printlogo


کد خبر: 252604تاریخ: 1401/6/10 00:00
ورود قوه‌ قضائیه به واردات سرسام‌آور پارچه رومبلی و پرده‌ای
خط پایان تولید پارچه رومبلی و پرده‌ای با ادامه واردات

گروه اقتصادی: در روزهای اخیر بار دیگر موضوع اختلاف بین تولیدکنندگان پارچه رومبلی و پرده‌ای و تولیدکنندگان مبلمان بالا گرفته است؛ از سویی تولیدکنندگان پارچه رومبلی می‌گویند می‌توانند نیازهای داخلی را تامین کنند و نیازی به واردات نیست اما در طرف دیگر تولیدکنندگان مبلمان بر این باورند که تولید داخلی کفاف نیاز آنها را نمی‌دهد. پیش‌تر کمیسیون اصل 90 با ورود به موضوع واردات پارچه رومبلی و پرده‌ای اجازه محدود واردات این کالا را تا نیمه دوم زمستان سال 99 داده و مصوب کرده بود پس از این تاریخ، واردات مشروط به مشخص شدن دقیق محل استفاده و تایید انجمن‌های تولیدی مبنی بر عدم توانایی تولید است که با این تفاسیر شاهد واردات پارچه رومبلی به اشکال مختلف به کشور هستیم. به گزارش «وطن‌امروز»، نزدیک 10 درصد اشتغال کشور به صورت مستقیم مربوط به صنعت مبلمان است. در این بین پارچه با سهم حدود 10 الی 25 درصدی (بسته به سبک مبلمان) در قیمت تمام شده مبلمان به عنوان ارکان اصلی این صنعت شناخته می‌شود. در چند سال گذشته با فعال شدن بخش خصوصی در صنعت نساجی گام‌های بلندی برای تامین پارچه‌های رومبلی کشور برداشته شد. در همین باره علیرضا نوری، عضو انجمن صنایع نساجی ایران گفته است: در حال حاضر نیاز به پارچه رومبلی کشور سالانه 25 میلیون مترمربع است که ظرفیت تولید فراتر از این رقم در کشور وجود دارد اما واردات غیررسمی و از روش‌های غیرقانونی باعث شده ظرفیت‌های تولید رفته رفته از بین برود و هیچ مجموعه‌ تولیدی به فکر توسعه نباشد. عضو انجمن صنایع نساجی ایران گفت: امروز با پدیده عجیب تولیدکننده‌نماها مواجه هستیم. با توجه به اینکه پارچه رومبلی در کارتابل فنی و گروه 26 کالایی قرار دارد (واردات مشروط به تاییدیه اتحادیه مربوط مبنی تامین نشدن کالا در داخل کشور است)، عده‌ای برای دور زدن این موضوع، کالای نهایی رویه پارچه را وارد و با چسباندن یک آستری به آن، خود را به عنوان تولیدکننده معرفی می‌کنند. وی افزود: این واردکنندگان با خرید یک دستگاه بسیار ابتدایی مخصوص چسباندن آستری، کد بهره‌برداری (ISIC) از وزارت صمت دریافت و امتیاز واردات را کسب می‌کنند. عضو انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: البته اخیرا قوه‌ قضائیه به این تخلف آشکار ورود کرده و سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در نامه‌ای به سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت خواسته است به طور جدی از واردات پارچه رومبلی و پارچه رویه‌ جلوگیری شود. مسؤول کارگروه بافندگی انجمن نساجی ایران گفت: به دلیل اظهار خلاف واقع و مافیای قاچاق پارچه، واحدهای تولید پارچه تنها در یک شیفت کاری فعالند و با تداوم این روند باید قید صنعت نساجی در زمینه پارچه رومبلی و پرده‌ای را بزنیم. 
 
* ورشکستگی کارخانجات و بیکاری هزاران کارگر
بنا بر این گزارش، در این نامه آمده است: «در صورت واردات رویه پارچه‌های رومبلی عملا تمام تولید‌کنندگان پارچه رومبلی متضرر شده و نه تنها همه حمایت‌های قبلی مسؤولان کشور بی‌اثر خواهد شد، بلکه آثار مالی و خسارت مترتبه ناشی از واردات رویه به مراتب بیشتر از واردات پارچه لمینت شده (کامل) خواهد بود که توسل به این شیوه واردات توسط عده‌ای که خود را به عنوان تولید‌کننده داخلی معرفی می‌کنند، موجبات ورشکستگی کارخانجات تولید‌کننده پارچه رومبلی داخلی (که ۱۰۰ درصد فرآیند تولید، داخلی‌سازی شده است) و بیکاری هزاران کارگر را در پی خواهد داشت».
 
* تولید داخل کفاف نیازهای داخلی را می‌دهد
پیش از این افسانه محرابی، مدیرکل سابق صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود بنا بر اطلاعات موجود از میزان مصرف مبل کشور، به حدود ۲۴ میلیون متر مربع پارچه رومبلی نیاز است که این میزان در کشور تولید می‌شود. 

Page Generated in 0/0057 sec