج رأی دادند تا یک بار دیگر به ریاست برسد. امیدوارم این بار مهدی تاج آورده خوبی برای فدراسیون فوتبال داشته باشد. او درباره اتقاقات شب گذشته‌اش تصریح کرد: خودم در برنامه فوتبال برتر بودم و بعد از بقیه متوجه شدم چه اتفاقی رخ داده است. بعد که با اعضای هیات‌رئیسه صحبت کردیم، قرار شد انتخابات در زمان مقرر خودش برگزار شود. ماجدی درباره نگرانی اعضای هیات‌رئیسه برای تعلیق فدراسیون فوتبال ادامه داد: بالاخره قرار شده بود یک مجمعی برگزار شود. نمایندگان فیفا و «‌ای‌اف‌سی» آمدند. یکسری دغدغه‌ها برای کامرانی‌فر وجود داشت که هنوز هم برای او وجود دارد و به آن اعتقاد دارد اما اعضای هیات‌رئیسه به احترام نمایندگان مجمع کاری کردند تا انتخابات برگزار شود. وی درباره اینکه فشارهایی از بیرون از فوتبال درباره انتخابات وجود داشته یا نه، گفت: من چنین چیزی ندیدم، چون تماسی با من گرفته نشده است. با این همه گفتم نکاتی را کامرانی‌فر بیان کرد که خودش باید نظر بدهد. انتخابات قانونی برگزار شده است. سرپرست پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه منصور قنبرزاده گفته اختلافاتی بین او و مهدی تاج وجود دارد، تصریح کرد: اختلافات اگر وجود دارد خود قنبرزاده باید درباره آن حرف بزند. تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده و وظیفه همه ما است که نه به مهدی تاج، بلکه به فوتبال کشور کمک کنیم. باید به تیم‌ ملی کمک کنیم. ماجدی درباره اینکه همچنان از اسکوچیچ برای سرمربیگری تیم ‌ملی حمایت خواهد کرد، گفت: تا روزی که در فدراسیون فوتبال باشم، نظر من روی اسکوچیچ است. حتی اگر مربی دیگری بیاورند، امضای من پای آن نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: من همچنان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هستم و بعد از این سعی می‌کنم در همین زمینه به کارم با فدراسیون فوتبال ادامه دهم. کارهای فنی را پیش خواهم برد. ماجدی درباره اینکه اعلام کرده برای فرد کار نمی‌کند، بلکه برای تیم‌ ملی کار می‌کند که نشان می‌دهد با تاج اختلاف نظر دارد، عنوان کرد: ما اختلاف نظری نداریم. ضمن احترام به مهدی تاج، اگر بخواهند کی‌روش را بیاورند، او یک نفر است و یک رأی در هیات‌رئیسه دارد. من هم یک عضو هیات‌رئیسه هستم و یک رأی دارم. خود تاج هم با تعامل بهتر می‌تواند تیم ‌ملی را جلو ببرد. هر موقع او در هیات‌رئیسه مساله را مطرح کرد، جواب شفاف ما را هم خواهد شنید. نمی‌دانم اعضای دیگر نظرشان چیست اما نظر شخصی من ثبات مدیریت و کادر فنی در تیم ‌ملی است. پای هیچ قرارداد مربی خارجی را امضا نمی‌کنم.

Page Generated in 0/0068 sec