printlogo


کد خبر: 252608تاریخ: 1401/6/10 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور: 
نظام و ساختار اداری باید مورد بازنگری قرار گیرد
رئیس‌جمهور تحول ساختاری در نظام اداری را ضرورت دستیابی به عدالت در کشور دانست و بر رصد و ارزیابی مستمر نهادها و کارکنان دولت در راستای صیانت از جهت‌گیری‌های کلان دولت مردمی تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام رئیسی ظهر دیروز در اختتامیه هفدهمین جشنواره شهید رجایی بر ضرورت بازنگری در ساختارها با هدف ارتقای کارآمدی تاکید و خاطرنشان کرد: باید در درجه اول این را مشخص کرد که آیا حجم فعلی نظام اداری متناسب با نیازها و اهداف ما هست؟ اگر پاسخ به این سوال خیر است، طبعا باید این ساختارها بازنگری و بهینه‌سازی شود. 
حجت‌الاسلام رئیسی دستیابی به عدالت در نظام اداری را در گرو تحول ساختاری در این عرصه دانست و گفت: برای تحقق این تحول، در وهله اول خود مدیران باید تحول‌خواه و تحول‌گرا باشند. مرحله دوم بازنگری در فرآیندهاست. همه کسانی که در نظام حکمرانی نقش دارند، باید در این زمینه نقش فعال ایفا کنند. رئیس‌جمهور راه‌اندازی سامانه‌های اداری را مصداق اصلاح و ارتقای فرآیندهای اداری عنوان کرد و گفت: باید با راه‌اندازی سامانه‌ها، نظام‌ اداری چابک و کارآمدتر شود. همه مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید در این بازنگری و برای تحقق اهداف مورد‌نظر آن تلاش کنند. 
دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه رشد کشور در گرو افزایش بهره‌وری است، اظهار داشت: اگر بهره‌وری افزایش پیدا نکند، تزریق نیرو، اعتبار و بودجه به سازمان‌های اداری راه به جایی نخواهد برد. وزرا، مدیران و معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف باید میزان بودجه و اعتبار درخواستی خود را با بهره‌وری دستگاه‌شان قیاس کنند. دکتر رئیسی بازنگری و تحول را برای افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی لازم دانست و با تاکید بر ضرورت رشد اقتصادی برای پیشرفت کشور تصریح کرد: اگر بهره‌وری افزایش پیدا کند، نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات دستگاه‌‌ها می‌تواند محصول متناسبی به همراه داشته باشد. رئیس‌جمهور در تشریح وظایف سازمان بهره‌وری اظهار داشت: سازمان بهره‌وری باید در میدان ارتقای بهره‌وری نظام اداری کشور فعال شود و به ارائه کارنامه بسنده نکند. لازم است دستگاه به دستگاه برود و همه مدیران و کارکنان را آسیب‌شناسی و سپس راهکارهای رفع آسیب را ارائه کند و به دنبال آسیب‌زدایی از دستگاه‌ها باشد، تا تحول مورد نظر اتفاق بیفتد. 
***
ابراز خرسندی ایران از بازگشت آرامش به عراق
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۹ شهریورماه درباره تحولات عراق بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از بازگشت آرامش به عراق و با‌ طلب مغفرت برای جان‌باختگان و آرزوی سلامت برای مجروحان حوادث اخیر، از صبر، حکمت و درایت دولت و ملت عراق و همه نهادهای قانونی آن کشور در عبور از فتنه‌ای بزرگ تقدیر می‌کند. در این بیانیه اعلام شده است: جمهوری اسلامی همان‌طور که پیش‌تر گفته است تنها راه‌حل خروج عراق از بحران جاری را، توسل به رویکردهای گفت‌وگومحور، حفظ حقوق شهروندی، احترام به نهادهای قانونی کشور، التزام به قانون اساسی و فرآیندهای سیاسی می‌داند و امیدوار است تمام گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراقی با مسؤولیت‌پذیری و مشارکت سازنده در روند سیاسی، زمینه مناسب را برای تشکیل دولت جدید فراهم سازند. این بیانیه افزوده است: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عراقی باثبات، امن، قدرتمند و ایفاگر نقش سازنده در تحولات منطقه است و هیچگاه حمایت‌های خود را از روندها و نهادهای سیاسی و قانونی عراق دریغ نکرده است. در بیانیه مذکور عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران از تمام جریان‌های سیاسی، شخصیت‌ها و علاقه‌مندان به عراق قوی و مستقل می‌خواهد با احترام به حقوق و مطالبات یکدیگر در یک روند مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو‌محور همراه با مسؤولیت‌پذیری سیاسی و اجتماعی، تمامی مطالبات و اقدامات خود را در پرتو قانون و مجاری قانونی دنبال کرده و راه را برای هرگونه استفاده بدخواهان عراق مسدود کنند. این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با توجه به آغاز ایام زیارت اربعین شهادت امام حسین(ع) و حرکت میلیونی زائران حسینی به سمت عتبات مقدسه عراق، بر ضرورت احترام به شعائر حسینی و تلاش دسته‌جمعی برای استقرار آرامش فراگیر و تامین امنیت تمامی زائران و میهمانان عتبات عالیات تأکید می‌کند. در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد جمهوری عراق با استعانت از درگاه باری تعالی و با هدایت مقام رفیع مرجعیت، و با تدبیر و حکمت دولت و هوشیاری آحاد ملت عراق و تمام جریان‌های سیاسی، از این مرحله سخت با سرعت عبور می‌کند. 

Page Generated in 0/0055 sec