printlogo


کد خبر: 252561تاریخ: 1401/6/9 00:00
اخبار

تولید کیت‌های تشخیص آبله میمون در کشور
دانشیار ویروس‌شناسی و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه قطعا جهش‌هایی در ویروس آبله میمون به وجود آمده اما شرایط به گونه‌ای نبوده که رفتار ویروس خطرناک‌تر شده باشد، گفت: در حال حاضر کیت‌های تشخیصی آبله میمون در کشور ساخته می‌شود و وارداتی در این زمینه نداریم. دکتر مصطفی صالحی‌وزیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند شیوع آبله میمون گفت: فکر نمی‌کنیم پاندمی از این بیماری مشابه آنچه با کرونا اتفاق افتاد را در دنیا تجربه کنیم. او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید ویروس‌ها را دست‌کم گرفت، تصریح کرد: یکی از درس‌های بزرگی که از کرونا گرفتیم این بود که هیچگاه عوامل عفونی بویژه ویروس‌ها را دست‌کم نگیریم. باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا بهترین عملکرد را در مقابله با عوامل عفونی داشته باشیم. او درباره روند بررسی نمونه‌های مشکوک آبله میمون در کشور و نحوه همکاری انستیتو پاستور در این زمینه، گفت: از خردادماه کیت تشخیصی بیماری در انستیتو پاستور طراحی و سپس بین شبکه آزمایشگاهی در ۱۴ آزمایشگاه منتخب در مناطق جغرافیایی مختلف توزیع شد. نمونه‌ها به این آزمایشگاه ارجاع می‌شود و این مراکز موارد مشکوک آزمایشگاهی را برای انستیتو پاستور ارسال می‌کنند تا تست‌های تکمیلی را انجام دهیم و در نهایت نتیجه مشخص به اطلاع وزارت بهداشت می‌رسد. در حال حاضر کیت‌های تشخیصی آبله میمون در کشور ساخته می‌شود و وارداتی در این زمینه نداریم. 
***
اعطای فرزندخواندگی دختران بالای ۷ سال به دختران مجرد
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اولویت نخست سازمان بهزیستی برای واگذاری کودکان به عنوان «فرزندخوانده» با خانواده‌های بدون فرزند است، گفت: زنان مجرد در اولویت دوم پذیرش فرزندخواندگی هستند که می‌توانند نگهداری فرزندان دختر فاقد سرپرست موثر تحت پوشش بهزیستی را بر عهده بگیرند. 
سعید بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زنان مجرد متقاضی فرزندخوانده بیان کرد: زنان مجرد اولویت دوم فرزندخواندگی هستند که می‌توانند نگهداری فرزندان دختر فاقد سرپرست موثر تحت پوشش سازمان بهزیستی را بر عهده بگیرند. البته با توجه به اینکه اولویت نخست بهزیستی با خانواده‌های بدون فرزند است، معمولا کودکان دختر با سن بالای ۷ سال، تحت سرپرستی بانوان مجرد قرار می‌گیرند. مسیر پذیرش کودکان نیازمند پیگیری درمان در کلیه سنین نیز برای این بانوان گشوده است و در طول سال‌های اخیر چندین مورد از پذیرش این کودکان در استان‌های مختلف ثبت شده است. مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بعد از ثبت درخواست، سازمان بهزیستی وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آمادگی متقاضیان را برای سرپرستی از کودکان تحت پوشش بررسی خواهد کرد، گفت: در این بررسی شرایط سنی، تحصیلی، درآمد، سلامت جسمی و روانی و تناسب کودک مورد تقاضا با خانواده‌ها ارزیابی خواهد شد و بهزیستی نظر خود را جهت صدور حکم به دادگاه اعلام می‌کند. 
***
رأی پرونده متروپل صادر شد
سخنگوی قوه ‌قضائیه از صدور رای پرونده متروپل خبر داد. مسعود ستایشی در نشست خبری ضمن تبریک هفته دولت، در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: از روز وقوع تا امروز ۳ ماه و ۸ روز می‌گذرد و قول داده بودیم روند رسیدگی با سرعت انجام شود. پرونده مورد بحث ناظر بر اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه‌عمد ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن بود. متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال و رأی پرونده صادر شده است. به میزان تقصیر، هر کدام از متهمان به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه کامل مرد مسلمان و دیه مصدومان این حادثه محکوم شدند. 
سخنگوی قوه ‌قضائیه گفت: هر کدام به ۳ سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت و به انتشار محکومیت، ۲ سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، ۲ سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در نظام مهندسی محکوم شدند. وی افزود: متهم اصلی متوفی حسین عبدالباقی ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیش‌تر توقیف شده، تادیه می‌شود. 
***
دستگیری ۸۲۲ تبهکار در تهران
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۸۲۲ تبهکار در طرح رعد پلیس پیشگیری توسط ماموران کلانتری خبر داد. 
سردار حسین رحیمی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ صبح دیروز اظهار کرد: مرحله پنجاه‌و‌نهم طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت با اقدامات شبانه‌روزی ماموران کلانتری تهران بزرگ اجرا شد. وی افزود: در این طرح 822 نفر از سارقان، زورگیران، مالخران، کیف‌قاپان، سارقان مسلح و اراذل و اوباش دستگیر شدند که متاسفانه غالب این متهمان سابقه کیفری دارند. این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در این طرح 25 باند تبهکاری متلاشی شد، تصریح کرد: 161 خودرو و 1045 موتوسیکلت توسط ماموران کلانتری کشف شده است. این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: در این طرح 1849 اموال مسروقه مردم به ارزش 43 میلیارد تومان کشف شده است. 
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه 41 نفر از محکومان فراری بازداشت شدند، تاکید کرد: در این طرح 68 پاتوق سارقان، 19 پاتوق مالخران، 5 پاتوق اراذل و اوباش و 67 پاتوق فروش مواد مخدر شناسایی و پلمب شد. وی با بیان اینکه میزان استفاده سارقان از سلاح جنگی افزایش یافته است، افزود: در این طرح 10 قبضه سلاح جنگی و 84 سلاح سرد کشف شده است.

Page Generated in 0/0057 sec