printlogo


کد خبر: 252613تاریخ: 1401/6/10 00:00
روسیه خط لوله «نورد استریم 1» را به خاطر تعمیرات برای 4 روز بست
گاز قطعه !

گروه اقتصادی: روسیه دیروز، چهارشنبه، عرضه گاز از طریق مسیر اصلی تامین گاز اروپا را متوقف کرد و این امر باعث تشدید جنگ اقتصادی میان مسکو و اتحادیه اروپایی و همچنین افزایش چشم‌انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، دولت‌های اروپایی از این نگرانند که مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین وضع شده‌اند، قطعی گاز را تمدید کند. آنها همچنین روسیه را به استفاده از منابع انرژی به ‌عنوان اهرم فشار علیه قاره سبز متهم کرده‌اند. این در حالی است که مسکو انجام این کار را رد کرده و دلایل فنی و کارشکنی و تحریم‌های غرب را دلیل کاهش عرضه گاز  ذکر کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در همین رابطه دیروز اعلام کرد تحریم‌های ضدروسی اروپا منجر به تعلیق فعالیت خط لوله «نورد استریم یک» شده است. 
گازپروم، غول انرژی روسیه روز گذشته اعلام کرد «نورد استریم یک» بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز به مشتری اصلی خود یعنی آلمان، از 31 آگوست تا 3 سپتامبر برای تعمیر و نگهداری غیرفعال خواهد شد. رئیس رگولاتوری شبکه گاز آلمان هم گفته است که این کشور اکنون برای این قطعی‌ها آمادگی بهتری دارد، زیرا ذخیره گاز این کشور تقریبا 85 درصد پر شده است. 
رخداد‌های چند هفته اخیر، بحران انرژی در اروپا را عمیق‌تر کرده و باعث افزایش 400 درصدی قیمت‌ گاز شده است و شهروندان و صنایع اروپایی را تحت فشار قرار داده و دولت‌ها را مجبور می‌کند میلیاردها دلار برای جبران این کمبود‌ها هزینه کنند. در آلمان، تورم در ماه آگوست به بالاترین حد خود در تقریبا 50 سال گذشته رسید. 
مسکو که پیش از این عرضه از طریق خط لوله «نورد استریم یک» را در ماه ژوئن به 40 درصد و در جولای به 20 درصد کاهش داده بود، مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری و تحریم‌ها را که مانع بازگشت و نصب تجهیزات شده است، عامل این اتفاق می‌داند. روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد این دولت آلمان، نه کرملین است که هر کاری می‌کند تا روابط در حوزه انرژی خود با مسکو را خراب کند. 
گازپروم گفته که آخرین تعطیلی، برای انجام تعمیر و نگهداری تنها کمپرسور باقیمانده خط لوله در ایستگاه پورتووایا در روسیه لازم است و این کار به طور مشترک با متخصصان زیمنس انجام خواهد شد. این کمپرسور مستقیما میادین گازی سیبری را به شمال آلمان متصل می‌کند و گاز از این کشور به سایر کشورهای اروپایی منتقل می‌شود. زیمنس انرژی (ENR1n.DE) که در گذشته کارهای تعمیر و نگهداری کمپرسورها و توربین‌ها را انجام داده است، روز چهارشنبه اعلام کرد که در تعمیر و نگهداری دخالتی نداشته اما در صورت نیاز آماده مشاوره به گازپروم است. 
روسیه همچنین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین، عرضه گاز به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را متوقف کرده و جریان گاز در خطوط لوله دیگر را کاهش داده است. گازپروم همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد تحویل گاز به پیمانکار فرانسوی خود را به دلیل اختلاف در پرداخت‌ها که وزیر انرژی فرانسه آن را بهانه‌ خوانده است، متوقف می‌کند. 
کاهش جریان گاز خط لوله «نورد استریم یک» تلاش‌ها را در سراسر اروپا برای صرفه‌جویی کافی گاز برای گذراندن ماه‌های زمستان، زمانی که دولت‌ها می‌ترسند روسیه به طور کلی جریان‌ها را متوقف کند، پیچیده کرده است. 
تحلیلگران Commerzbank با اشاره به اینکه آلمان تاکنون موفق شده است به اندازه کافی با قیمت‌های بالاتر از جاهای دیگر گاز بخرد، نوشتند: «این یک معجزه است که سطح گاز در آلمان همچنان در حال افزایش است». این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی‌ها داوطلبانه مصرف انرژی خود را کاهش داده‌اند و برخی صنایع خود را نیز برای سهمیه‌بندی احتمالی انرژی آماده می‌کنند. 
لازم به ذکر است اتحادیه اروپایی تاکنون 6 بسته تحریمی علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی‌ماه) به ‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تاکنون به افزایش بهای سوخت و افزایش بی‌سابقه تورم در این کشورها منجر شده است. 
***
    زمستان‌های سخت در انتظار اروپا     
وزیر انرژی بلژیک گفت: اگر رهبران اتحادیه اروپایی اقدام فوری انجام ندهند، این اتحادیه احتمالا 5 تا 10 زمستان وحشتناک را تجربه خواهد کرد. تین ون در استراتن، وزیر انرژی بلژیک اظهار داشت: اگر رهبران اتحادیه اروپایی گام‌های فوری به منظور اعمال سقف قیمتی برای قیمت‌های کنترل نشده گاز برندارند، این اتحادیه احتمالا در سال‌های آینده، زمستان‌های «وحشتناکی» را تحمل خواهد کرد. این مقام بلژیکی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «اگر کاری صورت نگیرد، 5 تا 10 زمستان بعدی وحشتناک خواهد بود... ما باید روی منابع و در سطح اتحادیه اروپایی و ثابت نگه داشتن قیمت‌ها کار کنیم». به گفته ون در استراتن، یک سقف قیمتی می‌تواند 770 یورو از قبوض انرژی که در حال افزایش است، کم کند. این مقام بلژیکی معتقد است ارتباط میان قیمت گاز و قیمت برق نیاز به اصلاحات فوری دارد. این اظهارات در حالی بیان می‌‌شود که رهبران اتحادیه اروپایی قرار است به منظور مقابله با هزینه سرسام‌‌آور قبوض انرژی برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان در سراسر این اتحادیه، نشست اضطراری برگزار کنند. ون در استراتن تصریح کرد: «بازار انرژی اروپا در حال در هم ‌شکستن است و به اصلاحات نیاز فوری دارد؛ این وضعیت دیگر برای بسیاری از خانواده‌ها و شرکت‌ها قابل تحمل نیست. برق مانند سال گذشته ارزان تولید می‌شود اما با قیمت‌های بی‌سابقه فروخته می‌شود. با انجام اصلاحات، ما در حال مقابله با سودهای اضافی هستیم». وزیر انرژی بلژیک افزود: «زمان حرف زدن تمام شده و اکنون زمان تصمیم‌گیری‌ است».

 


Page Generated in 0/0057 sec