printlogo


کد خبر: 252578تاریخ: 1401/6/10 00:00
مصاحبه« وطن امروز» با پیشکسوت استقلال پس از تساوی این تیم مقابل نفت مسجد‌سلیمان
کیانوش رحمتی: باید زمان داد

زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال استقلال تهران در هفته چهارم لیگ بیست‌و‌دوم در مسجدسلیمان مقابل نفت به تساوی بدون گل رسید تا ریکاردو ساپینتو پس از یک شکست و ۲ برد، طعم نخستین تساوی را هم با استقلال بچشد. سرمربی آبی‌ها هنوز نتوانسته به ترکیب ایده‌آل خود دست پیدا کند و از طرفی هواداران از نحوه بازی این تیم رضایت ندارند. «وطن‌امروز» درباره این دیدار با کیانوش رحمتی، بازیکن اسبق استقلال گفت‌وگو کرد. 
***
* استقلال مقابل نفت مسجدسلیمان به تساوی بدون گل دست یافت؛ این بازی را چطور دیدید؟
اگر بخواهیم ارزیابی فنی داشته باشیم، باید به آقای ساپینتو زمان بیشتری بدهیم تا نسبت به فوتبال ایران و استقلال شناخت بهتری پیدا کند‌. پس از این شناخت می‌توانیم ارزیابی درست‌تری نسبت به عملکرد او داشته باشیم. به نظرم عملکرد تیم نسبت به بازیکنانی که در اختیار داریم، پایین است‌. در حال حاضر فوتبالی که از استقلال می‌بینیم، با توجه به داشته‌هایش، آن چیزی نیست که همه انتظار دارند‌. استقلال با نفتی برخورد کرد که نمی‌خواهد با شکست زمین را ترک کند و به دنبال کسب حداقل امتیاز است. راهکار تیم ما در مواجهه با این سبک بازی چه بود؟ به نظرم وینگرها زمانی رونده بودند و ارسال توپ داشتند که بازیکن مناسب این تاکتیک را در خط حمله نداشتیم. تیم ما در خط حمله و دفاع مشکلاتی دارد. فوتبال ورزشی غیر قابل پیش‌بینی است اما عملکرد تیم‌ها تا حدودی می‌تواند مشخص کند برنده آن بازی می‌توانند باشند یا خیر اما در تیم حال حاضر استقلال نمی‌توانید هیچ پیش‌بینی‌ای داشته باشید و باید ۹۰ دقیقه منتظر باشید که آیا تیم می‌تواند به برتری دست پیدا کند یا نه. تیم استقلال باید به هماهنگی بیشتری برسد. 3 -2 هفته دیگر باید به ساپینتو زمان بدهیم تا با هماهنگی بیشتر بتوانیم درباره تیم او نظر بدهیم. 
 
*   از نظر شما ترکیب دفاعی استقلال مناسب است؟ زوج سیلوا- غلامی- در قلب دفاع بدون ایراد نبوده است.
استقلال از زمان استراماچونی و بعد فرهاد مجیدی با سیستم دفاع ۳ نفره به میدان رفته بود اما ساپینتو در ۲ دیدار اخیر از ترکیب دفاع ۴ نفره استفاده کرده که مشخص است بازیکنان به آن عادت ندارند. استقلال نیاز به هماهنگی بیشتری دارد و در حال حاضر فضای زیادی به مهاجمان حریف می‌دهد‌. از طرفی فکر می‌کنم با بازگشت مرادمند و یزدانی به تیم، شرایط خط دفاع استقلال بهتر ‌شود. به احتمال زیاد با حضور این ۲ بازیکن، تیم ساپیننتو دچار تغییر سیستم می‌شود. 
 
* با وجود تعداد بالای مهاجم در استقلال اما مشکل گلزنی در تیم به وضوح مشخص است؛ دلیلش چیست؛ نبود پلی‌میکر که ساپینتو اعتقادی به آن ندارد یا مشکل از مهاجمان تیم است؟
سوالات شما خیلی خوب و فنی است. ببینید! برای رسیدن به خط دفاع حریف نیاز به پاس متوالی و حمل توپ داریم. این را در تیم ساپینتو می‌بینم که او می‌خواهد بازیکنانش با سرعت بالاتری به خط حمله اضافه شوند. ما باید مقابل تیمی مثل نفت که دفاع متراکمی دارد، با حوصله به یکدیگر پاس بدهیم تا فضا را برای رسیدن به قلب دفاع حریف باز کنیم‌. در استقلال حوصله کم است و از طرفی با وجود بازیکنان زیاد، انتظار و عجله داریم تا به گل برسیم. با خود می‌گوییم چرا با وجود مهاجمان زیاد به گل نمی‌رسیم، همین مساله باعث شده بازیکنان عجله کنند و استقلال بدون آرامش و شتاب‌زده در میدان ظاهر شود. 
 
* استقلال در این دیدار از ۳ هافبک دفاعی استفاده کرد؛ مهدی‌پور، مهری و چشمی. به نظر شما با ۳ هافبک تدافعی می‌توان تیم هجومی ساخت؟
البته سعید مهری هافبک چندان تدافعی نیست. مهری خصوصیت‌های هجومی‌اش بیش از تدافعی است اما به نظر من آرش رضاوند فصل گذشته بازی‌های خیلی خوبی در فولاد داشت و می‌تواند در پست مهری یا پلی‌میکر به کمک استقلال بیاید، چرا که او یک هافبک میانی است که علاوه‌ بر اینکه می‌تواند در خط حمله کمک کند، می‌تواند در دفاع هم به کمک تیمش بیاید. 
 
* مشخص است ساپینتو هنوز شناخت کافی روی فوتبال ایران و استقلال ندارد؛ بهتر نبود به جای خسرو حیدری بی‌تجربه، مربی باتجربه و کاربلدی در کنار ساپینتو بود تا به وی در شناخت سریع‌تر کمک کند؟
در اینکه خسرو بازیکن متعصبی برای استقلال بوده که سال‌های زیادی برای تیم زحمت کشیده و چهره بسیار موجهی دارد، شکی نیست‌ اما درباره مسائل فنی او باشگاه باید پاسخگو باشد. 
 
* ساپینتو با وجود اعتراض هواداران، از نحوه بازی تیمش خیلی راضی است! از طرفی او در روز معارفه خیلی زود درباره کسب ۴ جام با استقلال صحبت کرد؛ این صحبت‌ها به ضرر تیم او نمی‌شود؟
از ۲ منظر باید در این باره صحبت کنیم؛ اول اینکه او می‌خواهد از نظر روحی سطح تیمش را بالا نگه دارد. مربی می‌خواهد بازیکنانش در هر دیدار انگیزه بالایی داشته باشند. این چیز خوبی است که مربی به دنبال قهرمانی است اما اینکه قبل مسابقات این صحبت‌ها شود، نظرات احساسی است؛ باید چند هفته بگذرد بعد مربی در این باره صحبت کند. 
 
* شما امیدوارید استقلال با این سبک ساپینتو به موفقیت برسد؟
استقلال پرمهره‌ترین تیم لیگ امسال است. به نظر من با این داشته‌ها کار هر مربی می‌تواند در استقلال آسان باشد، به شرطی که کار مربی که ساخت تیم است، بدرستی انجام شود.
***
استقلال محتاج تغییر تفکر است
 پرمهره اما سردرگم
محمدرضا ولی‌زاده: «سال‌ گذشته استقلالی را می‌دیدید که فقط دفاع می‌کرد، یک‌ موقعیت می‌آمد و گل می‌زد. امسال استقلالی را می‌بینید که فوتبال بازی می‌کند و تهاجمی بازی می‌کند و خوب پرس می‌کند. برای اینکه خوب بازی‌سازی کنیم، زمان بیشتری نیاز داریم تا به کیفیتی که می‌خواهیم برسیم».
 این نخستین جملات «ریکاردو ساپینتو» در نشست ‌خبری پس از پایان بازی سه‌شنبه‌شب بود، آن هم پس از کسب تساوی‌ای که حتی در زمین بی‌کیفیت و با دفاع اتوبوسی مسجدسلیمانی‌ها چندان قابل‌ توجیه نیست. 
نقطه ‌نظر سرمربی استقلال درباره سبک بازی تیم «فرهاد مجیدی» سخن گزافی نیست؛ استقلال در لیگ ۲۱ یک ‌تیم محافظه‌کار و فرصت‌طلب بود، چشم‌نواز بازی نمی‌کرد اما در امتیازگیری تبحر داشت، استراتژی‌اش برای کسب موفقیت مشخص بود و هدفمند هم به قهرمانی رسید - اگرچه ایرادات فنی مشهودی وجود داشت که همواره زیر سایه سنگین جام پنهان ماند- اما ایراد اصلی تحلیل ساپینتو از احوالات امروز تیمش تنها در به کارگیری زمان برای افعالش بازمی‌گردد، استقلال او هنوز هم فوتبال‌ تهاجمی بازی نمی‌کند اما می‌خواهد آن را ارائه دهد، چندان خوب پرس نمی‌کند اما قصد دارد این ‌کار را به بهترین ‌نحو انجام دهد، البته همان‌گونه که تصریح کرد همانند‌ مجیدی برای رسیدن به کیفیت‌ مورد‌ نظرش نیاز به زمان دارد. 
۷ امتیاز از ۴ بازی آمار‌ ناامیدکننده‌ای نیست اما می‌تواند ضعف‌ها را هم بیشتر نمایان کند. در یکی از قسمت‌های بازی تاج و تخت، دیالوگ‌ شاهکاری از تیریون لنیستر روبه‌روی جان اسنو وجود داشت با این‌ مضمون که «آدم با نادیده‌گرفتن ضعف‌هایش از همیشه آسیب‌پذیرتر می‌شود، چرا که دیگران هرگز این‌ضعف‌ها را نادیده نمی‌گیرند». این ‌روایت شاید بی‌شباهت به استقلال‌ ساپینتو نباشد، تیم‌ او برخلاف‌ سرمربی پیشین‌ آبی‌ها چندان از گزند‌ انتقادات‌ در امان نیست و برای آسیب‌پذیرتر نشدن باید هر چه سریع‌تر در جهت‌ اصلاح‌ ضعف‌ها گام بردارد تا در مقابل‌ رقبایی که جملگی باکیفیت‌‌تر از فصل‌گذشته هستند، ضربه نخورد. 
استقلال در ۴ هفته آغازین در قواره‌‌ یک‌ مدعی تراز اول نشان نداده و کماکان ناهماهنگ، شلخته و بدون ‌ایده بازی می‌کند، در خط ‌دفاع استحکام‌ گذشته وجود ندارد -که بخشی از آن به سبک‌ بازی تیم بازمی‌گردد- و خط‌ آتش هم بی‌رمق‌‌تر از سطح انتظارات بوده اما ایراد اصلی خط هافبک است که تمام‌ تیم را تحت‌تاثیر قرار داده. میانه ‌میدان در فقدان‌ خلاقیت، توانایی‌ توسعه و تصاحب‌ نبض بازی را ندارد و مبحث مهم انتقال همچنان از ضعف‌های مشهود است. 
هافبک‌های استقلال ویژگی‌های مشابه بسیاری دارند اما هیچ‌کدام به خلق موقعیت تیم کمک نمی‌کنند. «عزیزبک آمانوف» می‌تواند راه‌حل باشد. بی‌تردید بخش‌ عمده‌ای از این ‌روند‌ نامطلوب به بی‌برنامگی‌ باشگاه در نقل ‌و‌ انتقالات بازمی‌گردد. 
استقلال هنوز هم می‌تواند قهرمان شود؟ قطعا بله! اما به شرطی که این تغییر‌ فلسفه‌ بازی زودتر به نتیجه‌گیری ختم شود. به هر روی، ساپینتو همچنان نیازمند فرصت است.

Page Generated in 0/0059 sec