printlogo


کد خبر: 252562تاریخ: 1401/6/9 00:00
بازگشایی مرز هوایی عراق؛ تردد از مرزهای زمینی با حصول امنیت زوار برقرار می‌شود
راه کاروان باز است

همه مرزهای ایران و ‌عراق که از عصر دوشنبه به دلیل ناآرامی‌ها در عراق و نبود امنیت لازم بسته شده بود، عصر دیروز با بازگشت آرامش به این کشور بازگشایی شد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به دنبال تحولات و اتفاقات کشور عراق طی روزهای گذشته با کناره‌گیری آیت‌الله‌العظمی سیدکاظم حسینی‌حائری از مرجعیت و توصیه وی به طرفداران صدر نسبت به عدم تفرقه‌انگیزی، تعدادی از طرفداران مقتدا صدر عصر دوشنبه دست به آشوب زدند. در چنین شرایطی صبح دوشنبه مسؤولان کشورمان اعلام کردند مرزها بسته است و تا بازگشت آرامش کامل به عراق زائران اربعین به مرزهای جنوب و غرب کشور مراجعه نکنند. در این میان رهبر جریان صدر ظهر دیروز طی سخنرانی‌ای به معترضان و تحصن‌کنندگان منطقه سبز بغداد یک ساعت مهلت داد تا این منطقه را ترک کنند. مقتدا صدر گفت از آنچه که رخ داده است شدیدا ناراحت است و از مردم عراق به دلیل حوادث دیروز عذرخواهی می‌کند. پس از این سخنرانی آرامش نسبی به منطقه سبز بغداد بازگشت و مرزهای بین‌المللی خسروی، مهران، شلمچه و چذابه که به دلیل حوادث سیاسی اخیر در عراق بسته شده بودند، همگی بازگشایی شدند. در این باره نوروزی، رئیس پایانه مرز خسروی دیروز اظهار داشت: فعالیت معمول این پایانه از سر گرفته شده و تردد فردی و گروهی زوار بدون هیچ مشکلی در حال انجام است. وی ادامه داد: فعالیت مرز خسروی همانند سنوات قبل از ساعت ۵ صبح الی ۱۷ عصر است و امروز (دیروز سه‌شنبه) تعدادی از زوار از این مرز به سمت عتبات عالیات عازم شدند. نوروزی تصریح‌ کرد: تردد فردی و گروهی از مرز خسروی انجام می‌شود و با تلاش شبانه‌روزی امکانات خوبی برای استقبال از زوار تدارک دیده شده است.  همچنین سردار گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا نیز گفت: مرز شلمچه به روی زائران اربعین باز شده؛ مرزهای مهران و چذابه هم بزودی بازگشایی خواهد شد. همچنین اعلام شد پس از بازگشت شرایط به حالت عادی در کشور عراق، مرز بین‌المللی مهران به روی زوار باز شد. زوار اسکان داده‌شده در استان ایلام می‌توانند هم‌اکنون با مراجعه به مرز بین‌المللی مهران جهت سفر به عتبات عالیات اقدام کنند. حمید سیلاوی، فرماندار دشت آزادگان نیز عصر دیروز در گفت‌‌وگو با فارس در اهواز اظهار کرد: با توجه به توافق‌های صورت گرفته و بازگشت آرامش به کشور عراق، مرز چذابه به روی زائران باز شد. وی افزود: امروز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه شرایط آرام شد و زائران برای زیارت می‌توانند به مرز مراجعه کنند. 
 
* باز شدن مرز مهران و شلمچه به روی موکب‌های اربعینی
یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین نیز با اشاره به اینکه موکب‌ها می‌توانند به مرزها مراجعه و به عراق بروند، اظهار داشت: با تصمیم ستاد مرکزی اربعین و برقراری امنیت، مرز شلمچه و مهران برای تردد موکب‌های اربعینی باز شده است و موکب‌دارانی که وسایل و‌ تجهیزات خود را قرار بود به عراق ارسال کنند، می‌توانند مجدد اقدام کرده و به مرزها بروند. مرزهای ایران و ‌عراق از عصر روز دوشنبه به دلیل ناآرامی‌ها در عراق بسته شد و نه تنها زائران، بلکه موکب‌داران نیز پشت مرزها منتظر شدند، چرا که طرف عراقی مرزها را به دلیل نبود امنیت لازم بسته بود. به گفته منابع عراقی، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) که شب دوشنبه خالی از زائران شده بود، حالا مملو از جمعیت است. جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشته و این افراد تا پیش از سخنرانی دیروز رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل کرده و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.
 
* دولت عراق مرزهای هوایی و زمینی را بازگشایی کرد
معاون امنیتی وزارت کشور از بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی توسط دولت عراق خبر داد. سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و نظامی وزارت کشور اعلام کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد امنیت و آرامش در عراق حاکم شده و خبرهای واصله از عراق این است که به‌سرعت اوضاع به سمت عادی شدن سیر می‌کند. وی افزود: دولت عراق مرزهای هوایی و زمینی را بازگشایی کرده و شرایط ان‌شاءالله آماده است که ما به حالت عادی بازگردیم. با این شرایط در حال حاضر فرودگاه‌های کشور برای پروازها به سمت بغداد و نجف مجددا آماده می‌شوند و پروازها باید مطابق برنامه قبلی خود انجام شوند و دیگر منعی برای پروازها وجود ندارد. ان‌شاءالله سازمان هواپیمایی نیز اطلاعات لازم را برای پرواز از مبدا ایران به مقصد عراق اعلام می‌کند. میراحمدی در ادامه بیان کرد: موکب‌ها نیز می‌توانند از مرزها عبور کنند و مشکلی از این ‌جهت نیست. درباره عبور زائران از مرزهای زمینی هم ان‌شاءالله ما پس از اطمینان صد درصد و کامل، طی ساعت‌های آینده اعلام می‌کنیم که ساعت عبور از مرزهای چه زمانی خواهد بود، بنابراین عزیزان منتظر بمانند تا ما ساعت عبور و بازگشایی مرز‌های زمینی برای زائران را اعلام کنیم. 
 
* حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق صحت ندارد
مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور، حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق را تکذیب کرد و گفت این فیلم مربوط به مصر است و ارتباطی به زائران ایرانی ندارد. در اطلاعیه مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار آمده است: تصاویری که با عنوان حمله به اتوبوس حامل زائران ایرانی در عراق در فضای مجازی منتشر شده، کذب است. این اطلاعیه می‌افزاید: این فیلم مربوط به حمله هواداران اسماعیلی مصر به اتوبوس حامل هواداران الاهلیه است و محل حادثه کشور عراق نیست. مرکز فوریت‌های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور از هموطنان فهیم ایران اسلامی خواسته است به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار را با توجه به تحولات اخیر در کشور عراق، از مراجع رسمی دنبال کنند. 
 
* مرز رسمی خسروی برای تردد زائران باز شد
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: مرز رسمی خسروی از ساعت ۱۶ دیروز سه‌شنبه هشتم شهریورماه برای عزیمت دوباره زائران به عراق بازگشایی شد. محمد حیدری افزود: با بازگشت نسبی آرامش به عراق و لغو ممنوعیت خروج زوار از مرزها از جمله مرز خسروی به عراق بر اساس تصمیم دولت مرکزی این کشور، از ساعت ۱۶ دیروز شاهد از سرگیری تردد زائران گذرگاه رسمی خسروی هستیم. وی اظهار داشت: تمام تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین فراهم شده و هیچ محدودیتی برای پذیرش زائران در قصرشیرین نداریم. رئیس ستاد مدیریت و ساماندهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تقویت شرایط موجود نیز کماکان ادامه دارد. وی اضافه کرد: تمام اعضای ستاد اربعین و همچنین ستادهای مردمی آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به زائران در قصرشیرین و مرز رسمی خسروی را دارند و هیچ مشکلی در زمینه خدمات‌رسانی به زائران وجود ندارد. حیدری ادامه داد: استقرار ۵۸ گیت ورود و خروج، آماده‌سازی بیش از ۱۰ توقفگاه خودرو با ظرفیت ۵۰ هزار خودرو، وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و وجود امکانات رفاهی و اقامتی شامل ۱۴ هتل و میهمان‌پذیر با ظرفیت یکهزار و ۵۰ تخت بخشی از امکانات موجود است.
***
    وزیر کشور: تردد از مرزهای زمینی با حصول امنیت زوار برقرار می‌شود   
با آنکه مرزهای عراق به روی زائران اربعین بازگشایی شده و محدودیتی از سوی عراق برای ورود زائران اربعین وجود ندارد اما احمد وحیدی، وزیر کشور عصر دیروز گفت: مرز هوایی با عراق باز و امنیت خوبی در این زمینه برقرار است و زائران عتبات عالیات می‌توانند تردد کنند اما صرف بازگشایی مرز کافی نیست و تردد از مرز‌های زمینی با حصول اطمینان از امنیت زوار برقرار می‌شود.

 

 


Page Generated in 0/0048 sec