printlogo


کد خبر: 252603تاریخ: 1401/6/10 00:00
اخبار

رستم قاسمی:
مسکن را ارزان‌ می‌کنیم
وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه «مسکن را برای خانه‌دار شدن مردم ارزان‌ می‌کنیم»، گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب مسؤولیت ما را در بخش مسکن بیشتر کرد. رستم قاسمی با یادآوری اینکه فاصله عرضه و تقاضای مسکن ناشی از انجام نشدن اقدامات لازم در بخش مسکن در دولت گذشته است و باعث افزایش قیمت شد،‌ اظهار کرد: برای اجرای اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن باید زیرساخت‌ها فراهم می‌شد که یکی از این کارها طراحی سامانه ثبت‌نام و شناسایی اراضی مورد نظر و طراحی سایت‌ها بود. وی با بیان اینکه این اقدام به‌سرعت انجام و پالایش متقاضیان نهضت ملی مسکن نیز آغاز شد،‌ ابراز کرد: در 6 ماه ابتدایی دولت زمین 1.5 میلیون واحد مسکونی بارگذاری و طراحی سایت‌ها انجام شد. وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه واحدهای نهضت ملی مسکن به مرحله فونداسیون رسیده است، اضافه کرد: تاکنون فقط 4 درصد از اراضی دستگاه‌های دولتی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به وزارت راه‌وشهرسازی واگذار شده است. قاسمی با تأکید بر اینکه «مسکن» یک‌ساله ساخته نمی‌شود و زمانبر است، گفت: امیدواریم طی 2 سال بتوانیم عملیات اجرایی ساخت 2 میلیون واحد را انجام دهیم. اجرای این پروژه‌ها در ریل خوبی قرار گرفته است و وزارت راه‌وشهرسازی تا پایان شهریورماه اراضی ۲ میلیون واحد را تأمین می‌کند و ساخت شروع می‌شود. وی با بیان اینکه «امیدوارم تعهد ساخت 4 میلیون واحد مسکونی طی 4 سال محقق شود» تصریح کرد: از دستگاه‌های دولتی در رابطه با تخصیص زمین راضی نیستیم، این دستگاه‌ها زمین‌های مورد نیاز نهضت ملی مسکن را تحویل وزارت راه نداده‌اند. 
***
خودروسازان کره‌ای نباید در اولویت واردات باشند
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: شرکت‌های خودروسازی کره‌جنوبی با توجه به همراهی کامل این کشور با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا بویژه در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، نباید در مساله واردات خودرو در اولویت قرار گیرند. مصطفی طاهری با اشاره به برخی مفاد آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو که اخیرا توسط وزارت صمت منتشر شد، گفت: یکی از مزیت‌های این آیین‌نامه این است که اگر واردکنندگان خودرو علاوه بر توجه به اقتصادی بودن خودروی وارداتی، تکنولوژی ساخت آن را نیز وارد کشور کنند، امتیازات ویژه‌ای به آنها داده می‌شود. رئیس کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد: مجلس درباره نام شرکت‌های خودروسازی، ملاحظه خاصی ندارد ولی قطعا شرکت‌های خودروسازی کره‌جنوبی با توجه به همراهی کامل این کشور با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا بویژه در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، نباید در مساله واردات خودرو در اولویت اول قرار گیرند. طاهری با اشاره به گرفتن تضمین‌هایی از خودروسازان خارجی برای جلوگیری از خلف وعده آنها گفت: پارامتر مهمی که باید در واردات خودرو در نظر گرفته شود، مقاوم کردن واردات و صادرات و توجه به این مساله است که نباید واردات ما از یک شرکت خاص باشد که آسیب‌پذیری ما را بالا ببرد. به طور مثال، واردات خودرو را منوط به فروش نفت کنیم و بگوییم هر کشوری که قصد صادرات خودرو به ایران را دارد باید در قبال آن از ایران نفت و فرآورده‌های آنها را بخرد. 
***
رونمایی سامانه دولت‌سنج
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در اختتامیه هفدهمین جشنواره شهید رجایی اعلام کرد: در ارزیابی‌های امسال هیچ دستگاهی در سطح عالی قرار نگرفت. میثم لطیفی با بیان اینکه جشنواره شهید رجایی از سال 75 هر سال برگزار می‌شود، گفت: با برگزاری این جشنواره فضایی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌شود تا عملکرد خود را ارزیابی کنند و همچنین ارزیابی شوند. وی اضافه کرد: امسال فرآیند ارزیابی هم تغییر یافت؛ هدف ما این است که سازمان اداری تسهیل‌گر امر ارزیابی در کشور باشد. امسال در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مأموریت‌های کلان مشترک دستگاه‌های اجرایی از مشارکت دستگاهی که متولی آن مأموریت است کمک گرفتیم تا ارزیابی دقیق‌تر انجام شود. به طور مثال، در شاخصی مانند رضایت‌سنجی از مردم، از مشارکت مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری بهره‌مند شدیم. لطیفی خاطرنشان کرد: امروز (چهارشنبه) از سامانه دولت‌سنج رونمایی می‌شود و بخشی از نتایج ارزیابی که محرمانگی ندارد در این سامانه قرار می‌گیرد و عموم مردم و نخبگان می‌توانند عملکرد دولت را ارزیابی کنند.  
***
کوثر در مسیر شفافیت
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به فاصله بسیار میان میزان نیاز بنیاد شهید به بودجه (بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد) و تکلیف مصوب سازمان (تامین حدود ۳۵۰۰ میلیارد) برای سال جاری گفت: آن ۳۵۰۰ میلیارد تومانی که امسال در بودجه ما پیش‌بینی شده، سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است. بر این منوال، تحقق رقم 10‌برابری درآمدهای بنیاد شهید از سازمان به ابتکار عمل، خلاقیت و تلاش مضاعف نیاز دارد. ناصر فخاری با تأکید بر لزوم جلوگیری از تداوم پروژه‌ها یا شرکت‌های زیان‌ده خاطرنشان کرد: برخی مدیران سابق سازمان به علت تعلق خاطر به اقلیمی خاص، بار قرارداد و تعهدات زیان‌بار را بر سازمان هموار کرده‌اند. در همین زمینه برخی قراردادهای ساختمانی و زراعی از این دست به شمار می‌رود. وی با تبیین ضرورت «هوشمندسازی» به معنای ایجاد شفافیت در فرآیند‌های مالی، اداری و استخدامی، تاکید کرد: چیزی را که نتوانیم اندازه بگیریم ممکن نیست مدیریت کنیم، لذا سازمان در حوزه منابع انسانی هوشمند شده است. وی در ادامه گفت: تا دهه فجر در حوزه‌های درآمدی، دارایی‌ها، میزان فروش و همه مسائل مالی و اداری در حال وقوع در کسب‌و‌کار‌های سازمان از جمله کشاورزی و دامپروری، صنایع لوازم خانگی، غذایی و تولید الکتروموتورها، برق و انرژی، ساختمان، سلامت و تجهیزات پزشکی و معادن رصدپذیر و شفاف خواهیم شد. 

Page Generated in 0/0079 sec